Kaupankäynti on yksi niistä asioista, joita perusroolipelit eivät oikein osaa ottaa huomioon, ainakaan mitenkään luonnollisen pelattavalla tasolla. Sen sijaan kaupankäynnin pelaamisesta muodostuu helposti, aivan kuten valtakuntien hallinnoimisesta, kirjanpidollisia harjoituksia. D&D:ssä ei ole sääntöjä kysynnän ja tarjonnan minkäänlaiselle mallintamiselle, joka johtaa aina välillä pieneen päänvaivaan, kun roolipelikampanja etenee siihen vaiheeseen, että pelaajilla on mahdollisuus muokata maailmaa ympärillään.
Tottakai on olemassa myös systeemejä joissa kaupankäynti toimii. Ensimmäisenä mieleen tulee kaikenlaisia lautapelejä, kuten Avalon Hillin Civilization, Modern Art, Settlers of Catan tai vaikkapa papupeli Bohnanza, joissa kaupankäynti on hyvinkin luontevaa ja yksinkertaista, kun ostettavien ja myytävien hyödykkeiden määrä on abstrahoitu sopivan kokoiseksi. Miten niitä voisi hyödyntää roolipeleissä?
Mutta on toimivia kaupankäyntisysteemeitä roolipeleissäkin. Yksi klassisimmista on vuonna 1977 julkaistussa avaruus-scifipeli Travellerissa. Travellerin systeemi on yksinkertainen ja intuitiivinen ja se pystyy ottamaan huomioon myös kysynnän ja tarjonnan. Travellerin pohjalta on tehty myös fantasia- tai keskiaikaversioita, esim. Mercator, joka hyödyntää Travellerin mekaniikkoja Välimeren kaupankäynnin mallintamisessa.
Monsters and Manuals -blogin lähestymistapa on myös mielenkiintoinen kaikessa yksinkertaisuudessaan. Erityisen silmiinpistävää, mutta myös kiinnostavaa siinä on orjien ja eksoottisten huumeiden ottaminen systeemin keskiöön. Ei juuri muuta tarvitakaan niin systeemi alkaa jo vaatia äkkiväärää Conan-kampanjaa tuekseen…
Itseäni kiinnostaisi kokeilla minkälaiseksi kampanja muodostuisi, jos pelin ideana olisi alusta asti käydä kauppaa ja jos kaupankäynnillä rikastuminen olisi Travellerin tapaan käytännössä ainoa tapa edetä. Erityisen kiinnostavaa se olisi, jos pelaajat lähtisivät rahojen suhteen nollasta. Miten kerätä rahaa ensimmäiseen suuren kauppaoperaatioon ja mitä jos se ei onnistukaan? Onko laivan tai härkävaunujen varastaminen kaupankäyntiä varten pelaajahahmojen moraalin mukainen tapa rikastua?
Huomaan nyt että kirjoittelin samasta aiheesta jo pari vuotta sitten, mutta ehkä kertaus on ihan paikallaan. Viimeksi käsittelemiäni kaupankäyntiä mallintavia tekstejä ovat muun muassa:
The Tao of D&D
d20 Economic System by “The Old One”