Viikingit ja roolipelit sopivat hyvin yhteen, onhan kummassakin kyse ryöstelevistä omaneduntavoittelijoista. Kirjoittelin vuosi sitten Venäjän jokia pitkin seikkailevista varjageista ja näiden edesottamusten soveltumisesta roolipelikampanjan perustaksi. Ajatuksena oli silloin realistissävytteinen kampanja varjageista, mutta miksei soppaan voisi lisätä vähän yliluonnolista ja pulp-henkeäkin?
Koska viikingit kiinnostavat, olin ihan innoissani kun törmäsiin pariin kampanjaideaan kadonneessa Obsidiaanikaupungissa seikkailevista pohjan miehistä. Ideana on yhdistellä Lovecraftin At the Mountains of Madnessia viikinkeihin ja muinaismytologiaan. Kahden eri genren yhdistäminen on oman kokemukseni mukaan useimmiten toimiva lähtökohta. Viikinkien löytöretkeily muinaisessa mustasta kivestä tehdyssä ja jäätikköjen peittämässä kaupungissa saa ainakin minut innostumaan!
Visiossani Obsidiaanikaupunki sijaitsee ikuisen pimeyden maassa, Grönlantiin laskeutuneen kaamoksen keskipisteessä. Se on vähän kuin viikinkimytologian Jotunheim, ikuisen pimeyden maa, jossa jätit mellestävät mielensä mukaan. Pelaajahahmojen saapuessa ovat jätit hävinneet, mutta ne ovat jättäneet jälkeensä valtavien kaupunkiensa rauniot. Kaikki jätit eivät kuitenkaan ole kadonneet, vaan jäljellä olevat piinaavat kaupunkiinsa tunkeutuneita ongenonkijoita, kuten siellä lymyävät erilaiset hirviötkin. Pelaajahahmot ovat heti alusta selkeästi altavastaajien roolissa, kuten jonkin aikaa sitten kirjoittelin.
Dreams in the Lich House -blogin kirjoitukset Mustan kaupungin projektista sisältävät hyviä ideoita vielä ihan jalat maassa olevaan kampanjaan. Varsinkin blogin kirjoitukset viikinkimytologiasta ja viikinkien yhteiskuntarakenteesta toimivat hienosti taustoittavana sisältönä. Muitakin realistissävytteisiä viikinkiseikkailuita löytyy, eikä niiden ymppääminen Obisidiaanikaupunkiin vaatisi kovinkaan paljon työtä. Mieleen tulee ainakin Swords & Wizardrylle julkaistu Beyond the Ice-Fall, jossa seikkaillaan lumen ja jään peittämässä maassa.
Goblin Punchin kirjoitukset Obsidiaanikaupungista ovat sitten jo kertaheitolla enemmän fantastisia, joka sopii ainakin minun makuuni. Goblin Punchista löytyy hyviä faktiokuvauksia, jotka ovat välttämättömyys mielessäni siintävälle hiekkalaatikkokampanjalle. Omassa viikinkikampanjassani olisi ainakin paljon tutkimista, sopivasti mytologiasta ja scifistä ponnistavia salaisuuksia ja kunnon tekemisen meininkiä. Kuten todettua, asettaisi kampanja pelaajahahmot kertaheitolla vähän vaarallisempien vihollisten kanssa nokikkain. Hoksottimien käyttö olisi pakollista, varsinkin jos pelaajat haluavat selvitä hengissä Suurten muinaisten kaupungissa.
Tarvitaan siis vihamielinen ympäristö, jollainen kaamoksen kourissa oleva, lumen ja jään peittämä ja myrskyjen ympäröimä Obsidiaanikaupunki ehdottomasti onkin. Toisaalta tarvitaan sopivasti viikinkimytologiasta ponnistavaa kauhua uhripuineen, kirouksineen ja synkeine ennustuksinee, mutta myös kammottavia hirviöitä. Cthulhuvaikutteilla sävytetyt taruolennot, epäkuolleet draugrit, jätit, lohikäärmeet ja jättiläismäiset merikäärmeet ovatkin oivallinen hirviövalikoima mille tahansa kampanjalle.
Lisäksi visioin myös oiman annoksen jättiläiskaupungin tutkimista Castle Gargantuan hengessä. Tutkimisen kautta avautuu mahdollisuus oppia Suurten muinaisten hallussa olevia kosmisia salaisuuksia. Samalla avautuu mahdllisuus hyödyntää salaisuuksiin verhottua teknologiaa Metamorphosis Alphan ja Gamma Worldin tyyliin. Lopputulos on ainakin omaan mieleeni sopiva sekoitus mytologiaa, seikkailua, pulpia ja outoa. Katsotaan saataisiinko tällainenkin kampanja jossain vaiheessa jaloilleen!