Isles of the Dead

Goblin Punch -blogin nerokas yhden sivun “seikkailu” Isles of the Dead löytyy nyt myös hienona Twine-tietokonesovelluksena. Kyseessä on TPK:n jälkeen vedettävä lisäseikkailu, jossa pelaajahahmot huomaavat joutuneensa kuolleiden saarille. Seikkailun tunnelma on jäätävän hieno, ja siihen on helppo tutustua selainpelattavan version avulla.

Crusader Kings 2

Suurin osa lukijoista on varmaan tietoisia että Paradoxin Crusader Kings 2 oli viime viikolla ilmaiseksi ladattavissa Steamin kautta. Nyt peli on taas maksullinen, mutta mainostempaus on nostanut kuusi vuotta vanhan pelin uudestaan parrasvaloihin. Ja ilmaiseksihan sai pelkän peruspelin, kaikki lisäosat pysyivät maksullisina. Tempaus sai minutkin latailemaan, lähinnä sen vuoksi että pidin aikoinaan paljon Crusader Kings ykkösestä ja ajattelin että pääsisin suorilta nauttimaan myös kakkosesta. Kakkosessa on kuitenkin niin paljon enemmän nippeleitä ja yksityiskohtia, että opetteluun meni käytännössä useampikin tunti. Nyt peli jo sujuu, mutta on se niin monimutkainen, että vasallien tyytyväisinä pitäminen ja sotiminen samanaikaisesti ei vielä oikein taivu.

Peli on ihailtavan monipuolinen mallinnos keskiaikaisesta elämäntavasta, mutta osa monimutkaisuudesta johtuu kyllä ihan puhtaasti myös surkeasta käyttöliittymäsuunnittelusta. Tarvittava tieto on siroteltu sinne-tänne eri välilehdille ja piilopaikkoihin, eikä mistään oikein tunnu saavan tyydyttävää yleiskuvaa hallittavista alueista. Se ei sinänsä ole mikään uutinen Paradoxin pelejä aikaisemmin pelanneille, sillä sama ongelma on vainonnut firman pelejä alusta asti. Jo valmiiksi monimutkainen peli saadaan vaikuttamaan todellisuutta monipuolisemmalta surkealla käyttöliittymäsuunnittelulla, etenkin kun pelientekofilosofiana tuntuisi olevan pelkkä asioiden simulointi elegantin pelikokemuksen tai abstrahoinnin sijaan.

On Crusader Kings 2 kuitenkin ihan mukiinmenevä peli, ja jonkinlainen addiktiotaso on päällä tälläkin hetkellä. Peliä pelatessa on myös tullut pohdittua miten sen feodaaliajan mallia voisi käyttää roolipelikampanjan osana. Ehkä suurin yskittäinen oivallus on, että vasallit ovat lähtökohtaisesti epälojaaleja, eikä sisällissodilta lopulta edes voi välttyä. Kun naapurikreivikunnan sekopää juonittelee jatkuvasti selkäsi tavalla ja yrittää kaikin keinoin päästä kanssasi tukkanuottasille, ei auta kuin ruveta tekemään vastasuunnitelmia. Miten kelmin saa vangittua ja teloitettua mahdollisimman vähin seurauksin? Entäpä kuinka täyttää tyhjänä ammottava valtionkassa kiinni otettujen ruhtinaiden lunnasrahoilla?

Crusader Kingsin machiavellimäisestä maailmasta voi rivien välistä lukea, kuinka valta korruptoi aina, tavalla tai toisella. Korruptio on ilmaistu hahmojen keräämien traitien avulla, ja pelaaja saa olla aikamoinen velho että pystyy välttämään kaikki negatiiviset ominaisuudet tai muuten vain pitämään hallitsijansa hengissä. Hahmon keräämiä traiteja ei voi täysin hallita, jossa taitaa lopulta piillä systeemin viehätysvoima. Täydellisen hahmon kehittely suotuisia geenejä yhdistelemällä ja hyvän kasvatuksen avulla on juuri sopivasti peli (eikä pelkkä simulaatio), että siitä voi nauttia kerta toisensa jälkeen. Ja sinänsä pelihahmon jälkeläisille periytyvät ominaisuudet sopii systeeminä pitkään roolipelikampanjaan paremmin kuin hyvin…

Synamusaa luolastoihin

Nyt ollaan siinä pisteessä, että D&D-inspiroitunut synamusiikki alkaa olemaan, jos nyt ei muodikasta, niin ainakin nouseva trendi.

