Vuosi 2015: 10 parasta!

Vuosi 2015 loppui ja uusi alkoi. Lienee paikallaan kerrata kuluneen vuoden kohokohdat. Mikä oli kiinnostavaa pelien ja pelaamisen suhteen vuonna 2015? Mikä inspiroi ja mikä innoitti? Koostimme Iimun kanssa juhlan kunniaksi omat TOP 10 -listamme. Samalla voidaan juhlistaa sitä, että Limun ropelluksissa meni tänään rikki 50 000 yksittäisen kävijän raja!

 

Niklaksen vuoden 2015 kohokohdat pelinäkökulmasta, satunnaisessa järjestyksessä:

  1. Suomen pelimuseo
    Suomen pelimuseon tekijätiimissä mukana oleminen on ollut erittäin mielenkiintoinen kokemus. Rooli- ja lautapelien käsittely digitaalisten pelien yhteydessä on sen verran kiinnostava näkökulma, että Suomen pelimuseo tulee varmasti puhuttamaan myös ulkomailla. Pelimuseon käsikirjoitus- ja tuotantotiimissä mukana oleminen on aikamoinen kunnia, mutta kuulette lisää kunhan ehdin vastailemaan Iimun haastattelukysymyksiin aiheesta.
  2. Dwimmermount ja Elsirin laakso -kampanjat
    Työkiireiden lisäksi olen onneksi ehtinyt myös pelaamaan. Kahden kampanjan vetäminen n. vuoroviikottain on aika paljon pelinjohtamista, mutta toisaalta juuri oikeanlaista vastapainoa työelämälle. Kummatkin kampanjat rullaavat hyvin ja lähestyvät 100 pelikerran rajapyykkiä vauhdilla. Silti toivon välillä että ne loppuisivat, niin pääsisi käynnistämään jotakin uutta!
  3. The Curious Expedition
    Loppuvuoden tietokonepeliyllättäjä oli ehdottomasti The Curious Expedition. Suurten tutkimusmatkojen aikaan sijoittuva graafinen “roguelike” on jo alpha-vaiheessa erittäin toimiva ja tyylikäs paketti. Pienellä tiimillä tehty peli sisältää niin paljon taidokkaita emergenttejä rakenteita, että pelin ääressä on tullut naurettua ääneen jo monesti. The Curious Expedition myös inspiroi käyttämään mekaniikkojaan myös roolipeleissä, joka on ainakin minun mielestäni hyvän tietokonepelin merkki.
  4. Luolamestarin oppaiden julkaisut
    Jo vuonna 2014 kirjoitetut luomamestarin oppaat saatiin vihdoin julkaistua myös PDF:nä Sepon oikoluvun, Iimun ansiokkaiden taittokykyjen ja lahjakkaiden suomalaisten kuvittajien ansiosta. Vaikka julkaisut venyivät syksylle asti, olivat ne odottamisen arvoisia, sillä kyseessä on vuoden kulttuuriteko roolipelien saralta. Käykää lataamassa oppaat täältä ja täältä.
  5. #mapvember
    Miska Fredmanin nerokas ajatus herätti kiinnostukseni loppuvuodesta. Vaikken itse ehtinyt osallistumaan uusilla kartoilla, niin jo vanhojen tiedostojen läpikäyminen ja muutaman kartan julkaiseminen oli tarpeeksi inspiroivaa. Itselläni olisi pöytälaatikossa tallessa myös kymmenittäin käsin piirrettyjä karttoja, mutta aika ei yksinkertaisesti riittänyt niiden kuvaamiseen tai skannaamiseen. Ehkäpä ensi vuonna ehdin tekemään #mapvemberiä varten myös uutta materiaalia!
  6. Torchbearer
    Itse johtamieni pelien lisäksi vuoden 2015 kiinnostavin pelikokemus on ehdottomasti ollut Topin johtama Torchbearer. Kampanjaa on pelattu n. 15 kertaa viime vuoden aikana ja mekaniikka on pikkuhiljaa muodostunut tutuksi. Itse olen vielä keltanokka Torchbearerin kaltaisten systeemien parissa, mutta pikkuhiljaa olen oppinut “lypsämään” systeemiä juuri oikealla tavalla hahmon kehittämiseksi. Tervetullutta vastapainoa OSR-peleille, vaikka lähestymistavoissa toki yhtäläisyyksiä onkin.
  7. JokkeCon ja Space Hulk
    Peliyhdistyksemme SIIS ry:n vuosi kulminoitui taas kerran hienoon JokkeCon-pelitapahtumaan, jossa päästiin pelailemaan ja visailemaan hyvässä seurassa. Päivän kiinnostavinta antia taisi olla yli 10 pelaajan hieno Space Hulk -kampanja, jossa kapinalliset mittelivät voimiaan Space Wolvesien kanssa. Vaikka pelattu 6-tunnin skenaario oli jälkipelien mukaan hieman epätasapainoinen ja kapinallisia suosiva, väittäisin että kapinallisten menestykseen vaikutti parempi strateginen osaaminen ja skenaarion kokonaistilanteen huomioiminen yksittäisten kähyjen sijaan. Tätä herkkua saadaan onneksi ensi vuoden alussa lisää!
  8. Galaxy Trucker
    Galaxy Trucker ei ole enää mikään uusi peli, mutta siitä muodostui minulle vuoden 2015 kevyemmän pelaamisen kulmakivi. Hauska peli jossa on juuri sopivasti taktiikkaa ja tuuria. Meteoripilven moukaroitua alustasi, on hieno huokaista helpotuksesta jos pääsee ehjänä perille.
  9. “Kissapeli”
    Kaverin 12-vuotiaan tyttären vetämä “freeform-tarinankerrontapeli”, jossa kaikki pelaajat olivat kissoja. Pelissä oli omat d6-pohjaiset säännöt, jotka osoittautuivat ihan toimiviksi. Jälleen kerran hienoa huomata, että roolipelit eivät ole pelkästään kaltaisteni vanhusten kiinnostuksen kohteena.
  10. Cthulhu Apocalypse
    Pelailemme noin joka toinen viikko Trail of Cthulhua, jossa olen päässyt kuolemaan mitä erilaisimmilla tavoilla. Vuoden 2015 Cthulhu-peleistä jäi erityisesti mieleen n. 10 kerran Cthulhu Apocalypse -kampanja. Maailmanloppu oli keskivertoa hiekkalaatikkomaisempi kokemus, josta jäi mieleen utuinen tunnelma ja pari hienoa matkan varrella kohdattua NPC:tä.

