Hahmoluokkakohtaiset kokemuspistekriteerit

Olen pohdiskellut kokemuksen jakamista hengenlaatu/alignment-kohtaisesti, lähinnä ajatellen Boot Hill -lännenkampanjaa. Jotkut saavat kokemusta pankkiryöstöistä, toiset niiden estämisestä ja kolmannet vaikkapa vain tilanteen tarkkailusta.

TSR:n Gangbustersissa on säännöt hahmoluokkakohtaisille kokemuspisteille. Koska Gangbustersin hahmoluokat samalla edustavat niiden hengenlaatua, on lopputulos hyvin samankaltainen, kuin mitä olin ajatellut. Systeemi on sellaisenaan ehkä hieman liian monimutkainen, mutta sen keventäminen vaikuttaa ihan mahdolliselta. Saisiko kriteerit ilmaistua uudelleen niin, että jokaisella hahmoluokalla olisi käytännössä vain yksi kokemuspistesääntö?

LAW ENFORCEMENT XP
Action XP Earned
Arrest criminal for felony

Criminal you arrested is convicted

Recover stolen property

Earn reward money for capturing

 

Close down still, brewery or speakeasy for one year

Confiscate property used to violate Volstead Act (prohibition agents only)

1,000 XP x level of criminal

Additional 1,000 XP x level of criminal

1 XP for each $1 of property’s value

1 XP for each $1 of criminals (F.B.I, agents cannot keep reward reward money, but earn X.P.s for it)

1,000 XP x level of owner

 

1 XP for each $100 of property confiscated

PRIVATE INVESTIGATOR XP
Action XP Earned
Earned fee or bonus money on special case

Solved special case

Criminal convicted due to investigator’s work

Politician convicted due to investigator’s work

1 XP for each $1

1,000 XP x level of client

2,500 XP x level of criminal

10,000 XP x level of politician

NEWSPAPER REPORTER XP
Action XP Earned
Scooping the competition

Providing information that leads to the arrest and conviction of any criminal

Providing information leading to the arrest and conviction of anypolitician

3,400 at first level; 5,000 at second level or above

2,500 x level of criminal, plus points for scoop, if any

5,000 x level of politician, plus points for scoop, if any

CRIMINAL XP
Level of Criminal XP Earned
1 – 3:
4 – 7:
8 – 9:
above 9:
1 XP per $10 profit

1 XP per $100 profit

1 XP per $1,000 profit

1 XP per $10,000 profit

2 comments

  1. Tulee mieleen, että jos joka hahmoluokalla tai hengenlaadulla on omat kokemuspistekriteerinsä eikä mennä pelkästään sen mukaan, paljonko porukkaa on pantu kylmäksi ja paljonko niillä oli rahaa, peli alkaa pian muistuttaa tarinankerrontapeliä, vieläpä sellaista, jossa eri luokkien tai hengenlaatujen pelaajat tappelevat keskenään tarinan suunnasta ja yrittävät kääntää sitä itselleen edulliseksi.

  2. Kyllä, näin se varmaankin käytännössä toimisi. Tällaisessa tilanteessa yksi peliporukka ei varmaankaan taipuisi keskenään näinkin erilaisiin kriteereihin, tai ainakin se aiheuttaisi runsaasti sosiaalista kitkaa pelaajien välille 🙂

    Mutta Gangbustersiahan on tarkoitus pelata ikään kuin jaettuna kampanajana, jossa pelaajat voivat ihan hyvin pelata eri faktioita, vieläpä samaan aikaan ja saman pöydän ympärillä. Poliisi toisin sanoen joutuu seuraamaan sivusta kun toinen pelaaja suunnittelee pankkiryöstöä, mutta pääsee reagoimaan kun pankkiryöstö on meneillään. Eri asia toki miten tällainen käytännössä tapahtuu, mutta ajatuksena se on erittäin kiehtova ja haluaisin tämän tyyppistä peliä joskus kokeilla.

Leave a comment