Wizards of the coast presents: Game Designer Reality-TV-Shop

D&D_Transparent

Eilen saimme elää jännittäviä hetkiä, kun todistimme Dungeons&Dragonssin nykyisyydessään omistavan Wizards of the Coastin (jonka taas omistaa Hasbro toim.huom.) julkaisevan uudistetun politiikkansa käyttäjien luomia sisältöjä kohtaan.

ogl

Päätin leikkiä hetken ihan oikeaa toimittajaa, ja ottaa asiasta hieman selkoa. Jonkin verran hämmennystä ja internet-kyynisyyttäkin herättänyt julkistus paljastui lopulta kuitenkin lähinnä pelinsuunnittelijoille tarkoitetuksi idols-kisaksi.

Lyhyesti sanottuna, Open Gaming Lisence (OGL), jolla Wizards of the Coast mahdollisti D&D 3.0 edikan sääntöjen käyttämisen pelaajien itse luomien julkaisuiden ja sisältöjen käytössä. Esimerkkinä siitä mitä OGL tarkoittaa käytännössä mainittakkoon, että sen ansiosta muun muassa paljon suosiota saavuttanut Pathfinder -systeemi tuli mahdolliseksi julkaista. OGL kuitenkin pysyy nykyisellään muuttumattomana: kuka tahansa voi käyttää D&D 5.0 edikan sääntöjä luodakseen peliin uusia sisältöjä ja julkaistakseen niitä haluamallaan tavalla MUTTA nyt uutuutena Wizards on avannut oman kopiosuojausten arkkunsa ja mahdollistaa ensi kertaa seikkailuiden suoraan heidän omistamiinsa maailmoihin.

Oletko koskaan halunnut tehdä ja julkaista seikkailun Baldur’s Gateen? Tai vastata kysymykseen mitä tapahtui sille piilotetulle Raistlinin ja Caramonin sisarelle spin-off Drangonlance kampanjassa?! Nyt se on mahdollista! MUTTA jos haluat julkaista seikkailusi ja ansaita sillä rahaa, voit tehdä sen vain Wizardsin hallinoimassa Dungeons Masters Guild -verkkokaupassa SEKÄ antaa puolet rahoista rannikon maageille. Sopimusehtoihin kuuluu myös jokunen koukero siitä, kuka saa jatkossa tehdä ja mitä, julkaisemallasi seikkailulla ja sen hahmoilla jne. Asiaa selvittelee tarkemmin Jon Rosebaugh omassa blogissaan (https://letsyouandhimfight.com/should-i-post-content-on-dms-guild/) suosittelen lukemaan jos asia kiinnostaa.

DMsGuild-Logo

Kaiken kaikkiaan varsinaisia muutoksia julkaisutilanteeseen ei ole juuri tullut ja toisaalta taas on uusia melko jännittäviä ovia avattu. On edelleen mahdollista käyttää D&D-sääntöjä omien kampanjoiden ja maailmojen suunnitelemiseen ja myymiiseen valitsemallasi tavalla, mutta nyt on ensi kertaa voit lain sallimalla tavalla julkaista “virallisia” seikkailuita D&D:lle Wizardsin omassa kaupassa, ja jopa saada siitä hieman rahaa. Rivien välistä on myös luettavissa, että parhailla, kauneimmilla ja kuuluisimmilla suunnittelijoilla on valoisa tulevaisuus mahdollisesti jopa Wizardsin leivissä, mutta kuinka se toteutuu käytännössä on varmasti kovin tapauskohtaista.

Vaikka Jon omassa blogissa toteaa ykskantaan, että omien tuotosten julkaiseminen Dungeon Masters Guildissa ei ole järkevää, voi näin olla, mikäli olet suunnitellut kampanjasi alusta loppuun itse, mutta toisaalta taas on Baldur’s Gateen perustuvan seikkailun julkaiseminen rahaa vastaan muualla mahdotonta (ja nyt ensi kertaa ylipäänsä mahdollista). Mielestäni kyseessä on pikemminkin hyvä mahdollisuus käyttää olemassa olevia “assetteja” sekä saada hieman jalkaa suunnittelumaailman oven väliin, ja siten helpottaa esimerkiksi ensimmäistä seikkailuaan suunnitelevan pelintekijän alkutaivalta. Toki ehdot voisivat olla suopeammat, mutta itse tulkitsen tämän kuitenkin käden ojennuksena enemmin kuin kuin “rahat-meille-heti” juonena, Forgotten Realms on kuitenkin heidän omaisuuttaan ja mitään tarvetta jakaa palaa tuosta kakusta ei varsinaisesti ole? Korjatkaa jos optimismini on väärässä?

Sen verran internet-kyynisyyttä on minunkin punaisessa veressäni, että huoli pelisuunnittelijoiden palkkioista kaihertaa mieltäni. Onko kyseesssä vain ovela korporaatiojuoni hintojen polkemiseen? Peliliike on Wizardsin osalta jopa erinomaisen nerokas, sillä näin he pystyvät ulkoistamaan sekä crowdsourcaamaan kohtuuhintaan(?) seikkailun tuotantonsa omaan Forgotten Realms maailmaansa ja poimimaan kirsikat kakusta painettaviin kirjoihinsa. Poljetaanko tässä peli- ja seikkailusuunnittelemisen hintoja, on kysymys johon kaipaisin vastausta asiasta enemmän tietäviltä? Mikäli seikkailuita alkaa ilmestyä näillä hinnoilla kuin sieniä sateella DMG:n valikoimaan, saako kaikki suunnittelijat kengän jäljen takapuoleensa Wizardsilla?

Lisää tietoa asiasta löytyy:
Wizardsin sivuilta: http://dnd.wizards.com/articles/features/systems-reference-document-srd
Dungeon Masters Guildin “What is DMG” -sivulta: https://www.dmsguild.com/whatisdmsguild.php


Leave a Reply