Dwimmermount-kampanjamme on ollut koko syksyn pelitauolla. Parin viikon päästä peli taas jatkuu, joten ajattelin hieman palauttaa mieleen Dwimmermountin menneitä tapahtumia ennen sitä. Pelin systeeminä on ACKS.
“Puhdistuveljet” tauolle siirryttäessä: Svennis (fighter 5), Jeera (bladedancer 6), Fjaal (mage 5), Frobozz (mage 5), Frida (dwarven vaultguard 4), Feynord (elven paladin 5), Meloz (NPC cleric 4).
—
Oli tultu Adamaksen suurkaupunkiin myymään Dwimmermountista löytynyttä tynnyrillistä azothia. Tynnyrillisestä ihmeainetta saatiin kaupungin alkemistin kanssa käytyjen pitkien neuvotteluiden jälkeen 20 000 kultapalaa – paljon alle katukauppahinnan mutta sievoinen summa silti. Tulevista azoth-lasteista ei enää saisi kokemusta, mutta Puhdistusveljiä lämmitti silti se tosiasia, että vuoren uumenissa olisi loputtomasti azothia muutettavissa rahaksi.
Lähdettiin takaisin kohti seikkailijoiden pakkomielteeksi muodostunutta Dwimmermountia. Suunnitelmana oli astua sisään takaovesta ja tutkia tarkemmin ykkös- ja kakkostasoja, sillä kummallakin tasolla oli vielä joitakin tutkimattomia alueita. Takaovelle päästäkseen Puhdistusveljien oli noustava ylös vuorille; pelinjohtaja heitti satunnaiskohtaamisen ja taivaalla näkyi mantikori joka laskeutui alas hyökkäykseen. Osa seikkailijoista jäi vuorenrinteelle tuijottamaan, kun kammottava peto kaartui alemmas ja sinkaisi hännästään pikkeejä kohti Frobozzia. Taikuri oli hetkessä maissa, useita piikkejä lävisti rintakehän. Nyt vasta herättiin toimintaan. Fjaal kärventi otuksen tulipallolla taistelijoiden tukiessa jousillaan. Uhka oli vältetty, mutta taas kuolema oli käynyt liian lähellä.
Astuttiin sisään luolan tervetulleeseen pimeyteen. Täällä ei mikään hyökkäisi ilmoittamatta taivaalta, ei ainakaan muu kuin luolastossa lymyävät limat, joiden varalle oli juuri kehitetty uusi innovaatio: panssarilasikatto. Puhdistuveljien tuotekehityslaboratoriossa oli kehitetty löydetyistä panssarilevyistä tehty suojakatto, joka otettiin osaksi huoneeseenastumisrutiineja. Lasikatosta oli heti hyötyä, kun takaoven luona olevista luonnonluolista löytyi päälle pudottautuva suurikokoinen vihreä lima.
Jatkettiin kohti ykköstasolla sijaitsevaa “kuulampea”, jonka veteen kuunvalon pitäisi juuri samaisena yönä loistaa. Odottelun jälkeen kuunvalo kimmelsi lammen yllä aavemaisesti. Fjaal ja Frobozz uskaltautuivat maistamaan altaan vettä ja tunsivat oitis taikavoimien valuvan lävitseen. Tästä rohkaistuneena ryhmä suuntasi alaspäin suurimmaksi osaksi tutkimattomalle tasolle 2B, jossa oli aikaisemmin vain käväisty hobgoblineiden luona, sillä haluttiin varmistua siitä ettei alueelle ollut jäänyt mitään arvokasta.
Kakkostasolta löytykin sitten Puhdistusveljien mielestä yllättävän paljon merkillisen kovaa vastusta. Heti portaiden vieressä oli huoneessaan lymyävä animoitu luukäärme, joka aiheutti seikkailijoille päänvaivaa. Kammottavan käärmeen surmaamisesta saatiin kuitenkin palkkioksi mittava aarre, jonka innoittamana päätettiin jatkaa kerroksen tutkimista. Tultiin aikaisemmilta reissuilta tuttuun pilareilla koristeltuun temppeliin, jonka maagisia ominaisuuksia Onan ja haltija Feynord tahtoivat kokeilla.
