“If the players don’t amuse the GM, then the GM will amuse himself at their expense.” — Dave Arneson, Fight On! #2 (2008)
Mitä voi improvisoida, ja mitä ei?
Pelinjohtaminen on ennen kaikkea opittu taito. Jotkut voivat olla siinä lähtökohtaisesti parempia, mutta kukaan ei ole syntyessään täydellinen. Viime aikoina minua on kiinnostanut aika paljon improvisoidun ja ei-improvisoidun materiaalin ero. Periaatteessahan pelinjohtaja voi vetää täysin improvisoituja pelikertoja, ja olen niin joskus itsekin tehnyt. Silloinkin on useimmiten ollut jotakin kättä pidempää apuna, esim. ajatus alusta, NPC:stä,… Continue reading Mitä voi improvisoida, ja mitä ei?
Roolipelaamisen seitsemän osa-aluetta
“To have a good chance of being exciting and enjoyable (and thus popular), a role-playing game must contain seven major elements, with varying degrees of emphasis placed on each one depending on the intention of the author. The elements are these: 1. wonder and fear 2. adventure and heroism 3. problem solving 4. role-playing 5.… Continue reading Roolipelaamisen seitsemän osa-aluetta
Pikkuruhtinaat: Ostrina
Ostrina on varakas ja hyvinvoiva kreivikunta Celadon-järven lounaisrannikolla. Sitä hallitsee kreivitär Adele “Antelias” Daniess (sor6), jonka mies, kreivi Agserorm Daniess, kuoli vuosia sitten rajakahakassa Viridiumin joukkojen kanssa. Vielä nuorella ja kauniilla kreivittärellä ei ole lainkaan lapsia, joskin huhutaan että Agserorm olisi jättänyt jälkeensä avioliiton ulkopuolisen äpäräpojan. Läpi Elysian juorutaan kreivittären uudesta puolisosta, mutta sellaista ei… Continue reading Pikkuruhtinaat: Ostrina
Crawl – mielenkiintoa herättävä uutuus PC:lle
Crawl is the local multiplayer dungeon crawler where your friends control the monsters! It’s bullet-hell beat-em-up meets old-school RPG, in an arcadey party-game for up to 4 players. One player is the hero, exploring a randomly generated dungeon full of traps and monsters – all controlled by the other players. If you slay the hero… Continue reading Crawl – mielenkiintoa herättävä uutuus PC:lle
Ajatuksia pelistä: Twilight 2000 1ed.
Päätin palata pitkän tauon jälkeen takaisin kirjoittavaan kokoonpanoon. Vaikka olenkin ollut poissa se ei tarkoita kuitenkaan, että roolipelit olisivat olleet täysin paitsiossa. Seuraavassa kirjoitan joitakin ajatuksia, joita heräsi lyhyehkön kampanjakokeilun aikana Twilight 2000 1. editionia pelailessamme.. Säännöt: Sääntökirja noudattelee klassista 80-luvun henkeä ja jakautuu kahteen osuuteen, joista ensimmäinen on tarkoitettu pelaajille ja toinen pelinjohtajalle. Ensimmäinen… Continue reading Ajatuksia pelistä: Twilight 2000 1ed.
Elsirin laakson tilanne
Jätimme Elsirin laakso -kampanjan muutaman viikon kesätauolle, joten ajattelin laittaa tänne nykyistä tilannetta kuvaavan kartan. Kampanjassa pelaajat vastaavat itse karttojensa (sekä luolasto- että maastokarttojen) piirtämisestä, joten tämännäköiseen heillä ei normaalisti ole pääsyä. Karttaan on merkitty pelaajien tutkimat alueet ja niiden tärkeimmät maamerkit, mutta olen poistanut Hexographerin mahdollistamat nerokkaat “notesit” ja suuren osan vähäpätöisemmistä paikoista. Viime aikoina pelaajahahmot… Continue reading Elsirin laakson tilanne
Välinpitämätön pelinjohtaja
“Absolute disinterest must be exercised by the Dungeonmaster, and if a favorite player stupidly puts himself into a situation where he is about to be killed, let the dice tell the story and KILL him. This is not to say that you should never temper chance with a bit of “Divine Intervention,” but helping players… Continue reading Välinpitämätön pelinjohtaja
Peli ilman voittajia
“The [early] accounts of Dungeons & Dragons ignore the fate of nations and focus instead on the episodic unfolding of a fictional life, that of a person, and thereby created something new: a wargame without wars, a miniature game without miniatures, and a game without a winner or even an ending.” — Jon Peterson: Playing at… Continue reading Peli ilman voittajia
Onneksi olkoon, Gary Gygax!
Jos Dungeons & Dragonsin toinen keksijä ja roolipelaamisen alkuaikojen todellinen primus motor Gary Gygax olisi edelleen keskuudessamme, olisi tänään hänen 76-vuotispäivänsä. Gygaxin panosta roolipelaamisen kehittymisessä, ja varsinkin sen leviämisessä kaiken kansan ilmiöiksi, on vaikea liioitella. Jo nuorena fantasiakirjallisuudesta ja historiasta innostunut Gygax uppoutui yhä syvemmälle strategiapelien maailmaan 1960-luvun puolivälissä. Gygax kirjoitteli ahkerasti alan pienlehtiin, kehitteli… Continue reading Onneksi olkoon, Gary Gygax!