Tänään tuli vastaan Bandcampin kokoama lista D&D-progesynailya, aikaisemmin Soundcloudissa keskiaikaista acid housea. Mielestäni genre on parhaimmillaan kun ei haeta orkestraalista ja elokuvallista tunnelmointia, vaan innostunutta synailua luolastoteemojen parissa…

Definitely a thing!

Sisällissotalautapelit Milavidassa

Onpas täällä hiljaista! Ehkä tässä kohtaa voi mainita että lauantaina 7.4. on luvassa sisällissotalautapeliaiheista ohjelmaa Museo Milavidassa. Museo Milavida ja Suomen pelimuseo järjestävät sisällissota-aiheisen pelipäivän, jossa sodan tapahtumiin tutustutaan yhdessä uusien suomalaisten sisällissotapelien ja niiden tekijöiden kanssa. Suomen sisällissotaa kuvaavat pelit ovat esillä ja pelattavissa Museo Milavidassa 7.4.2018 klo 12 – 18. Pelipäivä on pääsymaksuton.

Suomen sisällissodasta on kulunut 100 vuotta, ja suomalaiset pelinkehittäjät ovat tarttuneet pelimaailmassa tähän saakka lähes täysin sivuutettuun aiheeseen. Aiheesta on luotu ja luodaan parhaillaan useita erilaisia, tapahtumia eri tavoin kuvaavia ja muistelevia lauta-, kortti- ja digitaalisia pelejä, jotka ilmestyvät vuoden 2018 mittaan.

Sotaa käsitellään niissä muun muassa sotilaallisina operaatioina, joissa pelaajat voivat yrittää muuttaa historian kulkua taistelukentän tapahtumien kautta. Toisissa tapahtumia kuvataan myös yhteiskunnallisten ja poliittisten tapahtumien keinoin. Historiaa tuodaan historiaa esille myös opastavalla ja informatiivisella tavalla, usein niin, että pelaajat oppivat samalla lisää tapahtumien kulusta ja käännekohdista.

Sisällissotalautapeli vuodelta 1918. Kuva: Tampereen museot.

Sisällissodan tapahtumia käsiteltiin tuoreeltaan sodan päätyttyä kahdessa lautapelissä (Punaisten ja valkoisten taistelu Suomessa 1918 ja Suomen vapaussota), mutta sen jälkeen aihe sai jäädä aina tähän vuoteen saakka. Tänä vuonna ilmestyvien pelien tulvahdus on siksikin poikkeuksellinen, että esimerkiksi talvi- ja jatkosodasta on tehty monia lauta- ja videopelisovituksia, myös viime vuosikymmeninä.

Kuinka sotaa kuvataan uusissa peleissä ja millaisia vaihtoehtoehtoja niitä pelatessa voi avautua? Voisiko Suomesta tulla tasavallan sijaan esimerkiksi neuvostotasavalta, anarkia tai kuningaskunta? Kenen lippu liehuu Tampereen kaupungintalossa 6.12.1918? Millaisilla näkökulmilla erilaisten pelien tekijät lähestyvät aihetta ja miten suomalaisen yhteiskunnan repinyttä sotaa käsitellään viihteellisesti.

Mukana on viisi tänä vuonna julkaistavaa sisällissotapeliä: Suomi 1918 -korttipeli1918-lautapeli1918: Veli veljeä vastaanSrapnellit ja All Bridges Burning.

Lisätietoja Facebookista, sekä museokeskus Vapriikin ja Museo Milavidan sivuilta.

Hieno pointcrawl-generaattori

Ed Allen on tehnyt todella toimivan pointcrawl-generaattorin, jota voi käydä kokeilemassa täällä. Pointcrawlilla tarkoitetaan mindmap-tyylistä karttaa, joka ei ole mittakaavassa mutta josta näkee luolastohuoneiden tai muiden tilojen sijainnin suhteessa toisiinsa. Allenin generaattori näyttäisi tuottavan todella monipuolista sisältöä, jota voi vieläpä editoida selainikkunassa. Editorille on varmasti käyttöä, joko inspiraation lähteenä tai sitten nopeana luolastogeneraattorina kun pelaajat eksyvät odottamattomaan suuntaan.

