Roolipelikartat ovat usein liian tarkkoja. Julkaistujen seikkailuiden mukana saattaa tulla sellaisia karttoja, joissa on todella tarkasti piirrettyjä huoneita ja taloja, vaikkei tuolien, pöytien ja kirjahyllyjen ja muun rihkaman tarkalla sijoittelulla ole sinänsä niin suurta merkitystä, ainakaan perinteisessä D&D-pelaamisessa. Samaan tapaa nykypäivän “battle mapit”, vaikka ovatkin upean näköisiä, saattavat tuoda kartoille kaikenlaista yksityiskohtaa, väriä ja detaljia, jotka pahimmassa tapauksessa tekevät karttojen käytöstä hankalampaa pelitilanteessa.
Vaikka yksityiskohtaiset kartat ovat usein upean näköisiä, on pöytäroolipeleille tärkeä löytää oikeanlainen abstraktion taso. Usein se voi olla varsin korkea, vaikkapa kun merkitään kaupungin keskeisiä ja tärkeitä paikkoja kartalle, tai kun mallinnetaan salaperäisen metsän eri paikkoja suhteensa toisiinsa. Tällöin navigointiin käy aivan hyvin ns. pointcrawl-kartta, jossa tarkkojen etäisyyksien sijaan on tärkeää mallintaa paikkojen suhteellinen sijainti toisiinsa nähden, sekä saada selville miten kultakin reitiltä pääsee liittymään toiselle.
Tällaisia pointcrawl-karttoja voi helposti luonnostella paperille, mutta jos haluaa jotakin vähän viimeistellympää, on aika kaivaa esiin Metro Map Maker! Kyseessä on fiktiivisten metrokarttojen piirtämiseen kehitetty työkalu, jolla saa siniset ja punaiset linjat siististi paikasta toiseen. Työkalu on helppokäyttöinen, joten tietysti se kannattaa valjastaa myös roolipelikäyttöön. Metro Map Makerilla onkin helppo piirtää yksinkertaisia metrokarttamaisia karttoja, joita voi oikein sujuvasti käyttää vaikkapa kaupungin viemäriverkoston mallintamiseen, miksei myös yksinkertaisen luolaston mallintamiseen.