Koskettamalla huoneessa olevia pilareita oikeassa järjestyksessä oli mahdollista hyötyä voimistavin taikakyvyin. Onan selviytyi koetuksesta hyvin ja sai palkkioksi taikavoimia, mutta ilmeisesti haltija oli sen verran epävarma, että taikavoimat itse asiassa vähensivät hänen elinvoimaansa. Murtunut Feynord asettui ryhmän takariviin kuusi kestopistettä heikompana.
Tutkimusten jatkuessa löydettiin (ilmeisesti) myrkytetty kaivo ja sen takaisesta huoneesta hobgoblineita, joiden selkärangan Onanin juuri hankittu command word -kyky kuitenkin katkaisi. Hobgoblineiden johtaja heittäytyi käskysanan voimasta alas polvilleen ja pian muutkin antautuivat. Puhdistusveljet käskivät humanoidit ylemmälle tasolle “kaltaistensa joukkoon”. Ilmeisesti seikkailijoiden tuoreet voimat alkoivat humalluttaa pelaajiakin…
Taikalukoilla suljetusta huoneesta löytyi kaksi vuosisatoja loukussa ollutta wightiä, joilla oli myös merkittävä aarre. Harmi vain että suurin osa huoneen taikanuolista tuhoutui Onanin puhaltaessa torveensa. Kerroksen koluamiselle oli kuitenkin hyvä syy, joten päätetiin jatkaa kerroksen pohjoisosiin, jonne johti leveä käytävä. Ilmeisesti aikaisemman seikkailijaryhmän varoitukset tutkimattoman huoneen ovenpielessä eivät kuitenkaan pelottaneet Puhdistusveljiä, vaan astuttiin sisään huoneeseen, jossa oli vartioimaton aarre. Aarretta kohti lähdettin etenemään varovaisesti.
Nurkan takaa kuului murinaa ja haukuntaa, kun kaksi hell houndia lähti etenemään seikkailjoita kohti. Samanaikaisesti selustaan hyökkäsi throgrineita ja rutiinitaistelu muuttui elämän ja kuoleman mittelöksi. Lopuksi tilanteesta selvittiin ilman tappioita, mutta taikuri Frobozz oli huonossa kunnossa ja useat muut seikkailijat paralysoituneina. Taisteluvoiton jälkeen siirryttiin tutkimaan houkuttimena toiminutta aarretta, josta löytyi hopeakolikoita, kiitettävästi jalokiviä ja pieni kristallipullo. Liiankin tasaväkisen taistelun jäljiltä päätettiin vetäytyä lepäilemään juuri salaoven takaa löydettyyn Caintin temppeliin.
Seikkailijoiden herättyä päätettiin lähteä kohti alempaa tasoa suurempien aarteiden toivossa. Sinne pitäisi matkata läpi entisen hobgoblinkuninkaan alueiden. Hobgoblinit oli surmattu aikaa sitten, joten ongelmia ei odotettu. Toisin kuitenkin kävi. Ahtaassa käytävässä jouduttiin yhtäkkiä romahdusansaan, joka miltei surmasi Jeeran. Lähistöltä kuului hobgoblineiden ääniä, mutta vielä ne eivät uskaltaneet hyökätä.
Sitten nähtiin lähestyviä soihtuja. Soihtujen omistajiksi osoittautuivat seitsenhenkiset Vapaat miekat. Hobgoblineiden liikkuessa jossakin pimeässä käytiin neuvotteluun kilpailevien seikkailijoiden kanssa. Ilmeisesti alkemisti Darianten palkkaamat Vapaat miekat yrittivät saada tietoja azoth-aarteesta ja olivat valmiita siitä tiedosta jopa maksamaan. Puhdistusveljet kuitenkin kieltäytyivät kaikenlaisesta yhteistyöstä. Tunteet kävivät kuumina kummallakin puolella, mutta toistaiseksi vältyttiin konfliktilta.