Kuva: DunGen

The CRPG Book Project

Vapaaehtoisvoimin kasattu The CRPG Book Project on erinomainen katsaus tietokoneroolipeleihin läpi aikojen, ja osoitus siitä kuinka digipelienkin puolella tapahtuu välillä kiinnostavia asioita. Kirjassa ei käsitellä vain viime vuosien kaupallisia tietokoneroolipelejä, vaan mukana on genren pitkä historia ja pelien monipuolinen kirjo. Mukana on lisäksi muutamia oivaltavia esseitä esim. kartoittamisen merkityksestä, roolipelien historiasta ja PLATO-peleistä, joista olen vissiin kaikista kirjoittanut itsekin. Todella hyvä kirja, siis!

Itselle Pool of Radiance tuli tutuksi kuusnepalla. Kuva: MobyGames

Erityisesti ilahdutti että omat viime aikojen suosikkini UnderRail (2015) ja NEO Scavenger (2014) ovat mukana, mutta on kirjassa myös monia muitakin suosikkeja aikojen takaa. Dungeon Master (1987), Phantasie III: The Wrath of Nikademus (1987), Pool of Radiance (1988), Eye of the Beholder (1990),  ADOM (1994), Fallout 2 (1998), Baldur’s Gate (1998), Jagged Alliance 2 (1999), Plansescape: Torment (1999), Neverwinter Nights (2002), The Temple of Elemental Evil (2003), Dwarf Fortress (2006) ja Dark Souls (2011) ovat kaikki tuttuja ja itselle tärkeitä pelejä. Kirjan pieteetillä käsittelemät Wizardryt ja Ultimatkin ovat tuttuja, mutten ikinä sukeltanut niihin kovinkaan syvälle. Ehkä nyt olisi aika?

Ihanan selkeää grafiikkaa The Heart of Uukrul -pelistä. Kuva: MobyGames

Vaikka monia tietokoneroolipelejä onkin tullut pelattua, en toki tiennyt kaikkea kirjassa käsiteltyä ennestään. Minulle aikaisemmin tuntemattomia, mutta hyvin kiinnostavia pelejä ovat mm. The Dark Heart of Uukrul (1989), jonka puzzlepainotteinen luolastosuunnittelu teki vaikutuksen jo kirjan kuvausten perusteella. D&D:n 3.5-laitokseen perustuva, Pierre Beguen yksinään kehittämä luolastorymyäminen Knights of the Chalice (2009) oli minulle aikaisemmin täysin tuntematon peli, johon pitää pikimmiten tutustua.

Knights of the Chalice on uskollinen tietokonepelisovitus D&D:n 3.5-laitoksesta. Kuva: Heroic Fantasy Games

Oli kirjassa paljon muutakin kiinnostavaa. Lone Wolf -seikkailukirjat tietokonemuotoon muuntava Seventh Sense (2008) on oivallinen osoitus vanhojenkin pelimuotojen kiinnostavuudesta tietokonepeliaikana. Hölmösti nimetty 7.62 High Calibre (2007) on ilmeisesti Jagged Alliance 2:n hengelle uskollinen FPS-palkkasoturipeli, joka menee sekin pelattavien pelien listalleni. Eamon (1980) on avoimen lähdekoodin peli kohta neljän vuosikymmenen takaa. Eamoniin löytyy kymmeniä pelaajien tekemiä omia seikkailuita, joten se tarjoaa varmasti seikkailtavaa pitkäksi aikaa. Ja mikä parasta, on Eamonin lähtökohtaisesti cross-genre, niin että samalla hahmolla voi seikkailla tieteismaailmoissa tai fantasiaympäristössä, aivan kuten tykkään!

Seventh Sense tuo Joe Deverin Lone Wolf -seikkailukirjat tietokoneelle. Kuva: Project Aon Forum

Pelien lisäksi The CRPG Book Project on tupaten täynnä muutakin tietoa, kuten kuvauksia julkaisemattomista peleistä, modeja, erilaisia top-listoja ja paljon muuta. Kokonaisuudesta puuttuu oikeastaan vain kotimainen UnReal World, jota ainakin Guinnessin ennätysten kirja tituleeraa pisimpään yhtäjaksoisesti kehitetyksi tietokoneroolipeliksi. Tästä pienestä puutteesta huolimatta kirja on ehdotonta luettavaa kelle tahansa tietokone- ja roolipelien ystäville!

