Olen täälläkin pohdiskellut sivumennen erilaisten roolipelien keskinäistä yhteensopivuutta, tai pikemminkin valitellut sen puutetta, ja sitä minkälaisia hyötyjä todellisesta yhteensopivuudesta voisi olla. Nykyiselläänhän maailmassa on varmasti satoja tai tuhansia erilaisia julkaistuja roolipelejä, joiden säännöt poikkeavat kaikki enemmän tai vähemmän toisistaan. Toki on olemassa myös muutamia standardeja, kuten vaikkapa GURPS, alkuperäisen Call of Cthulhun ja RuneQuestin taustalta löytyvä Basic Role Playing, Wizards of the Coastin vapaan lisenssin SRD, tai vaikkapa jonkinlaiseksi uudempien forgelaisten roolipelien yleissysteemiksi kehittynyt Powered by the Apocalypse, mutta silti roolipelimaailma on kaukana siitä että GURPS:n materiaaleja voisi käyttää helposti ristiin vaikkapa Pathfinderin kanssa.
Siinä missä universaalit roolipelit jäävät väkisinkin epäuniversaaleiksi, on kuitenkin olemassa systeemi joka kerää yhä enemmän julkaisuja ja muuta luovaa toimintaa ympärilleen. Yhteinen roolipelistandardi onkin universaalien roolipelisysteemien sijaan realisoitumistaan nykyisessä OSR-liikehdinnässä ja vastaavissa D&D:n pohjalta syntyneissä systeemeissä. False Machine vie ajatuksen asteen pidemmälle ja alkaa puhua B/X Commonsista, eli eräänlaisesta vapaan lähdekoodin ja Wikipedian-kaltaisiin vapaan tiedon projekteihin verrattavasta yhteisestä standardista, jonka avulla voitaisiin mitata yhteensopivuutta vuoden 1981 D&D:n Moldvay/Cook–laitoksen (eli B/X-laitoksen) kanssa. Ajatus on hyvä, etenkin kun B/X Commonsiin voi sisällyttää sääntöjä vaikka minkälaisiin maailmoihin ja ympäristöihin, ja ennen kaikkea itse kehitettyjä seikkailuja, ympäristöjä ja hirviöitä muiden pelinjohtajien hyödynnettäväksi. False Machine toteaa että elämme jo nyt eräänlaisessa B/X Commonsin protoversiossa, sillä erilaiset OSR-systeemit ovat nytkin juuri-ja-juuri yhteensopivia toistensa kanssa, tai että ne vaativat aika vähän muutostyötä toimiakseen yhdessä.
Minulle tämänkaltaisessa utopistisessa projektissa olisi kiinnostavinta päästä tutkiskelemaan erilaisten tekijöiden kehittämää sisältöä ja käyttää sitä ikään kuin rakennuspalikkasettinä, josta voisin valita ne hahmoluokat, aseet, taidot, hirviöt ja muut, joiden perusteelle sitten rakentaisin oman kampanjani. Siinä auttaisi tietysti valtavasti jos kaikki materiaali olisi haettavissa samasta tietokannasta ja jos sen hyödyllisyyttä olisivat arvioineet vähintäänkin muut käyttäjät, jos ei peräti jonkinlainen vapaaehtoinen asiantuntijaraati. Se myös mahdollistaisi paljon paremmin erilaiset genrehybridit ja -sekoitukset, jotka ovat ainakin minun mielestäni yksi aika tehokas tapa luoda uutta. Fantasiasankarit voisivat näin ollen siirtyä helpommin seikkailemaan avaruudessa ja niin edelleen, mutta samalla pelinjohtajat voisivat yhdistellä olemassaolevia genrejä uusilla luovilla tavoilla.
Pahoin pelkään ettei tällaista systeemiä ole syntymässä ihan lähitulevaisuudessa, sillä sen koordinointi olisi liian vaativaa. Toisaalta tuntuu, ettei sille olisi välttämättä edes kauheasti kysyntää, sillä pelaajien luovuus kohdistuu paljon mieluummin omien sääntöjen ja maailmojen kehittämiseen, kuin sisällön tuottamiseen muiden systeemeihin. Koska aikaa on nykyisin niin kauhean vähän, voi minun kaltaiseni idealisti lopulta vain odottaa että tällainen systeemi jostain pulpahtaisi. Jos todennäköisyyksistä huolimatta näin kävisi, veikkaisin että sitä tulisi käytettyä ja varmaan myös jaettua omia luomuksia muiden katsottavaksi!