Kampanjaidea: Varjagien idäntiellä

Viikingit eivät tunnetusti tehneet kauppaa ja ryöstelleet vain lännessä, vaan myös idässä. Ensimmäisen vuosituhannen loppupuolella varjageiksi kutsutut itäiset viikingit kehittelivät kauppareittejä halki Itä-Euroopan ja Venäjän kohti Mustaa merta, Kaspianmerta ja niiden rannoilla sijaitsevia suurkaupunkeja. Varjagit olivat tunnettuja sotaisuudestaan ja Konstantinopolissa, eli Miklagardissa, oli jopa pitkään heistä ja muista pohjalaisista koostuva henkivartiojoukkonsa, varjagikaarti.

Nikolai Roerichin maalaus Vieraat meren takaa vuodelta 1899.
Nikolai Roerich: Vieraat meren takaa (1899). Kuva: Wikimedia Commons

Paitsi mielenkiintoista historiallista faktaa, on varjagien aika myös helposti pelillistettävissä roolipelikampanjaksi. Itse lähtisin kehittelemään viikinki- ja varjagipeliä hiekkalaatikkolähtökohdista, jolloin sääntöjärjestelmäksi sopisi helposti jokin vähän realistisempi RuneQuestista ja RoleMasterista ponnistava sääntöjärjestelmä, mutta miksei toisaalta AD&D:n HR1 Vikings tai vaikkapa Robin D. Lawsin Rune. Erilaisia viikinkiaiheisia sääntöjärjestelmiä löytyy pitkä liuta esim. täältä. Melkein kaikkiin voi halutessaan ottaa mukaan mytologiaa, petoja ja kevyitä fantasiaelementteiä, sillä onhan suurin osa fantasiaroolipelien topoksista peräisin juuri viikingeiltä!

Viktor Vasnetsov, The Invitation of the Varangians: Rurik and his brothers arrive in Staraya Ladoga.
Viktor Vasnetsov: Varjagien saapuminen (1913). Kuva: Wikimedia Commons

Venäjän halkaisevat jokireitit kulkevat Gardarikin, eli “Linnoitettujen kaupunkien maan” lävitse, ja juuri ne olisivat kampanjan fokuksena. Aikansa linnoitukset, eli Laatokanliina, Novgorod ja vaikkapa Kiev muodostavat tärkeitä jokireittejä hallinnoivan sivistyksen verkoston, jonka ulkopuolella olevia laajoja erämaita ja suomensukuisia heimoja varjagit pelkäsivät tosissaan. Tässä hirviöiden, suomalais- ja lappalaistaikureiden hallitsemassa maassa liikkuminen on aina seikkailu, mutta jokia pitkin liikkuessa saa vastaansa muut varjagit, joten ei ole turvallista sekään.

Liikkuminen tuhansia kilometrejä Venäjän jokia pitkin on todellinen seikkailu. Kuva: Wikimedia Commons / Captain Blood CC BY-SA 3.0
Liikkuminen tuhansia kilometrejä Venäjän jokia pitkin on todellinen seikkailu. Kuva: Wikimedia Commons

Kuten sanottua, pelaisin varjagipeliä mieluiten hiekkalaatikkona, jossa kampanjan eteneminen on kiinni pelaajien motiiveista ja kiinnostuksen kohteista. Taisteleminen ei välttämättä ole päällimäinen motiivi, vaan kaupankäynti ja tutkimusmatkailu voivat olla ihan yhtä tärkeitä. Liikkuminen tapahtuu varjagihiekkalaatikossa lähinnä jokia pitkin, ja niiden avulla onkin suhteellisen helppo piirtää ikään kuin “matriisikartta” Gardarikin kaupungeista ja kauppapaikoista ja niiden välisistä liikkumismahdollisuuksista. Omat pelaajat tuntien voisin veikata että tällaisen hiekkalaatikkokampanjan lopputulos olisi varsin lähellä historiallista, varjagien ottaessa kaupunki kaupungilta haltuunsa Gardarikin linnoitetut kaupungit ja kauppaväylät. Kohti Miklagardia!

1 comment

Leave a comment