Helposti syvyyttä NPC-hahmoihin, eli kuinka käyttää Hyveitä ja Tarot-kortteja luomaan tarinankaaria NPC:lle.

Joudun heti alkuun tunnustamaan, että satunnaisgenerointi on kohdallani edennyt jo niin pitkälle, että käytän excel-taulukoita pelinjohtamisessani hyvin aktiivisesti ja koen turhautumista, että julkaisuihin ei standardina kuulu automaattisesti julkaisijan puolelta taulukoita tiedostoina helpottamaan arpomista, sillä niiden käsin tekeminen on joskus työlästä.

Ajattelin tällä kertaa valottaa kuinka käytän “klassisia” hyveitä ja Tarot-kortteja luomaan yhdellä napinpainalluksella luonteenpiirteet, taustatarinaa ja kehityskaari NPC:lle.

Järjestelmäni toimii itselläni parhaiten siten, että minulla on jo olemassa joku henkilöhahmo osana maailmaa, mutta hän kaipaa lisää syvyyttä. Otetaan tällä kertaa työn alle satunnaisesti generoitu ammatinedustajan *pim*: Kultaseppä. Sanotaan nyt siis että tämä kultaseppä *pim* Vesl Endasa on aiemmin toiminut lähinnä yhtenä statistina seikkailijoiden tarinassa, mutta nyt syystä taikka toisesta on saamassa suurempaa roolia seikkailussa. Niinpä hänelle tarvitaan hieman lisää syvyyttä ja henkilöhahmoa.

Olen nyt painanut kerran nappulaa ja kone on generoinut arvot, nappulaa painan aina vain kerran, olin tulokseen tyytyväinen tai en. Aluksi ristiriitaisilta vaikuttavat tulokset ovat yleensä lopulta kaikkein parhaimmat, sillä ne tuottavat tarinoita, joita en intuitiivisesti itse tekisi. Tällä kertaa olen lisännyt alla olevaan kuvaan mukaan myös kuvat arvotuista Tarot-korteista, joita taulukkoni ei itsenäisesti tavanomaisesti lisää, mutta koska niiden käyttäminen on tulkinnan kannalta äärimmäisen suotavaa olen näin nyt tehnyt.

Aloitan vain tutkimalla arvoja yksi kerrallaan ja alan muodostaa kokonaiskuvaa “as we go”.

LUONNE

Kuvassa vasemmalla on nyt siis hyveet asteikolla -3/+3. Nolla tarkoittaa kultaista keskitietä, eli tasapainoa kyseisen hyveen kohdalla muussa tapauksessa kyseessä on kunkin hyveen laiminlyönti tai liiallinen tavoittelu. Arvona 3 on jo siis todella suuresti ylitselyöty hyve. Kunkin hyveen kohdalla olen merkinnyt sulkuihin (Basic DnD) atribuutin johon hyve noin pintapuoleisesti saattaa vaikuttaa.

Vesl Endsanan luonne on siis seuraavanlainen:

+2 Strenght / voimakkuus = Vahva todistamisen tarve: Vesl kokee vahvaa tarvetta todistaa voimiansa ja/tai arvoansa jatkuvasti joko fyysisesti tai muuten.
+2 Wisdom / viisaus = Kirjaviisastelu: Hän on erittäin taipuvainen viisasteluun ja ylimielisyyteen niitä kohtaan joita hän pitää itseään oppimattomampina.
+1 Justice / oikeudenmukaisuus = liian armahtavainen: Hänen oikeudenmukaisuuteensa on ajoittain helppo vaikuttaa vetoamalla hänen tunteellisuuteensa.
0 Temperance / maltillisuus = Tasapainoinen: Vesl on maltillinen ja rauhallinen.
-2 Health /elämäntavat = hyvin epäterveet: Vaikka Vesl on muuten maltillinen, hän on hyvin taipuvainen elämään hyvin epäterveellistä elämää. Tämä on hänen suurin heikkoutensa. Salattu pahe?
-1 Beauty / kauneus = liian vaatimaton: Vesl on taipuvainen vähättelemään omia hyviä puoliaan kts. Strenght.
+1 Courage / rohkeus = hieman uhkarohkea: Itselleen (jo tässä vaiheessa paljastuu) tyypilliseen tapaan saattaa Vesl tehdä hätiköityjä ja uhkarohkeita ratkaisuja.
0 Charity / hyväntekeväisyys = tasapainoinen: Vesl ymmärtää hyvin oman sosiologis-taloudellisen asemansa ja on valmis kantamaan kortensa kekoon sopusuhtaisessa määrässä.

