L’Île Mysterieuse: Equipment

ENCUMBRANCE Encumbrance is designated in encumbrance points. A character can carry as many encumbrance points as their strength score without any penalties. When carrying encumbrance points up to two times their strength score, characters are considered encumbered, which gives them a 50 % slower movement score, makes them automatically surprised and gives them an initiative… Continue reading L’Île Mysterieuse: Equipment

L’Île Mysterieuse: Character Classes

CHARACTER GENERATION Roll 3d6 for each ability in order. Re-roll characters without a positive ability bonus. 3d6 x 20gp of starting gold. Characters start with maximum HP at first level. AC is 10+dex+armor. Characters start play with a shared mule, one weeks worth of iron rations / pc and a ten man tent. ABILITIES Strength:… Continue reading L’Île Mysterieuse: Character Classes

Praedor: Tarinoiden kirja

Ville Vuorela ja kumppanit ovat julkaisseet varsin vaikuttavan määrän materaalia Praedor-roolipeliin vuosien varrella. Alun perin vuonna 2000 julkaistusta ja Petri Hiltusen sarjakuviin perustuvasta Praedorista on hiljattain tullut ulos toinen laitos, johon on nyt julkaistu myös Tarinoiden kirja -niminen seikkailuantologia. Hienoa nähdä että suomeksi julkaistaan näin laadukasta roolipelitavaraa, joka kutsuu tällaista pelisysteemin huonommin tuntevaakin pelaamaan, onhan… Continue reading Praedor: Tarinoiden kirja

Muinaisten luolastojen tutkimista

Luolastot ovat D&D-tyyppisen roolipelaamisen suola, eikä liene mikään ihme että niitä on käsitelty monesti myös Limun Ropelluksissa. Vaikka luolastot ovat keskeinen osa kaikenlaista pelaamista, on harva kuitenkaan kovinkaan perillä siitä miten nykyisen kaltaiset luolastot syntyivät harrastuksen alkuaikoina 70-luvulla. Onneksi Explore: Beneath & Beyond -blogin roolipeliarkeologiset kirjoitukset keräävät näppärästi tietoa sadoista 70-luvun luolastoista (ja hieman muistakin… Continue reading Muinaisten luolastojen tutkimista

Benefits of using ChatGPT (OpenAi) as a dungeon master tool for creating and maintaining a roleplaying campaing

Olen astunut rajan yli ja aloittanut yhteistyön ChatGPT (https://openai.com/blog/chatgpt/) algoritmikeskustelijan kanssa. Olen ilahtunut sen hyödyllisyydestä siinä miten hyvin sen kanssa voi pallotella alustavasti mielessäni olevia ideoita. Pyysin sitä kirjoittamaan teille tästä lyhyen tekstin:   Using a chat-based AI program like OpenAI’s GPT can certainly have some benefits for dungeon mastering in roleplaying games. Some possible… Continue reading Benefits of using ChatGPT (OpenAi) as a dungeon master tool for creating and maintaining a roleplaying campaing

SIIS-visa #9

KIERROS 1: YLEISKIERROS1. Montako lautapeliä Reiner Knizia on julkaissut BGG:n mukaan? Eli monessako hänellä on designer-krediitti. Lähimmäs päässyt joukkue 1 piste, täysin oikein 2 pistettä. 2. Minkä videoroolipelisarjan eri osien lisänimiä ovat “The First Age of Darkness”, “The Revenge of the Enchantress”, “Exodus”, “Quest of the Avatar”, “Warriors of Destiny”, “The False Prophet”, “The Black… Continue reading SIIS-visa #9

Tervetuloa vuoteen 202(X)…

Hienoisista teknisistä vaikeuksista on nyt selvitty ja sivusto toiminee taas (ainakin rautalanka-versiona) t. dungeon master

Viime aikojen pelit

En ole ehtinyt päivittämään blogia viime aikoina, mutta kerrataan nyt sentään että mitä on tullut syksyn mittaan pelattua. Olenkin jo pariin otteeseen kirjoittanut siitä kuinka saimme päätökseen Shahar-kampanjamme. Toinen juuri päättymässä oleva kampanja on D&D:n vitoslaitokselle julkaistu Curse of Strahd, jossa olen mukana ihan pelaajana. Kampanja on nyt edennyt finaalin asti, joten olemme kohdanneet Strahd… Continue reading Viime aikojen pelit

Mitä opimme Shahar-kampanjasta?

Kirjoittelin jo aikaisemmin siitä, kuinka saimme päätöksen kuusi vuotta kestäneen Shahar-kampanjamme. Purin jo siinä kirjoituksessa jonkin verran kampanjan tuntoja, mutta nyt kun kampanjan päättymisestä on kulunut hieman enemmän aikaa, olen yrittänyt jäsennellä ajatuksiani hieman tarkemmin, ymmärtääkseni paremmin sitä mikä onnistui ja mikä meni mönkään. Koska kampanja oli yli 100 pelikerrallaan aikamoinen panostus, yritän myös paremmin… Continue reading Mitä opimme Shahar-kampanjasta?

Lohikäärmeet olivat ennen pieniä

Yleinen käsitys nykyisin tuntuu olevan se, että lohikäärmeet ovat valtavia ja hyvin vaarallisia otuksia. Siksi onkin jossakin määrin yllättävää, niin kuin Delta’s D&D Hotspot -blogi osoittaa, että ennen 1900-lukua lohikäärmeet esitettiin kuvataiteessa järjestään saman kokoisiksi kuin ihmiset, mutta pienemmiksi kuin hevoset. Toki sitäkin ennen oli kuvattu myös suuria lohikäärmeitä (mm. Fáfnir), mutta silti on silmiinpistävää… Continue reading Lohikäärmeet olivat ennen pieniä