Pelinjohtajan pitää usein keksiä lennosta motivaatioita erilaisille olennoille, hirviöille ja faktioille. Itsekin olen monesti jäänyt pohtimaan että sen-ja-sen faktion olisi pitänyt olla aktiivisempi neuvottelussaan pelaajahahmojen kanssa, mutta pelihetkellä aivot ovat lyöneet tyhjää. Mutta mistä voi tietää että mitä vaikkapa luolastossasi lymyävät vampyyrit tai lohikäärme haluavat?
Niin kuin monessa roolipeleihin liittyvässä asiassa, kannattaa turvautua taulukoihin! Goblin Punch -blogissa on mukiinmenevä kymmenen kohdan taulukko ei-pelaajahahmojen motivaatioille, jota voi vähintäänkin käyttää oman taulukkonsa lähtökohtana ja inspiraationa:
- Tietoa (yleisimmin luolastosta tai muusta ympäristöstä esim. karttojen muodossa)
- Aarteita (kultaa, taikaesineitä tai orjia)
- Ruokaa (aina on nälkä)
- Häipymistä (mieluiten että pelaajahahmot häipyvät ASAP)
- Mukaan lähtemistä (pelaajahahmot lähtevät tapaamaan jengin pomoa)
- Väkivaltaa (eli apua jonkin hirviön tai toisen faktion hakkaamiseen)
- Viihdettä (kuten vaikkapa peliseuraa, kaksintaisteluun tai vedonlyöntiin osallistumista)
- Apua (jonkin luolaston haasteen selvittämisessä, vaikkapa oudon oven avaamisessa)
- Kunniaa (että pelaajahahmot voittavat hirviön ensin kaksintaistelussa)
- Häpeää (eli että pelaajahahmot nuolevat hirviön saappaita)
Taulukkoa voi tietysti käyttää joko inspiraation lähteenä jo faktioita ja ei-pelaajahahmoja suunniteltaessa, tai sitten varsinaisessa pelitilanteessa, kun pelaajat tekevät jotakin yllättävää ja/tai lähtevät ennalta suunnittelemattomaan suuntaan. Täytyykin tallentaa taulukko osaksi omia pelimateriaaleja, mutta myös ottaa osaksi luolastojen suunnitteluprosessia.
Goblin Punch suosittelee että taulukosta valitaan ensin yksi motivaatio, jonka jälkeen heitetään sen kaveriksi vielä toinen. Tämä voi hyvinkin toimia, sillä aina parempi jos myös faktioissa ja ei-pelaajahahmoissa on useampi kuin yksi ulottuvuus. Toisaalta myös yksinkertainen toimii. Voin nimittäin vannoa että pelaajasi vihaavat sekä sinua että kuvitteellista goblinkuningasta, jos joutuvat yhtään nyöristelemään sen edessä!