(vaihtoehtoiset:
-1 Jalosukuisuus: Vesl on peräisin vaatimattomasta suvusta ja on noussut omalla työllään asemaansa.
+1 Kyvykkyys taistelussa: Vesl on tarpeen vaatiessa pätevä soturi)

Yhteenveto:

Tulkinta on tietty tilanteesta riippuvainen kuinka näitä hyveitä soveltaa seikkailuunsa. Mutta yhteenvetona Veslistä arvioin että hänellä on taipumusta oman arvonsa todistamiseen niin kirjaviisaudessa kuin rohkeissa teoissa ja muutenkin pätemällä (ehkä siksi hän on kultaseppä alunperinkin?). Syy tähän on hänen vääristynyt oma kuvansa, jossa hän ei anna arvoa omille hyville puolilleen: maltillisuudelle ja hyväntahoisuudelleen (ehkäpä hän elättää jotain sukulaisia?). Kaiken tämän taustalla on paha päihderiippuvuus (tai muu häpeällinen elämäntyyli).


VESLIN TARINANKAARI

Tarot-kortteinani käytän ns. Rider-Waite pakkaa, tämä on puhdas henkilökohtainen mieltymys. Tosin muita valinnan menetelmiä tuskin onkaan Tarot-pakan valitsemiseen :), mikäli asia kiinnostaa kannattaa tutustua myös vaihtoehtoihin, sillä pakkoja on monenlaisia erilaisine kuvituksineen.

Selityksiä löytyy varsin hyvin netistä, suosikkejani ovat wikipedia (jossa tosin monesta kortista ei ole selitystä lainkaan) sekä vallan mainiot: https://m.tarot.com/tarot/cards sekä http://www.tarot-card.net/tarotcardmeanings.htm.

Arvon kolme korttia yhden kullekkin: Menneisyys, Nykyhetki ja Tuleva.

    VESLIN MENNEISYYS:

TEN OF CUPS

The Ten of this suit traditionally signifies family and community, often showing a celebratory scene including many generations, crowned by a rainbow signifying the end of hard times.

See this vision — love and support extending in all directions — a huge emotional safety net for everyone. Love. Fulfillment. Happiness. Harmony. Closeness of the family. Popularity and acceptance. The Ten of Cups represents the pinnacle of emotional well-being. Traditionally, community, esteem, reputation, contentment.

Kortin yleinen tulkinta on, että perhe tai yhteisö on käynyt läpi kovia aikoja, jotka ovat päättyneet ja nyt kyseessä ovat hyvät ajat. Perhe/yhteisö on vahva turvaverkko jossa on hyväksyntää ja suosiota.

No mutta tämähän sopii vallan mainiosti aiempaan. Veslin menneisyys (jalosukuisuus ja hyväntekeväisyys) huomioon ottaen. Vesl näyttelee keskeistä osaa sukunsa nousemisessa vaikeuksista voittoon. Tästä merkkinä on hänen nykyinen ammattinsa kultaseppänä. Ehkäpä isä tai muu voimakas sukulainen on mahdollistanut sen joten Vesl kokee olevansa velkaa. Hänen tulonsa ovat auttaneet koko suvun jaloilleen.

Tämä tosin tekee Vesl päihderiippuvaisuudesta entistä häpeällisempää ja hän joutuu piilottelemaan sitä ja pelkää menettävänsä kaiken mitä on saatu aikaan.

    NYKYHETKI

THE MOON

The Moon card refers to a deep state of sensitivity and imaginative impressionability, developed within a womb of deep relaxation. Here we dream and go into trance, have visions and receive insights, wash in and out with the psychic tides, and experience deep mystical and/or terrifying realities beyond our ordinary senses. In a state of expanded consciousness, we cannot always control what happens. The Moon card represents the ultimate test of a soul’s integrity, where the membrane between the self and the unknown is removed, and the drop of individuality re-enters the ocean of being. What transpires next is between a soul and its maker. Mystery. Nightmares. Dreams. The fears that grow in the dark. Secrets. The Moon lights the gateway between the physical and metaphysical, the conscious and subconscious realms. Entering the Moon’s world is frightening, but can also be revealing and inspirational. The Moon suggests creativity and intuition. Possibly psychic revelations. Utilize the inspiration. Perhaps write or paint. But also respect the dangers lurking in the dark. Beware of deceptions and phony people. The subject must be very careful to avoid hiding their fears behind alchohol or drugs, as the Moon indicates increased vulnerability to these self destructive behaviors. Traditionally, hidden enemies, deception, illusion, danger, terror, lunacy, plots, dreams.