Koska väijytyksen uhka oli edelleen olemassa, yrittivät Puhdistusveljet neutraloida hobgoblinit aikaisemmin löydetyllä unikaasutynnyrillä, mutta yritys meni pieleen. Lopulta jouduttiin nöyrtymään ja kulkemaan Vapaiden miekkojen huoneen lävitse. Oli hyvin lähellä ettei taistelu olisi syttynyt siltä istumalta.
Puhdistusveljien suunnitelmana oli ohjata kilpailijat nelostasolle, pois azoth-aarteen suunnasta, jonka jälkeen voitaisiin turvallisesti jatkaa azothin luokse. Kolmostasolle mentäessä löytyi aikaisemmin tutkimaton alue, jossa kohdattiin ihmeellisiä univastustajia menneisyydestä. Univastustaja-taiston myötä syntyi kuitenkin epäilys salaoven sijainnista ja Feynordin tarkkojen aistien avulla se lopulta löytyikin.
Nelostasolle vievässä huoneessa jouduttiin yhtäkkiä sammakkomiesten väijytykseen. Yllätys oli sammakkomiesten puolella ja pian neljä Puhdistusveljeä oli paralyysissä. Taistelun suunta saatiin muutettu Puhdistusveljille suotuisammaksi, mutta heti kun sammakkomiehet oli saatu surmattua kuului takaa pimeydestä kilpailevan porukan haltijan ääni: “kertokaa missä azoth-varasto on tai kärvennän teidät tulipallolla”.
Oltiin taas ajauduttu ojasta allikkoon! Onneksi Onanilla oli suunnitelma. Kääpiö luki taikakäärön ja pian seikkailijoiden turvana oli “ward against magic”. Tulipallo iskeytyi suojakenttään ilman mitään vaikutusta. Nyt etu oli selkeästi kääntynyt Puhdistusveljien puolelle. Taikakentän suojaamana lähdettiin hyökkäykseen.
Entisessä sammakkomiesten keskushuoneessa kaksi tasaväkistä seikkailijaryhmää sitten kohtasivat. Puhdistuveljillä oli alussa etu puolellaan suojakentän ansiosta. Sen avulla saatiin maihin Vapaiden miekkojen taikuri. Samalla vihollisen jousimies ja yksi sotureista kääntyivät cause fearin ansiosta pakosalle. Mutta myös Puhdistuveljien rintama rakoili. Frobozz sai osuman tulipallosta ja vihollisen soturit hakkasivat tämän maihin. Suurennusjuoman juonut Onan lähti kohti loppuja vihollisten taistelijoita surmatakseen nämä, mutta saikin kokea vihollistaistelijoiden voiman. Pian kääpiö, Jeera, Meloz ja Frobozz makasivat maassa tajuttomina.
Mutta myös vihollisen rivit repeilivät. Fjaalin hyökkäystaikojen ansiosta karkuun lähti myös vihollisen haltijajohtaja Adaina, annettuaan sotureilleenkin peräytymiskäskyn. Vihollissoturit nappasivat mukaansa kaatuneen maaginsa ja lähtivät perääntymään. Verenhimoissaan Svennis ja Feynord lähtivät seuraamaan, mutta eivät saaneet yhtäkään kunnollista iskua perille. Lopulta oli pakko luovuttaa – taistelu päättyi tasapeliin.
Puhdistuveljet olivat käyttäneet valtaosan resursseistaan: kaikki healing potionit, ward against magic, yksi taikanuoli, pari Frobozzin kääröä, potion of size, potion of heroism, potion of invisibility jne. Nyt ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin vetäytyä tuttuun salahuoneeseen nuolemaan haavoja. Onneksi vihollisestakaan ei ollut enää välitöntä vaaraa, koska heistäkin suuri osa oli hakattu melkein kuoliaaksi…