Ahneus palkitaan OD&D:ssä. Jos pelaaja haluaa kehittyä seikkailijana, on hänen käytännössä löydettävä aarteita. Se ei kuitenkaan ole ongelma, sillä aarteita etsimäänhän ne seikkailijat alun perinkin ovat luolastoon lähteneet. Koska vihollisista jaettavat kokemuspisteet ovat hyvin vähäpätöisiä, tarkoittaa se käytännössä että tasoja pääsee nousemaan vain aarteita ja kolikoita haalimalla.
Aina aarteiden kanssa ei ole niin helppoa. Gygaxin kuultua Dave Arnesonilta tämän roolipelikokeiluista halusi hänkin kokeilla pelaamista. Gygax päätti peluuttaa lapsilleen Ernielle ja Eliselle miniatyyritaistelusääntöjensä pohjalle kehittämäänsä roolipeliä, joka myöhemmin sai nimen Dungeons & Dragons. Lasten hahmot lähtivät seikkailulle koboldiluolaan, ja löysivät sieltä valtavan kolikkoaarteen. Ongelmaksi muodostui kuitenkin aarteen saaminen ulos luolastosta. Aarre koostui tuhansista kuparikolikoista, joita hahmot eivät millään jaksaneet kantaa. Elise ja Ernie päättivät palata kaupunkiin mukanaan niin paljon kuparirahoja kuin jaksoivat kantaa. Loppuaarteen saamiseksi käynnistettiin valtava logistinen operaatio. Raha ei ollut pelkkä palkinto, vaan pikemminkin uusi ongelma ratkaistavaksi.
Toinen erikoinen piirre OD&D:ssä on rahan käyttökohteiden vähäisyys. Rahalla ei juurikaan tee mitään. Pelissä ei ole myöhempiin laitoksiin verrattavaa taikaesineiden tasapainoitusta, jossa pelaajat saavat käyttöönsä tasoansa vastaavat taikaesineet. OD&D:ssä ei yksinkertaisesti ole taikaesineitä myyvää kauppaa, josta kolmannen tason taistelija voisi ostaa +1 taikamiekan. Taikakauppoja ei ole, eikä taikoja ole standardoitu pelihahmojen tason mukaan. Taikaesineitä löytää käytännössä ainoastaan luolastoista, joihin ne sijoitetaan satunnaisesti taulukoista heittämällä. Pelaajien löytämät taikaesineet voivat olla hyvinkin voimallisia jo pelin alussa.
Tottakai rahaa on hyvä olla, myös OD&D:ssä. Sillä voi ostaa ruokaa ja parempia haarniskoita tai palkata seuraajia. Siinä vaiheessa kun rahaa on yli 1 000 kultapalaa, ei sille kuitenkaan enää ole suoranaisia pelillisiä käyttökohteita. Mutta silti lopuille pitää keksiä jotain. OD&D tietää tämän. Pelissä on hyvin yksityiskohtaiset ja mielenkiintoiset säännöt linnojen ja luostareiden rakentamiselle tai kuningaskuntien perustamiselle.
Omassa pelissämme emme ole vielä niin pitkällä, mutta Slod on jo ehtinyt perustaa oman orpokodin. Uplaidos puolstaan päätti perustaa majatalon tuhoutuneeseen Greenvillen kylään. Majatalosta tulee varmasti olemaan hyötyä, kun Greenville taas nousee jaloilleen tuhoisan goblin-hyökkäyksen jälkeen. Mikä olisikaan parempi paikka palkata seuralaisia kuin Vihreän lohikäärmeen majatalo?
Mitä muutakaan rahalla olisi voinut tehdä…
niklas
1 comment