Dwimmermount-kampanjamme on ollut koko syksyn pelitauolla. Parin viikon päästä peli taas jatkuu, joten ajattelin hieman palauttaa mieleen Dwimmermountin menneitä tapahtumia ennen sitä. Pelin systeeminä on ACKS.
“Puhdistuveljet” tauolle siirryttäessä: Svennis (fighter 5), Jeera (bladedancer 6), Fjaal (mage 5), Frobozz (mage 5), Frida (dwarven vaultguard 4), Feynord (elven paladin 5), Meloz (NPC cleric 4).
—
Puhdistusveljet olivat saaneet komeasti turpaan Vapailta miekoilta. Vapaat miekat antoivat kuitenkin Puhdistusveljien elää, koska nämä antautuivat ja kertoivat azoth-järven sijainnin. Välikohtauksen jälkeen seikkailijat luikkivat suorinta tietä ulos luolastosta. Kävi ilmi, että kääpiö Onanin jalka jouduttiin amputoimaan edellisen taistelun jäljiltä. Edessä olisi kuukauden lepoon ja elämä ilman toista jalkaa. Tiedettiin kuitenkin että Muntburgissa vaikuttava Typhonin pappi Therys voisi rahaa vastaan auttaa, olihan hän herättänyt henkiin Feynordin muutamaa kuukautta aikaisemmin.
Astuttiin siis isä Theryksen puheille. Pappi suostui kutsumaan apuun jumalaansa. Jalka saatiin rukouksin takaisin, mutta jokin meni rituaalissa mönkään. Onan oli rituaalin jälkeen harmaampi kuin yleensä. Jeera oli vakuuttunut että Onan ei enää ollut elossa samalla tavalla kuin aikaisemmin. Pappi Therys ajoi seikkailijat pois temppelistään. Jotakin synkkää oli päästetty maan päälle.
Päätettiin että Onanin päivät seikkailijana olisivat ohitse. Puoliksi epäkuollut Onan jäi vartioimaan Puhdistuveljien päämajaa Muntburgissa ja kääpiö Frida peri Onanin manttelin ja varusteet. Onanin tilanne ei ollut ainoa Puhdistusveljiä koetteleva seikka. Jeera oli myös menettänyt toisen kätensä edellisessä Vapaita miekkoja vastaan käydyssä taistelussa. Jeeran käden mahdollinen korjaaminen saisi kuitenkin odottaa ja Jeera jäi lepäämään Muntburgiin sillä aikaa kun loput seikkailijat lähtivät pääkaupunki Adamakseen myymään loppua azothia ennen kuin sen hinta lopullisesti romahtaisi Vapaiden miekkojen ryhtyessä tuomaan sitä luolastosta suuria määriä…
Matkattiin siis Adamakseen. Kuten arveltiinkin, oli azothin hinta jo nyt paljon huonompi, sillä ensimmäiset lähetykset olivat jo saapuneet. Huomattiin myös että edellinen myyty lasti azothia oli aiheuttanut kaupungissa ongelmia. Frobozzia hännystelevät taikurioppilaat Keliagar ja Ingack polttelivat azothia takakujalla ja toinen oppilaista oksensi maahan sateenkaaren väristä limaa. Onnettomassa kunnossa olevat taikurioppilaat olivat kuitenkin hyvällä tuulella ja uhkasivat lähteä seikkailemaan Dwimmermountiin, sillä olivat kuulleet että siellä olisi ainetta lisää.
Puhdistusveljet lähtivät Adamaksesta helpottuneina. Palattiin Muntburgiin, jossa odotettiin yksikätisen Jeeran toipumista. Kuukauden päästä oltiin sitten taas valmiita astumaan Dwimmermountin syvyyksiin. Luolastolle käveltäessä kävi kuitenkin ilmi, että paikka oli muuttunut. Polulla näkyi useita muitakin seikkailijaryhmiä ja luolaston suuaukolle oli asettunutsuurikokoinen Adamasin tyrannin sotilasyksikkö. Sotilaat möivät luolastoon pyrkiville “passeja” ja merkitsivät ylös keitä Dwimmermountiin oli kulkenut. Sotilaita johti harmaapäinen kapteeni Agermus, joka kutsui Puhdistusveljet luolastossa olevaan toimistoonsa. Puhdistusveljien tutkimuksista tietoinen Agermus näytti seikkailijoille karttojaan ja kyseli lisätietoja Dwimmermountista.
