Hyvä roolipeli tarvitsee (ainakin) kahdenlaiset säännöt
Roolipelit ovat tunnetusti aika erityislaatuisia pelejä, jos ovat pelejä laisinkaan. Kun roolipelit ovat vuosien mittaan muuttuneet ja kehittyneet, unohtuu helposti että perinteisessä muodossaan ne ovat kuitenkin aika lähellä perinteisten pelien määritelmää. Luolastoseikkailuihin ja tutkimiseen pohjaavat D&D-tyyppiset pelit ovat melkein kuin mitä tahansa lautapelejä. Hahmoihin eläytyminen, pelinjohtajan rooli pelitapahtumien kehittäjänä ja yleinen sääntöihin liittyvä improvisointi vievät roolipelejä yhä… Continue reading Hyvä roolipeli tarvitsee (ainakin) kahdenlaiset säännöt
Ulkoilmakohtaamisista
Olen viime aikoina kursin kokoon taas uutta ulkoilmakohtaamistaulukkoa, mutta tällä kertaa ACKS:n sääntökirjan avulla. ACKS:n ulkoilmakohtaamistaulukot pohjautuvat D&D:n Moldvay/Cook-basic-sääntöihin, joten taulukoissa on aina olemassa potentiaalinen mahdollisuus kohdata vaikkapa lohikäärme tai 300 roistoa. Viesti on selkeä: jotkut vastukset eivät ole tarkoitettu voitettavaksi taistelussa. Kampanjamaailma on monimutkainen paikka ja pelaajien on käytettävä voiman lisäksi myös oveluutta, piileskelyä tai… Continue reading Ulkoilmakohtaamisista
Kirje Cthulhulle
Jos olet lähettämässä kirjettä Cthulhulle, kannattaa käyttää tätä The Vaults of McTavishin tekemää tietokoneelle asennettavaa fonttia. Toki fonttia voi käyttää myös roolipeleissä. Joka tapauksessa kannattaa varautua maksamaa siitä $4.55.
Kaupankäynti fantasiaroolipeleissä
Kaupankäynti on yksi niistä asioista, joita perusroolipelit eivät oikein osaa ottaa huomioon, ainakaan mitenkään luonnollisen pelattavalla tasolla. Sen sijaan kaupankäynnin pelaamisesta muodostuu helposti, aivan kuten valtakuntien hallinnoimisesta, kirjanpidollisia harjoituksia. D&D:ssä ei ole sääntöjä kysynnän ja tarjonnan minkäänlaiselle mallintamiselle, joka johtaa aina välillä pieneen päänvaivaan, kun roolipelikampanja etenee siihen vaiheeseen, että pelaajilla on mahdollisuus muokata maailmaa… Continue reading Kaupankäynti fantasiaroolipeleissä
Hidden Kingdom
Erilaiset roolipelien vaihtoehtoiskehityskulut ovat kovin kiinnostavia. Viimeisin silmille pompannut esimerkki on New Rules Inc. -nimisen yrityksen vuonna 1983 julkaisema Hidden Kingdom, jota voisi kuvailla jonkinlaiseksi herooisen fantasian, kansansatujen ja Greg Staffordin Pendragonin sekoitukseksi. Hidden Kingdom ilmestyi alun perin pari vuotta Pendragonia ennen ja korosti kuuluisampaa vertailukohtaansa enemmän roolipelaamisen hiekkalaatikkoelementtejä. Se on erityisen yllättävää, kun pelin… Continue reading Hidden Kingdom
Orcs of New York
“I moved to Chelsea in the 90s. It was a really different place back then. I was the only one in my family to move. I didn’t know anyone. For the first year, it was completely overwhelming. I’d go back to my apartment every night and lie in bed with my head under the covers.… Continue reading Orcs of New York
Alkuperäisen D&D-elokuvan käsikirjoitus
D&D:n historiasta kiinnostuneiden kannattaa lukea Jon Petersonin hieno juttu alkuperäisen D&D-elokuvan tuotannosta ja siitä, miksei elokuvaa koskaan julkaistu. Gary Gygaxin esikuvina elokuvan valmisteluissa olivat ensimmäinen Star Wars -elokuva ja Spielbergin Raiders of the Lost Arc, mutta D&D-elokuvaprojektista valmistui monen vuoden vääntämisen jälkeen lopulta pelkkä käsikirjoitus, vaikka samanniminen animaatiosarja toki osia elokuvasta lainaileekin. Hyvien ja tunnelmallisten fantasiaelokuvien tekeminen on tunnetusti… Continue reading Alkuperäisen D&D-elokuvan käsikirjoitus
Generoituja luolastoja
Luolastojen piirtäminen käsin voi joskus tuntua hankalalta, sillä ihmismieli ei välttämättä osaa muodostaa kaikkein parasta ja kiinnostavinta labyrinttiä. Mutta voihan luolastoja toki generoida myös koodin avulla. Silmääni osui mielenkiintoinen juttu luolastojen generoimisesta Gamasutrassa. Sitä kannattaa ainakin silmäillä, sen verran kiehtova lähestymistapa on luvassa.
Laatu roolipeleissä
Roolipeliharrastajien parissa käydään aika ajoin keskustelua pelien laadusta. Minkälaista on hyvä, tai laadukas roolipelaaminen? Miten se eroaa huonosta tai huonolaatuisesta pelaamisesta? Perinteisesti on ajateltu, että hahmoon eläytyminen on keskeisin laadun kriteeri. Tähän viitataan ja tukeudutaan lukemattomien roolipelien esipuheissa tai pelaamisohjeissa, mutta myös foorumikeskusteluissa ympäri internetin. Se, joka puhuu ja ajattelee hahmonsa näkökulmasta, on tämän käsityksen… Continue reading Laatu roolipeleissä