Iimun 2015-lista käänteisessä järjestyksessä kerien ja takaperinvoltilla:

1. Suomen pelimuseo

Vuoden kulttuurihistoriallisesti ehdottomasti merkittävin tapahtuma oli Suomeen saatavan pelimuseon tapahtuminen joukkorahoituksella. En tiedä onko ajatuksissani perää, mutten voi olla ajattelematta, että nyt ollaan jonkin suuren äärellä, jota museo symboloi. On erikoista, että pelaamisesta eräänlaisesta “velttouden, välinpitämättömyyden ja tyhjänpäiväisyyden kapinasta” on muodostunut niinkin lyhyessä ajassa koko yhteiskuntaa muuttava ilmiö. Erinomaista! Myös joukkorahoituksessa heijastelee hyvinvointiyhteiskunnan pelastuksen avaimet, toivo ei ole menetetty. Mahtavaa!

2. Arcadia lyhytelokuvan löytyminen internetistä(vihdoinkin!)

Mitä tähän voi edes sanoa!? Parempi vain katsoa itse ja todeta:
Musiikit on muuten tehnyt eräs Hans Zimmer.

3. The Curious Expedition

Mielenkiintoisinta tietokoneroolipelien saralla sitten Dwarf Fortressin. Tästä on tulossa lisää alkavan vuoden puolella. Pitkää silmät auki.

4. Luolamestarin oppaiden julkaisut (kiitos kaikille!)

Kiitos kaikille! Toivottavasti saamme lisää näitä ja ehkäpä vielä paperille painettuna muutaman!

