Talon säännöt

Muiden kiireiden vuoksi blogin kirjoittamiseen on tullut jo useamman viikon tauko. Korjataanpa asia pohtimalla hetken talon sääntöjä ja niiden merkitystä! Muutakin kirjoitettavaa olisi vaikka kuinka, mutta aika ei vain tahdo riittää…

Olen viime aikoina inspiraatiota hakiessani lueskellut jonkin verran muiden kampanjoiden talon sääntöjä. Esim. Ten Foot Polemicin tai Necropraxiksen talon säännöt ovat hyvinkin inspiroivaa luettavaa, voihan niistä seurata miten muiden kampanjoissa hoidetaan erilaiset julkaistuissa säännöissä usein avoimiksi jätetyt keskeiset asiat. Kummankin talon säännöistä löytyy juttua niin hahmonluonnista, kokemuspisteiden jakamisen käytänteistä, kuolemasta selviämisestä kuin siitä, miten paloöljy loppujen lopuksi toimii. Nämä ovatkin kaikki asioita, joihin useimmat julkaistut säännöt tarjoavat pikemminkin aihion tai ajatuksen, kuin mitään kauhean tarkkaa proseduuria pelipöydässä sovellettavaksi.

Talon sääntöjä on joka lähtöön. Kuva: Pinterest / Dungeons & Dragons.
Talon sääntöjä on joka lähtöön. Kuva: Pinterest / Dungeons & Dragons.

Itse en ole koskaan kirjoittanut omien kampanjoiden talon sääntöjä yhtä tarkasti auki, vaan talon säännöt ovat olleet pikemminkin jonkin verran liukuvia, ja niistä on usein neuvoteltu pelaajien kanssa. Näin se, kuinka pelataan, voi muuttua pelikerrasta toiseen, vaikka tietynlaisia ratkaisuja usein kirjoitetaankin yhdessä muistiin. Parasta onkin jos pelinjohtaja ja pelaajat voivat yhdessä tutkiskella vähän luovempiakin ratkaisuja, aivan kuten yllä olevissa talon säännöissä on tehty.

Auki kirjoitettujen ja muille jaettujen talon säntöjen osalta kiinnostavinta on lopulta se, että niiden kautta saa hyvinkin konkreettisen kuvan siitä, miten muut pelaavat. Hämmästyttää näet on, että roolipelejä voi pelata niin monilla eri tavoilla. Vaikka eri peliporukat pelaisivat samaa sääntöjärjestelmää, eivät niiden pelityylit välttämättä ole lähelläkään toisiaan. Kiinnostavaa onkin lueskella minkälaisia variaatioita D&D:n perusasetelmaan on kehitelty ja miten peruspeliä on “korjattu” itselle mielekkääseen suuntaa. Muunneltavuus onkin yksi suurimmista D&D:n viehätyksistä!

Leave a comment