Puhdistusveljet joutuivat alentumaan ostamaan passit seikkailua varten. Koko paikasta oli tullut jonkinlainen huvipuisto. Puhdistusveljiä puistatti tämä turismiaalto heidän vaivalla tyhjentämäänsä luolastoon. Onneksi alemmilla tasoilla olisi vielä tutkittavaa.
Tällä kertaa ei kuitenkaan haluttu mennä kauhean syvälle, sillä haluttiin vältellä Vapaita miekkoja, vaikka heidän kanssaan oltiinkin tehty jonkinlainen aselepo. Laskeuduttaessa alas tasolle 2B törmättiin taas Typhonin nyrkkeihin. Tällä kertaa kohtaaminen oli kuitenkin erilainen, sillä Typhonin nyrkit hyökkäsivät verenhimoisina kimppuun väijytyksestä – aikaisemmin alemmalle tasolle huijattu porukka oli muuttunut wererateiksi!
Typhonin nyrkit saatiin kuitenkin surmattua. Pääteltiin että rottamiesten johtaja Krishka oli lähettänyt Typhonin nyrkit kostamaan. Entisten Typhonin nyrkkien päät hakattiin irti ja poltettiin, sillä enää ei haluttu kohdata samaista vihollista.
Jatkettiin kerroksen 2B tutkimista. Tultiin suurikokoisen Turms Termaxin patsaan luokse. Patsaan luona oli käyty aiemminkin, mutta nyt haluttiin varmistaa joskos tämä olisi yksi niistä patsaista, joiden alkuperäiset päät oli hakattu irti ja korvattu Turmsin päillä. Näin olikin, patsaan niskassa oli jonkinlainen pään vaihtamisen mahdollistava kiristysruuvi!
Aikaisemmilla tutkimusretkillä oli löydetty salaoven takaa päitä joista yksi varmasti sopisi tähän. Pää päätettiin hakea. Ei kuitenkaan ollut tiedossa lyhyttä reittiä “päävarastolle”, joten päädyttiin tutkimaan uusia alueita. Astuttiin suureen luonnonluolaan, jonka keskellä oli jonkinlainen kuilu, josta nousi pahanhajuisia kaasuja. Pitkällisen pohdinnan jälkeen keksittiin tapa ylittää kuilu (jota en enää muista) ja jatkettiin sen toisella puolella olevan oven taakse. Oven takaa löytyi Lain temppeli, joten Fjaal ei pystynyt huoneeseen astumaan. Lain seuraaja Feynord kyyristyi Fridan kanssa alttarin eteen rukoilemaan, mutta vain Feynord valittiin Lain paladiniksi.
Palattiin takaisin kuilun toiselle puolelle, jossa kohdattiin pitkän käytävän päässä jonkinlainen zombiekuningas ja tämän zombiesoturit. Onanin taikatorvi teki kuitenkin velhojen fireballien kanssa selvää jälkeä otuksista. Otettiin parempaan talteen zombien aarre, jossa oli paljon arvokkaan näköisiä jalokiviä. Seuraavaksi päästiin hakemaan Typhonin patsaan pää. Pään kanssa palattiin takaisinpäin. Svennis vaihtoi Typhonin patsaalle takaisin sen alkuperäisen pään ja tunsi kuinka jumalan siunaus laskeutui taivaasta hänen päälleen. Karismaattinen soturi tunsi itsensä entistä karismaattisemmaksi!
Lähdettiin tutimaan alaspäin, Vapaiden miekkojen uhkasta huolimatta. 3B-tasolla tavataan aluetta tutkivia minotaureja, mutta ne saadaan helposti surmattua fireballilla. Laskeudutaan uudestaan pelottavalle nelostasolle ja siellä sille alueelle, missä Frobozz oli aikaisemmin leijunut karkuun minotaureja. Isot härkämiehet saadaan helposti surmattua. Tulipallot ja vihollisen yllättäminen tuntuvat olevan aika toimiva yhdistelmä!