5. #mapvember

Suorastaan hauska roolipelinettitapahtuma. Hyvällä tavalla muistuttaa, että kevyellä otteella saa monesti paljon enemmän aikaan kuin otsa kurtussa hampaita puremalla. Odotan jo ensi vuotta.

6. Tuomionluolasto kampanjan vetäminen

Pääsimme kevään aikana hyvää putkeen pelaamisen suhteen. Pelinjohtaminen on ikuisen oppimisen polku. Tuomion luolasto odottaa edelleen niitä rohkeita seikkailijoita, jotka uskaltautuvat riittävän syvälle luolastoon päästäkseen kunnolla arvoituksen avaimista kiinni. Ehkäpä jonkinlainen leivän murujen jono on tarpeen?

7. moba/hots

Pääsin viimein maailman suurimman peligenren sisään Blizzardin Heroes of the Stormin kautta. Ymmärrän hyvin miksi juuri moba on niin suuri kuin se on. Pelin staattisessa maailmassa pelaajien toiminnan ja tekojen jäljet näkyvät välittömästi ja seuraukset ovat havaittavissa heti. Sattumalla on vain hyvin vähän tekemistä näiden taisteluiden lopputuloksessa vaan enemmänkin saumattomalla yhteistyöllä ja peräänantamattomalla pelitaidolla.

8. Battletech -kickstarter

Kun alkuperäisen Mechwarrior-roolipelin tekijä Jordan Weisman on useamman hyvin onnistuneen Shadowrun kickstartterin jälkeen ryhtynyt puuhamaan Battletech -tietokonepeliä, mitä muuta voi tässä voi kun vuodattaa onnen kyyneleitä. Mukana on myös toinen ‘mech-veteraani Mitch Gitelman, joka toimi tuottajana MechCommander pelisarjassa. *throws money at the screen*. Kaikki mitä pelistä on sanottu nykii minua oikeista naruista. Vuoropohjainen taistelu, kustomoitava dropshippi à la uus-X-com, sijoittuminen vuoteen 3025 reilusti ennen klaaneja, tarkoitus valottaa neo-feodaalista Battletechin maailmaa juonitteluineen ja mahtavine Housseineen ja ennen kaikkea mukana on tankkeja, VTOLleja ja sotilaita! Uuh! Aah! *throws more money at the screen*.

Tämä innosti minut ja Kallen fiilistelemään Battletechiä jälleen aivan uusista kulmista. Myös tästä on jotain tulossa blogiin.

http://battletechgame.com/

9. SL&VL -julkaisu

“Siniset Luolat ja Valkeat Lohikäärmeet” suomen kielistä OSR-materiaalia! On todella hienoa nähdä, että paikallinen skene voi hyvin ja porskuttaa! Jatketaan samaan malliin!
https://www.forgeandillusion.net/gamelibrary/slvlzine_1

10. Jatkumo

Johdin peliä poikani 6-9 v. serkuille, jotka suureksi ilokseni ovat innokkaita roolipelaajia. Heistä vanhin kertoi minulle huolistaan pelinjohtajana ja sanoi, että kun tuntuu siltä, että hän johtaa aina saman seikkailun, johon minä iloisesti vastasin “ei hätää! Minulla on sinulle jotain mikä muuttaa elämäsi pelinjohtajana lopullisesti, nimittäin satunnaistaulukko!” Mitä muuta ihminen voikaa toivoa syntymäpäivälahjaksi kuin mahdollisuuden viedä satunnaistaulukoiden jaloa aatetta eteenpäin tuleville sukupolville!?

#############################################################
*************************************************************
#############################################################

Lopuksi vielä huikaisevat tilastot!

Summary Visitor Visit
Today: 18 45
Yesterday: 51 178
Last 7 Days (Week): 266 840
Last 30 Days (Month): 1,958 5,718
Last 365 Days (Year): 21,532 83,967
Total: 50,049 219,779

1 comment

Leave a comment