Clark Ashton Smith ja oudon viehätys

Olen pitkään ihmetellyt, mikseivät ihmiset pidä enempää meteliä Clark Ashton Smithin neroudesta. Smith oli yksi Weird Tales -lehdessä julkaisseista pulp-kirjallisuuden “kolmesta suuresta” H. P. Lovecraftin ja Robert E. Howardin ohella. Kalifornian syrjäseuduilla kasvanut Smith ei juurikaan käynyt kouluja, mutta luki paljon ja sivisti itseään mm. tietosanakirjoja lukemalla. Kuten Lovecraft, oli Smithkin jonkintasoinen erakko, joka viihtyi parhaiten… Continue reading Clark Ashton Smith ja oudon viehätys

AH-64 Apache vs. lohikäärme

Kumpi voittaa, AH-64 Apache -taisteluhelikopteri vai lohikäärme? Kysymys on erittäin tärkeä, ja hyvä että jenkit ovat vihdoin käsitelleet sitä tieteellisesti. Tutkimusten tuloksena on syntynyt tämä Smithsonian-museon kanssa yhteistyössä tehty video. Mutta miksi taisteluhelikopteri saa kolme yritystä ja lohikäärme vain yhden?

Darkest Dungeon

UUTUUKSIA INTTERNETISTÄ! Mielenkiintoinen uusi tietokoneroolipeli on vallannut internetin. Kyseessä on Darkest Dungeon vuoropohjainen “rogue-like”, jossa mekaniikan paino on ryhmän manageroinnissa. Synkässä “lo-fi gootti” maailmassa tapahtuvat seikkailut sisältävät taistelua, mutta mekaniikka puolella ei ole tyydytty vain tähän. Ryhmän jäsenten nälkä, mielenterveys ja -tila, ovat keskeisiä atribuutteja seikkailuiden onnistumiselle. Myös marssijärjestyksen merkitys on huomattava ja taisteluiden kulkuun… Continue reading Darkest Dungeon

Urbaania ryömintää?

Jos pelaat resurssipainotteisia luolasto- ja heksatutkimusseikkailuita, olet joskus saattanut pohtia sitä, mitä tapahtuu, kun pelaajat saapuvat kaupunkiin. The Alexandrian -blogissa on meneillään erittäin kiinnostava artikkelisarja kaupunkiseikkailuista ja niiden “proseduraalisuudesta”. Itse olen palloitellut ihan samanlaisia ajatuksia kehitellessäni salaista Conan-henkistä projektiani. Miten kaupunkiseikkailuista saa tehtyä samanlaisen pelaajalähtöisen tavan vetää peliä kuin luolasto- ja heksakomppauksesta? The Alexandrianin juttusarja on vielä… Continue reading Urbaania ryömintää?

Mines of Khunmar

Olen ollut kiinnostunut ns. megaluolastoista jo pidemmän aikaa. Minkälainen on yhteen ainoaan luolastoon sijoittuva kokonainen kampanja? Mitä kaikkea siinä tarvitsee olla, että pelaajien mielenkiinto säilyy loppuun asti? Tähän mennessä olen todenut, että parhaimmat luolastot ovat geneeristen kohtaamisten sijaan täynnä mielikuvituksellista outoutta. Ne ovat myös täynnä kiinnostavia koukkuja, joihin pelinjohtaja voi tarttua ja ryhtyä kehittelemään niitä edelleen.… Continue reading Mines of Khunmar

Edistyneen Luolamestarin Opas: Jatkuva kampanja

Limun ropelluksissa julkaistiin loppuvuodesta 2014 Aloittelevan Luolamestarin Oppas, jossa käytiin lävitse vanhan koulukunnan roolipelien (OSR) peluuttamisen käytänteitä. Siihen kerättiin vinkkejä, käytänteitä ja ohjeita vanhan koulukunnan peluuttamisesta erityisesti pelinjohtajille. Edistyneen Luolamestarin Opas on jatkoa edelliselle. Siinä käsitellään monenlaisia vanhan koulukunnan pelaamiseen liittyviä asioita, kuten erilaisten luolastotyyppien eroja, satunnaiskohtaamisia, luolaston ulkopuolella seikkailemista, dynaamisuutta ja ei-pelaajahahmoja. Edistyneen Luolamestarin Opas koostuu… Continue reading Edistyneen Luolamestarin Opas: Jatkuva kampanja