4 comments

  1. Warhammeria pelatessa olen pitänyt laskentaa kuluneista päivistä ja on tullut todettua että hahmot oppivat taitoja ja uusia ammatteja muutamissa viikoissa. Enemy Within kampanjan Shadows over Bögenhafen seikkalun kohdalla pelinjohtajana pidin kirjaa ajan kulumisesta Gygaxilaisella linjalla koska seikkailu vaati sen toimiakseen.

  2. Enemy Withinissähän taisi olla se valmis kalenteri pelaajien käyttöön? Sellainen on todella kätevä, eikä sen päivittäminen vaadi pelaajilta älyttömyyksiä. Veikkaisin että Gygax viittaa tuossa samalla myös mikrotason ajankuluun. Kun joka toinen “turn”, eli kerran 20 minuuttiin, heitetään “normaaliluolasto-olosuhteissa” mahdollinen random encounter -heitto, niin on tärkeää tietää miten pelaajien resurssit (valo, taiat yms) suhtautuvat siihen. Lisäksi on tärkeää seurata pelaajien taikojen muistelua päivästä toiseen. Jos taikoja saa muisteltua “liian helpolla”, ilman satunnaiskohtaamisten vaaraa, putoaa resurssienhallintapeliltä pohja…

  3. Tässä vielä Gygax-lainauksen laajempi asiayhteys:

    “Game time is of utmost importance. Failure to keep careful track of time
    expenditure by player characters will result in many anomalies in the
    game. The stricture of time is what makes recovery of hit points mean-
    ingful. likewise, the time spent adventuring in wilderness areas removes
    concerned characters from their bases of operation – be they rented
    chambers or battlemented strongholds. Certainly the most important time
    stricture pertains to the manufacture of magic items, for during the period
    of such activity no adventuring can be done. Time is also considered in
    gaining levels and learning new languages and more. All of these
    demands upon game time force choices upon player characters, and
    likewise number their days of game life.
    One of the things stressed in the original game of D8D was the importance
    of recording game time with respect to each and every player character in
    a campaign. In ad&d it is emphasized even more: YOU CAN NOT HAVE A
    MEANINGFUL CAMPAIGN IF STRICT TIME RECORDS ARE NOT KEPT.

    “Use whatever grouping of days you find desirable for your milieu. There
    is nothing wrong with 7 day weeks and 31, 30 and 28/29 day months
    which exactly correspond to our real system. On the other hand, there is
    nothing to prevent you from using some other system if it pleases you
    and you can keep it straight. What is important to the campaign is that
    you do, in fact, maintain a time record which logs the activities and
    whereabouts of player characters and their henchmen.”

Leave a comment