Tutkimukset jatkuvat ja tullaan leveään käytävään. Käytävän päässä on avoinna olevat tuplaovet ja huoneen pohjalla pitkä köysi. Tämän täytyy olla sama hissi, jolla aikaa sitten laskeuduttiin alaspäin, Svennis toteaa! Päätetään olla erityisen varovaisia, ettei taas astuttaisi teleport-ansaan. Sitä varten ripotellaan hiekanjyviä mihin tahans kuljetaankin, että huomattaisiin mahdollinen teleporttaus samantien.
Leveässä käytävässä aletaan tutkimaan sivuun johtavia ovia. Yhden oven takana näkyy suurikokoinen kivipaasi, jonka päällä makaa ihmishahmo. Seikkailijoiden avatessa oven Volusian-niminen hahmo nousee istumaan ja käskee haudantakaisella äänellä näitä poistumaan. Puhdistusveljet eivät kuitenkin kuuntele mitään muinaisia epäkuolleita, vaan astuvat sisään huoneeseen. Kivipaadella maannut hahmo nousee raivoissaan pystyyn ja tarttuu Fridaa kurkusta. Puhdistusveljet yrittävät vaurioittaa muinaista ruumista, mutta mikään ei tunnu tehoavan siihen. Samanaikaisesti huoneeseen astuu myös muita epäkuolleita, jotka Volusian käskee seikkailijoiden kimppuun. Lisäksi käytävälle saapuu rust monster ihmettelemään meteliä.
Puhdistusveljet ovat taas kiipelissä, mutta salamannopea ajatus pelastaa Fridan hengen, ja mahdollisesti koko porukan. Frida juo suurennosjuomaan ja pääsee irti Volusianin kuristusotteesta. Ovi läimäistään kiinni ja lähdetään täyttä vauhtia pakoon kohti ylempiä tasoja. Taas kerran nelostaso on osoittautunut liian vaaralliseksi.
Suunnataan kolmostason portaalihuoneeseen, josta ajatellaan lähteä ulos. Portaalihuoneessa kuitenkin tavataan kaksi kääpiöitä.. Alkuun epäiltiin kyseessä olevan taas dobbelgangereita, mutta ilmeisesti tällä kertaa kääpiöt olivatkin aitoja. Kääpiöt uskoutuivat Puhdistusveljille. Ne kertoivat asuvansa Dwimmermountin alemmalla tasolla ja olivat kummissaan nähdessään luolassa ihmisiä. Kääpiöt pyysivät apua, sillä niiden “konehuoneissa” (joihin oli pääsy teleportin avulla kuuporttiteleportin huoneesta) oli pahoja ongelmia. Kääpiöiden tarinasta liikuttuneet Puhdistusveljet lupasivat palata portaalin luokse niin pian kuin suinkin, mutta ensin seikkailijat halusivat käydä vielä kerran maan päällä.
Ylöspäin mentäessä nähtiin Adamaksen taikurioppilaat. Keliagar ja Ingack olivat palkanneet muutaman soturin henkivartioikseen ja nimenneet seikkailijaryhmänsä tyylikkäästi Veriseksi ikuisuudeksi. Veriseltä ikuisuudelta saatiin kuulla, että eldit ovat taas liikkeellä. Ilmeisesti aloittelevat taikurioppilaat olivat nähneet punaisiin pukeutuneita haltijoita kaukaa ja päättäneet viisaasti väistää nämä. Puhdistusveljet pitivät tietoa vakavaluonteisenä ja ilmoittivat asiasta kapteeni Agermukselle, joka lupasi lisätä vartiointia.
Astuttiin ties kuinka monennen kerra ulos Dwimmermountista ja suunnattiin kotitalolle Muntburgiin. Luolastoon palattaessa olisi tiedossa rekti syvällä maan alla asuvien kääpiöiden luokse…