Roolipelit ja -pelaaminen eivät kehittyneet tyhjästä, vaan niihin liitetyt innovaatiot ovat peräisin monilta eri aloilta. Oleellinen osa roolipelien historiaa ovat monet strategiapelaajien tekemät pelikokeilut. kuten Yhdysvaltain Keskilännessä 1960-luvulla syntyneet Braunstein-pelit. Braunsteinit olivat David Wesely -nimisen nuoren minneapolislaisen opiskelijan ja tämän peliporukan innovaatio,. Kyseessä on eräänlainen strategiapelin, larpin ja roolipelin välimuoto, jota pelattiin miniatyyripöydän ympärillä. Pelaajia saattoi olla kymmeniä ja kaikilla oli omat voittokriteerinsä.
Ensimmäinen Braunstein pelattiin vuonna 1967 ja se käsitteli kuvitteellisessa Braunstein-nimisessä kaupungissa tapahtuvia neuvotteluita kahden armeijan välillä. Kuten miniatyyripeleissä ennen sitä, pelasivat jotkin pelaajat armeijoita johtavia kenraaleita, mutta aikaisemmista peleistä poiketen ottivat muut pelaajat pelattavakseen vaikkapa kaupungin pormestarin, pankkiirin tai yliopiston johtajan roolin. Vaikka ensimmäinen Braunstein-kokeilu oli Weselyn mielestä kaoottinen ja epäonnistunut, janosivat pelaajat lisää, mm. siksi että pelissä oli mahdollista ohjata yksittäistä hahmoa armeijan sijaan.
Pikkuhiljaa ryhdyttiin järjestämään pelejä myös muista teemoista. Napoleonin ajan armeijoiden välisen neuvottelun lisäksi mukaan kuvioon tulivat fiktiivisessä Bananian tasavallassa tapahtuvat juonittelut tai Brownstone-nimiseen kylään sijoittuva Braunstein-länkkäri. Kun Wesely siirtyi armeijan palvelukseen jäi päävastuu minneapolislaisten Braunsteineista Dave Arnesonille, samalle miehelle jonka nimi koristaa myös alkuperäisen, vuoden 1974 D&D-laitoksen kantta.
Kun Arneson ryhtyi vetämään Braunstein-pelejä, tuli mukaan uusi teema, nimittäin keskiaika. Ensimmäinen keskiaika-Braunstein pelattiin ilmeisesti 1969. Arnesonin keskiaikapeliin otti osaa 12 pelaajaa, joista maksimissaan 7 saattoi voittaa. Jokainen pelaaja pelasi omaa faktiotaan, johon kuului komentajan lisäksi pieni joukko-osasto. Kuten aikaisemmissa Braunsteineissa, tarvittiin voittoon muutakin kuin sotilaallisia kykyjä, sillä faktioiden väliset neuvottelut ja juonittelut olivat olennainen osa peliä.
Braunsteinit eroavat roolipeleistä siinä, että pelaajat pelaavat toisiaan vastaan. Toki liittoutumiset ovat mahdollisia, mutta erotuksena roolipelien yhdessä seikkailemisen mallista, on täysin hyväksyttävää pelata muita vastaan tai vaikkapa puukottaa selkään. Siinä mielessä niillä on paljon yhteistä myös larppien kanssa, varsinkin Suomessa suosittujen usean eri ryhmittymän kohtaamista kuvaavien pelien kanssa. Braunsteinit myös johtavat suoraan roolipelin syntyyn, sillä Arnesonin vetämät Braunsteinit alkoivat pikkuhiljaa käsittelemään fantastisia aiheita ja yhä roolipelimäisempiä teemoja.
Kun Arnesonin Blackmoor-kampanja käynnistyi vuonna 1970, kuvasi se historiallisten selkkausten sijaan pelaajien tosielämän identiteettien selvitysymiskamppailua fantastisessa maailmassa. Pelissä oli edelleen eri faktioita, mutta suurin osa pelaajista liittoutui yhteen ja pelin painopiste siirtyi vähä vähältä kohti ryhmäseikkailuita ja luolastojen tutkimista. Tämä kehitys johti sitten aika suoraan D&D:n julkaisemiseen sen jälkeen kun Arneson oli esitellyt Blackmoor-innovaationsa Gary Gygaxille.
Vaikka roolipelit asettivat painopisteen vähän erilaiseen pelaamiseen kuin Braunsteinit, ei Braunsteinien vaikutus kadonnut mihinkään, ainakaan välittömästi. Esim. monet TSR:n varhaisista roolipeleistä on suoraan suunniteltu Braunstein-tyyppiseen pelaamiseen: Boot Hill (1975), Gangbusters (1982) ja Marvel Super Heroes (1984) kuvaavat eri faktioiden kilpailuja eri ympäristöissä ja pelaajahahmot sijoittuvat oletuksena eri puolille, eivätkä suinkaan “puhalla yhteen hiileen”. Niissä tarkastellaan Braunsteinien tapaan pelimaailma yhdessä mutta eri puolilla. Tarkoituksena ei ole esim. tutkia uusia alueita vaan dominoida kartalla tai miniatyyripöydällä kuvattua pelimaailmaa omien tavoitteiden mukaisesti.
Braunsteineissa on yhä edelleen valtavasti potentiaalia. Olen itse pallotellut erityisesti länkkäriteemaista Braunsteinia, jota voisi pelata yhteisen miniatyyripöydän ympärillä esim. coneissa. Paljon muitakin mahdollisuuksia on, ja onhan Braunstein-henkisiä pelejä tullut kokeiltuakin. Esim. viime joulukuun JokkeConissa pelatussa kymmenen pelaajan Space Hulk -massivipelissä oli paljon samoja piirteitä kuin Braunsteineissa, tosin pääpaino oli enemmän taistelussa kuin juonittelussa.
Lue lisää:
1 comment