Pool of Radiance

Totesin talvella etten jaksa vielä lähteä mukaan Baldur’s Gate 3 -hypeen, vaan odottelen kesään ja pelailen sillä aikaa mieluummin otoksen vanhempia D&D-tietokonepeliklassikoita. Ensimmäiseksi peliksi valikoitui SSI:n Pool of Radiance (1988), jota tuli aikoinaan pelattua jonkin verran Commodore 64:llä. Se jäi kuitenkin aikoinaan aika tylysti kesken, varmaankin kun nuoren miehen tiedot, taidot ja kärsivällisyys eivät riittäneet… Continue reading Pool of Radiance

Jennell Jaquays

Kenties kaikkien aikojen vaikutusvaltaisin kenttä- ja seikkailusuunnittelija Jennell Jaquays (syntyi Paul Jaquaysina vuonna 1956) menehtyi pitkällisen sairauden jälkeen vuoden alussa. Jennellin parhaiten muistetut työt lienevät alkuaikojen vaikutusvaltaiset Judges Guild -seikkailut Caverns of Thracia (1979) ja Dark Tower (1980), mutta hän ehti toimia elämänsä aikana paitsi roolipelien, myös tietokonepelien kenttäsuunnittelun parissa. Jennell oli oikeastaan ensimmäisiä, jotka… Continue reading Jennell Jaquays

Mitä hirviöt haluavat?

Pelinjohtajan pitää usein keksiä lennosta motivaatioita erilaisille olennoille, hirviöille ja faktioille. Itsekin olen monesti jäänyt pohtimaan että sen-ja-sen faktion olisi pitänyt olla aktiivisempi neuvottelussaan pelaajahahmojen kanssa, mutta pelihetkellä aivot ovat lyöneet tyhjää. Mutta mistä voi tietää että mitä vaikkapa luolastossasi lymyävät vampyyrit tai lohikäärme haluavat? Niin kuin monessa roolipeleihin liittyvässä asiassa, kannattaa turvautua taulukoihin! Goblin… Continue reading Mitä hirviöt haluavat?

Pelivuosi 2023

Vuosi lähenee loppuaan, joten lienee paikallaan hieman kerrata mitä kaikkea on tullut pelattua. Meneillään on tällä hetkellä kolme aktiivisesti pelinjohtamaani kampanjaa, joista Sheirtalariin tällä hetkellä sijoittuva kampanja on pitkäikäisin 84:llä pelikerrallaan ja yli kymmenen vuoden iällään. Toiseksi vanhin kampanja Avalon on puolestaan kestänyt pari vuotta ja 37 pelikertaa ja Salaperäinen saari vasta alle vuoden, jona… Continue reading Pelivuosi 2023

SIIS-visa #10

KIERROS 1: YLEISKIERROS TEEMAKIERROS 1: YHTEISTYÖ- JA FANTASIALAUTAPELIT TEEMAKIERROS 2: USKONNOT PELEISSÄ

Kampanjaidea: Haamulinna

Monet roolipeliseikkailut sijoittuvat Forgotten Realmsin kaltaisiin geneerisiin korkeafantasiamaailmoihin. Muitakin vaihtoehtoja, vaikkapa miekka ja magia -henkisiä barbaarimaailmoja, tietysti on, mutta seikkailujen ja julkaistujen kampanjoiden pääpaino on silti geneerisessä “D&D-fantasiassa”. Yksi aikoinaan suosittu roolipelityyli oli goottilainen romantiikka ja kauhu, mutta siitä on suodattunut D&D-fantasian nykyiseen muotokieleen vain pieniä hippusia. Goottilaisen romantiikan ja kauhun ytimessä on nykyisin kliseisiksi… Continue reading Kampanjaidea: Haamulinna

Roolipelikarttojen eri funktiot

Roolipeleissä käytetään usein karttoja, mutta harvemmin pohditaan sitä, minkälaisia funktioita niillä on. Pohdiskelimme vuosi sitten Mielikuvituksen maantiede -näyttelyn yhteydessä erilaisten pelikarttojen rooleja ja merkityksiä. Huomasimme ainakin sen, että kartat ovat monimutkainen kulttuurinen väline, joka taipuu yllättävän monenlaiseen esittämiseen. Palaan nyt aiheeseen ja nostan keskusteluun kolme pöytäroolipelien näkökulmasta oleellista kartan funktiota. Karttoja ajatellaan perinteisesti suunnistamisen apuna,… Continue reading Roolipelikarttojen eri funktiot

Lord of Light

Roger Zelaznyn Lord of Light on omanlaisensa yhdistelmä sci-fiä, hindulais- ja buddhalaismystiikkaa, sekä new age -meininkiä. Vuonna 1967 julkaistu kirja kuvaa kadonneelta Urathin planeetalta maapallolle tulleita avaruusmatkaajia, jotka päätyvät muokkaamaan itsestään jumalavatareja hallitakseen planeetan alkuperäisasukkaita, näin synnyttäen ikään kuin vahingossa uskonnot. Lord of Light oli yhtenä inspiraation lähteenä Shahar-kampanjan taustalla, olihan myös Shaharissa juonenkäänteenä se,… Continue reading Lord of Light