Kuu kuvastaa “suurinta sielunpuhtauden koitosta”. Visioita tuonpuoleisesta ja/tai syvältä itsestä. Syvällisesti mystisiä ja jopa kauhistuttavia kokemuksia tuonpuoleisesta todellisuudesta. Tilanne ei ole yksilön hallinnassa enää. “Henkilön täytyy olla hyvin varovainen ettei peitä pelkoaan päihteillä”. Piilossa olevia kauhuja tai vihamiehiä, huijausta, illuusioita, vaaraa, kauhua, hulluutta, juonia ja unia.

No ei ihme että Veslistä on tullut tärkeämpikin NPC seikkailuissa. Hän on keskellä suurinta mahdollista koetosta, sotkeutuneen ties mihin juoneen tuonpuoleisten tahojen kanssa, tilanteessa jossa hänen näkökulmastaan olisi nyt aivan keskeistä päästä eroon päihderiipuvuudesta. Tämä saattaa olla juuri se kohta, jossa pelaajahahmot voivat osallistua Veslin elämään ratkaisevasti, mutta ehkä kaikki on lopulta kiinni Veslistä itsestään?


    TULEVAISUUS

FIVE OF SWORDS

Traditionally, the Five of this suit references the grim and sobering process of cleaning up the battlefield after a conflict. The war as a whole has not been won or lost yet, but in this skirmish there were grievous casualties. This card admonishes the loser to study carefully what went wrong, so that a new strategy can be devised and more setbacks forestalled. There is a need to regroup and rethink the game plan, discover your blind spots and weak links, and take corrective measures before getting back into the field for another round. Dynamism and determination overwhelm kindheartedness. The victor believes he is right and honorable, but has little compassion or empathy. Victory at what cost? Are those former friends walking away beaten and intimidated? Short term victory that may result in long term loss. Depending on the context, possibly an indicator of abuse. A lesson that you can never win with some people, and sometimes you just have to walk away.

Tavanomaisesti kortti edustaa synkkää ja selventävää tapahtumaketjua, jossa taistelukenttää siivotaan taistelun jäljiltä. Sotaa ei ole voitettu eikä hävitty mutta menetykset ovat olleet vakavia. Voitto on saattanut tulla mutta kovalla hinnalla. Ryhmän on aika arvioida mikä meni pieleen ja mitä voisi tehdä toisin.

Nyt tuli varsin synkkä kortti vaikka ei täysin toivoton. Voi Vesl parkaa, nyt on kyllä todella vaikeat ajat edessä. Ehkäpä Veslin poika on kidnapattu ja vaarassa ja häntä kiristetään sillä. Oli miten oli panokset ovat nyt todella korkeat ja mahdollisuus sille että tilanteesta selvitään ilman että joku kärsii pahasti ovat todella olemattomat. Ehkäpä pelaajilla on edessään valinta jossa ei ole kuin huonoja vaihtoehtoja, joku pitää uhrata. Mutta miten kääntää tuo tappio edes osittain hyväksi tai voitoksi?

    YHTEENVETO

Oi voi, Vesl on nyt sotkeutunut kuvioon jossa liikkuu aivan liian suuret voimat ja mahtavat vastustajat. Ehkäpä häntä kiristetään ja tilanne on varsin toivoton. Toivottomuus ajaa Vesliä entistä syvemmälle päihderiippuvuuteen joka entisestään pahentaan tilannetta (pelaajien näkökulmasta vahvistaa vastustajan otetta tilanteesta). Veslin päihteiden käyttö varmistaa että tilanne pysyy muiden hallussa. Pelaajilla on mahdollisuus auttaa Vesliä nousemaan suosta ja muutamaan tilanne pysyvästi paremmaksi, mutta hinta tuolle muutokselle tulee olemaan kova ehkäpä jonkun henki on vaakalaudalla tai suuri uhraus on edessä pitääkö Veslin luopua ammatistaan? Pystyykö hän peittoamaan riippuvuutensa löytämään syyn toimia “oikein”, koska sen hinta tulee olemaan erityisen kova?

