D&D:tä voi tunnetusti pelata monin eri tavoin. Nykyisin kiinnostaa yhä enemmän se, kuinka D&D taipuu ryhmätason taktiseen taisteluun. Tavallaanhan sellainen toteutuu jo nyt vanhan koulukunnan luolaseikkailuissa, jossa pelaajien hallittavana voi olla jopa tusinan verran hahmoja kun lasketaan yhteen pelaajahahmot ja näiden kätyrit. Ainakin meidän Dwimmermount-kampanjassamme ei ole lainkaan poikkeuksellista että marssijärjestyksessä on viisi, kuusi tai seitsemänkin kahden hahmon levyistä riviä seikkailijoita.
Ryhmätason taktinen taistelumallinnos ei tietenkään ole mikään uusi asia. Juuri sillä tavallahan D&D:tä monesti aikoinaan pelattiin, sillä peli ponnisti monin tavoin aikansa sotasimulaatioista. Mutta mitä jos luolastojen sijaan hyökättäisiin erilaisiin pahiksien tukikohtiin, vaikkapa pahuuden temppeleihin tai kartanoihin? Sellainenkin pelaaminen on ollut joskus ihan arkipäiväistä, ja sen vaikutukset näkyvät monessa 70-80-luvun taitteen minipelissä. Valkenburg Castle on Task Force Gamesin 1980 julkaisema taktisen tason D&D-klooni vähän Advanced Squad Leaderin henkeen, jossa yksi pelaaja pyrkii raidaamaan toisen pelaajan hallitsemasta pahuuden linnakkeesta mahdollisimman paljon aarteita.
Erityisen kiinnostavaksi Valkenburg Castlen tekee pelin kampanjamoodi, jossa pelataan useampia raideja samaan paikkaan peräjälkeen. Hyvyyden joukkoja ohjaavalle on tärkeää liikkua nopeasti ja hiljaa, ja näin saada mukaansa tarpeeksi aarteita että voi seuraavalla kerralla iskeä entistä syvemmälle isommalla joukolla. Tärkeää on saada mukaansa niin paljon aarteita että raidin tappiot voidaan korvata, ja tietysti mieluiten vähän enemmän, ennen kuin pahiksia pelaava pelaaja ehtii murskaamaan iskujoukot linnan kellareista löytyvillä hirviölaumoilla.
Kiinnostava peli sinänsä, mutta samanhan voi tehdä myös D&D:n puitteissa. Uudessa kampanjassamme (jota voidaan kutsua alustavasti Shahar-kampanjaksi) yksi pelaajien ulottuvilla oleva mahdollisuus on nimen omaan käydä tämän tyyppistä taktisen tason taistelua suuressa kaupungissa, sen temppeleissä, kujilla ja kaupungin alaisissa luolastoissa. Katsotaan kuinka lähelle esikuvaa tässä päädytään!