Minkä kokoinen on sopiva kampanjamaailma?

Kuinka suuri kampanjamaailma tarvitaan onnistuneeseen peliin? Tämä on hyvä ja tärkeä kysymys, johon ei varmaankaan ole vain yhtä oikeaa vastausta. Olen kuitenkin yhä enemmän sitä mieltä että monet julkaistuista kampanjamaailmoista käsittelevät aihettaan väärällä tavalla. Toki on hienoa ja tunnelmallista jos maailma luodaan “ylhäältä alas”, niin että kampanjamaailmalla on oma uniikki kosmologiansa, oma kalenterinsa ja jumaltarustonsa, mutta monen kampanjan näkökulmasta ihan toisenlainen lähestymistapa voisi olla tehokkaampi. Kampanjamaailman ei ehkä tarvitsekaan kuvata kokonaisia maailmoja tai edes mantereita, vaan pikemminkin jotain pienempää, jotain jossa on laatua enemmän kuin määrää.

Vaikuttava Dragon Pass -kartta ilmeisesti 6 mailin heksoilla. Kuva: Pinterest

Pohdiskelin tätä kysymystä ties kuinka monetta kertaa kun selailin sivusilmällä Gloranthan Dragon Pass -karttoja. Vaikka Glorantha tunnetaan ehkä lähinnä valtavan hienosti tehtynä “ylhäältä alas” -luomuksena, sijoittuu suuri osa RuneQuestin julkaistuista seikkailuista lopulta aika pienelle alueelle, joka käsitti alkuun koko kyseisen kampanjamaailmaan. Greg Stafford aloitti maailmanluontiuransa julkaisemalla White Bear & Red Moon (1975) -lautapelin, joka käsittää hyvin karkeasti laskettuna suunnilleen 300 x 300 km kokoisen alueen, eli noin Länsi-Suomen lääniä vastaavan maa-alan. Varsinainen Dragon Passin alue onkin jo sitten paljon pienempi, kenties vain n. 150 x 150 km, eli suunnilleen Pirkanmaan kokoinen alue. Silti tähän ikoniseen ympäristöön mahtuu aivan valtasti seikkailtavaa, kuten klassista RuneQuestia pelanneet tietävät.

Näinkin vaatimaton oli ensimmäisen Glorantha-pelin, eli White Bear & Red Moonin (1975), kartta. Kuva: BGG / Ricomaurer

Vetäisin tästä johtopäätöksen ettei kampanjamaailmojen välttämättä tarvitse käsitellä kokonaisia maailmoja tai mantereita, vaan pienempikin kuningaskunta tai vastaava alue riittää pitkälle. Omasta näkökulmastani ihanteellinen kampanjamaailma tukee n. 30 – 100 session mittaisen kampanjan pelaamista, niin että sen alueelle mahtuu niin sivistyneitä kuin villimpiäkin alueita. Näin pelaajat voivat liikkua alueella oman mielensä mukaan ristiin ja löytää kampanjan keskeiset sisällöt omaan tahtinsa. Ehkäpä jonkinlaisena loppukaneettina tässä kirjoituksessa voisi olla se, että jo Pirkanmaan kokoinen alue on jalan liikkuville seikkailijoille valtava, varsinkin jos siitä suurin osa ei ole millään tavalla sivistyksen piirissä vaan tutkimatonta erämaata.

1 comment

Leave a comment