LOPUKSI

Hämmästyn aina miten tehokkaat työkalut hyveet ja tarot ovat yhdessä, ne luovat riittävästi mielikuvitukselleni pohjaa alkaa rakentaa hahmoa ja jättävät silti riittävästi ilmaa, että pystyn soveltamaan niitä seikkailun yksityiskohtiin tarpeen mukaan. Menetelmän yllätyksellisyys on myös ihastuttavaa. Kun aluksi lähdin tutkimaan Vesl:n tapausta tuntui hahmo hieman turhankin tavanomaiselta, mutta hiljalleen tavanomaisuuden takaa paljastui hyvin monimutkainen kudelma. Erityisesti koen menetelmässä tehokkaaksi generoida hahmolle niin luonnetta kuin niihin liittyviä “tapahtumia”, sekä ennen kaikkea sen mihin hahmo on matkalla. Hahmon muutos on aina draaman keskiössä ja siihen tämä vallaton yhdistelmä tuntuu luovan erinomaisia aineksia.

Tekstissä käytetyt satunnaisgeneraattorit:
Ammatti: http://www.fantasynamegenerators.com/profession-names.php
Nimi: http://www.rinkworks.com/namegen/fnames.cgi?d=1&f=0
Raider-Waite Tarotkortit: https://en.wikipedia.org/wiki/Rider-Waite_tarot_deck

500. blogikirjoitus

Limun ropellukset on tämän blogikirjoituksen myötä edennyt 500. julkaistuun kirjoitukseensa. Hommaan on mennyt karkeasti ottaen viisi vuotta, joten julkaisuja on syntynyt keskimäärin sata vuodessa. Lisäksi on tietysti paljon muutakin tekstiä, esim. kattava kampanjaraportti Rebeacksin aikakirjat viiden vuoden takaa. En voi kuin hämmästellä tätä määrää roolipeliaiheista pohdintaa ja selostusta, enkä alotellessamme osannut uskoa blogin elävän näinkin kauan. (Mainitsemisen arvoisia blogin johdannaisia on myös kokeellinen Luolastoradio keskustelu&roolipelaus podcast. Let’s play videot kuten The Curious Expedition ja nyttemin Divinity 2. toim. huom.)

Viiteen vuoteen ja 500. kirjoitukseen mahtuu kaikenlaista. On peliraportteja, pohdintaa, uutisia, huumoria, oppaita, seikkailuita ja tutkimusta roolipeliharrastuksen alkuvaiheista. Blogiin on kirjoitettu karkeasti ottaen yhteensä 170 000 sanaa, joista Iimu on kirjoittanut noin neljänneksen ja minä loput. Joulukuussa 2014 syntyi yksistään jo miltei 10 000 sanaa, lähinnä silloin työn alla olleiden mittavien luolamestarien oppaiden vuoksi. Muuten julkaisutahti on pysynyt suunnilleen 1 000 – 2 000 sanan kuukausivauhdissa.

Tällä hetkellä julkaisutahti on kuitenkin työ- ja opiskelukiireiden vuodeksi ollut suhteellisen maltillinen, ja sellaisena se tulee näillä näkymin pysymään, ainakin kesään asti. Syksyn osalta tilanne voi olla toinen, mutta tässä vaiheessa lienee vähän turhan aikaista sanoa mitään lopullista syksyn tilanteesta. Parhaassa tapauksessa blogille kuitenkin jää enemmän aikaa, joten pidetään sormet ristissä.

Pelirintamalla on ollut edelleen miellyttävän aktiivista. Olen pyrkinyt pelaamaan kaksi kertaa viikossa, useimmiten pelinjohtajan pallilla. Elsirin laakso ja Dwimmermount -kampanjat ovat kummaktin edenneet end game -vaiheiseen ja kahden peliporukan jakama Shahar-kampanja on pikemminkin jossakin kampanjakaaren puolivälin paikkeilla. Dwimmermountin kohdalla loppu häämöttää jo ihan muutaman pelikerran päässä. Elsisin laaksossa matkaa on vähän enemmän, mutta tehdään siinäkin paraikaa päätöksiä kampanjan jälkeisen tulevaisuuden varalle. Shaharissa ollaan edelleen etsimässä kaupungin alaisten luolastojen todellista olemusta, yllättävän usein kummatkin peliporukat ihan samoissa paikoissa, mutta kuitenkin eri aikoihin.

