Kaikkein yllättävintä nykyroolipeleihin tottuneelle on se kuinka vaikea OD&D on. Pelihahmojen henki tuntuu olevan todella herkässä, varsinkin ensimmäisillä tasoilla. Yhdellä hit pointilla luolan koluaminen päättyykin monesti huonosti. Jos löydät luolastosta arkun, ei siihen missään nimessä kannata koskea. Arkun pinta saattaa olla käsitelty myrkyllä, tai sisällä voi olla tappava kaasuansa. Parempi antaa palkollisten nostaa arkku vaikkapa kärryille ja viedä se kaupunkiin. Siellä voi sitten kaikessa rauhassa ja turvallisissa olosuhteissa tutkia arkun sisältöä tarkemmin.
Myös viholliset ovat paljon vaarallisempia kuin mihin vaikkapa kolmos- tai neloslaitosta pelannut on tottunut. Ensimmäiset seikkailumme Tuomion luolastoon olivat lyhyitä ja verisiä, kun luolaan pesiytynyt ghoul-ryhmä ensin paralysoi ja sitten tappoi kaikki ja laittoivat riippumaan. Ilmassa oli todellista kauhun tuntua, kun kolusimme luolaston klaustrofobisia käytäviä pienten lyhtyjemme valossa. Tarvittiin rohkea pappi Zenisc Pawn karkottamaan ghoulit lopullisesti. Zenisc olisi saattanut elää pidempäänkin, ellei olisi lyöttäytynyt yhteen kokemattomampien seikkailijoiden kanssa, mutta se on jo kokonaan toinen tarina.
Tuomion luolastoon on tähän mennessä menehtynyt varmasti pitkälti toistakymmentä seikkailijaa. Pari kertaa on käynyt niin sanotusti TPK, eli Total Party Kill. Ensimmäiset kerrat tietysti kirpaisivat kun suosikkihahmot menehtyivät, mutta sitten oli pakko hyväksyä, että hahmojen kuolemat kuuluvat peliin olennaisena osana. Hahmon kuolema on yhden tarinan päätepiste, mutta samalla se johtaa uusiin tarinoihin.
Pappismies Slod Skanin seikkaillessa lojaalin (?) aseenkantajansa Uplaidos Oscean kanssa luolastossa, menehtyivät kummatkin hämähäkkien myrkkyyn. Slodin perustamassa orpokodissa oli kuitenkin eräskin lapsi, joka näki tapahtumasta unta. Orpokodista lähetettiin uusi seikkailijaryhmä pelastamaan suurta ja mahtavaa Slodia.
D&D:n vaikeuteen ovat tarttuneet myös monet uudemmat OD&D Revival -pelit, kuten aina yhtä hykerryttävä Dungeon Crawl Classics. Ensimmäisessä peliin julkaistussa seikkailussa todetaankin:
- This adventure is designed for 15-20 0-level characters or 8-10 1st-level characters. Remember that players should have 2-3 characters each, so they can continue enjoying the fun of play even if some of their PCs die off. In playtest groups of 15 0-level PCs, 7 or 8 typically survive. The author has playtested this adventure with groups of up to 28 PCs and experienced one complete TPK and several sessions with only a handful of survivors.
niklas