Tuomion luolasto on palaamassa, joten pääsen myös pelailemaan. Kampanja palaa alkujuurilleen netin yli Roll 20:n kautta pelattavana muotonaan, joten kehittelemme varmaankin taas uudenlaisia konventioita kartoittamisen ja muun suhteen. Tuomion luolastossa on meneillään jo neljäs pelihahmosukupolvi, ja pian selviää mikä seuraava kulma mystisen luolastokompleksin koluamiseen tulee olemaan. Tähän mennessä kaksi hahmoani, varas Uplaidos ja taikuri Inissee, ovat onnistuneet nousemaan, jos nyt eivät ihan kampanjamaailman legendoiksi, kuitenkin kuutostasolle asti. Kummankin tarina pelihahmona on kuitenkin katsottu jo loppuun asti, vaikka hahmot mahdollisesti vielä vaikuttavat tapahtumien taustalla.

Muulla pelirintamalla kirjoittelimme Sepon kanssa Lohikäärmeen luola -yhteensopivan seikkailun. Katsotaan saadaanko sitä julkaistua jossain vaiheessa, se voisi olla ihan kiva piristysruiske suomenkieliseen peliskeneen. Ainakin minua kiinnostaisi tehdä enemmänkin julkaistavaa pelimateriaalia, joskin ehkä jollekin kevyemmälle systeemille. “Valmiin” materiaalin kirjoittamiseen meni arvioimaani enemmän aikaa, joten pitäisi ehkä kehitellä julkaisuformaatti, joka tukisi paremmin luonnoksenomaisten seikkailuiden tekemistä.

Lautapelipuolella ovat viime aikoina vaikutuksen tehneet toisen maailmansodan pelit Triumph & Tragedy ja Quartermaster General. Ensiksi mainittu on kolmen hengen raskas koko päivän strategiapeli, jossa pääsee sotimiksen lisäksi myös juonittelemaan diplomatian keinoin, sekä kehittämään teknologiaa ja joukko-osastoja. Olen toistaiseksi onnistunut voittamaan vain venäläisillä, mutta lisää pelejä on toivottavasti tulossa. Quartermaster General on puolestaan jotakin muuta, sillä kuuden hengen strategiapelin voi hämmentävästi pelata loppuun muutamassa tunnissa. Silti siinä pysyy parhaiden toisen maailmansodan strategiapelien tunnelma ja haastavuus. Peliä pitäisikin päästä pikimmiten pelaamaan lisää!

Blood Bowl -liigamme on etenemässä kolmanteen osaturnaukseensa. Tähän mennessä joukkueeni Skinky Slipperz on voittanut kummatkin osaturnaukset, joten aika vahvalla sykkeellä mennään eteenpäin. Blood Bowl on kyllä loistava peli, mutta ehkä silti kiehtovimmillaan uuden joukkuueen alkutaipaleita luotsatessa. Lautapelien lisäksi on ollut puhe uuden Civilization 4 -massiivipelin käynnistämisestä, mutta katsotaan saadaanko hommaa eteenpäin. (Myös Blood Bowlista löytyy satunnaisia videoita, luvassa myös suoria lähetyksiä turnauksen huipentuessa! toim. huom.)

Olen hirvittävän ylpeä Limun ropellusta tämän astisesta taipaleesta ja toivon että julkaisematta on vielä samanmoinen määrä kirjoitusta. Tahti tuskin tulee pysymään 100. vuosittaisessa kirjoituksessa, mutta puoletkin siitä olisi aika kunnioitettava määrä. Katsotaan mitä tuleva vuosi tuo tullessaan, Taitavan luolamestarin opaskin on vielä kirjoittamatta.

Echoes from Fomalhaut

Gabor Lux aka Melan on julkaisemassa ensimmäisen numeron OSR-fanzinestaan Echoes from Fomalhaut. PDF-teaseri on vapaasti ladattavissa Melanin blogista Beyond Fomalhaut, ja siinä on mukana osa lopullisen sisällöstä.

Lopullisessa julkaisussa näyttäisi olevan kaikenlaista OSR-henkistä sisältöä, aina satunnaistaulukoista ja talon säännöistä lyhyisiin seikkailuihin. Melanin tuottaman materiaalin laatu on tunnetusti korkealla ja teaserin perusteella lehti on oikein hyvä. Kannattaa siis seurata Melanin blogin ilmoittelua aiheesta!