Dwimmermountin historia #6

Dwimmermount-kampanjamme on ollut koko syksyn pelitauolla. Parin viikon päästä peli taas jatkuu, joten ajattelin hieman palauttaa mieleen Dwimmermountin menneitä tapahtumia ennen sitä. Pelin systeeminä on ACKS.

“Puhdistuveljet” tauolle siirryttäessä: Svennis (fighter 5), Jeera (bladedancer 6), Fjaal (mage 5), Frobozz (mage 5), Frida (dwarven vaultguard 4), Feynord (elven paladin 5), Meloz (NPC cleric 4).

Puhdistusveljet olivat kamppailleet kilpailevan seikkailijaporukan, Vapaiden miekkojen, kanssa. Tasapeliin päättynyt kohtaaminen jätti neljä puhdistuveljistä tajuttomiksi ja mahdollisesti hengettömiksi. Puhdistusveljien käydessä levolle mystisten varjo-olentojen huoneen salaoven taakse kävi kuitenkin ilmi että sekä Jeera että Frobozz olisivat toimintakunnossa jo yhden yön levon jälkeen, vain jonkin verran rumempina. Kääpiötaistelija Onanin tila pysyi vielä arvoituksena.

Seikkailijat nuolivat hetken haavojaan ja päättivät sitten suunnata alemmaksi luolastoon, sillä haluttiin pitää mahdollisimman paljon etäisyyttä Vapaisiin miekkoihin, jotka olivat vetäytyneet taistelun jälkeen ylöspäin. Nelostasolla tiedettiin olevan teleportteja, mutta jos tasolle laskeuduttaisiin sammakkomiesten temppelin kautta, voisi teleportit mahdollisesti väistää. Aarteiden nälkä oli aikamoinen ja ajateltiin että nelostaso voisi täyttää Puhdistusveljien vatsat epäonnisen Vapaita miekkoja vastaan käydyn taistelun jälkeen.

Nelostasolla kohdattiin alkuun rottamiehiä, jotka olivat ottaneet haltuunsa sammakkomiesten luokse johtaneiden portaiden lähellä olevan temppelin. Pylväiden takaa rottamiehet kuiskailivat ja kertoivat pitkään jatkuneesta pitkäaikaisesta riidastaan minotaurien kanssa. Rottamiesten kanssa ajauduttiin kuitenkin riitaan ja otukset surmattiin. Henkiinjääneitä kidutettiin ja saatiin kuulla rottamiesten johtajasta “Krishkasta”, joka varmasti tietäisi asioista lisää.

Lähdettiin etenmään kohti länttä, jonne johti pitkä kapea käytävä. Käytävän eteläreunalla olevasta huoneeseen mentäessä nähtiin sen olevan täynnä lasiesineitä seiniä kiertävillä hyllyillä. Frobozz alkoi tutkia pulloja ja laseja ja huomasi että suurin osa oli rikki. Lasinsirujen takana näkyi kaksi tummemasta, savumaisesta lasista valmistettua ehjää pulloa. Frobozz huomasi pullojen olevan maagisia ja epäili niitä pitkään ja hartaasti tutkittuaan että vedellä täytettynä ne tuottaisivat parannusjuomaa. Pullot laitettiin tyytyväisinä parempaan talteen.

Siirryttäessä eteenpäin kuului etelään johtavan oven takaa outoa maiskuttavaa ääntä. Kun ovi avattiin, oli huoneen keskellä pyöreä reikä, josta kuului yhä ahnaampana maiskutusta. Ovi paiskattiin nopeasti kiinni ja naulattiin umpeen. Matka jatkui kohti länttä, josta löytyi huone täynnä leijailevia palloja. Palloja tutkittiin, mutta pian niistä alkoi kuulua sihisevää ääntä. Nopeasti huone oli täynnä jonkinlaista unikaasua, jonka johdosta Fjaal, Svennis ja Feynord kaatuivat maahan. Muut raahasivat toverinsa ulos huoneesta ja alkoivat herätellä näitä, mutta mikään ei auttanut: sankarit olivat vaipuneet koomaan!

Puhdistusveljille iski kauhu. Peräännyttiin nopeasti rottamiesten huoneen salaoven taakse. Mikään ei todellakaan auttanut ja kahden päivän lepäämisen täytyi ryhtyä toimeen. Mutta miten? Vain puole seikkailijoista oli enää toimintakunnossa. Päätettiin lähettää Frobozz näkymättömänä lentämään takaisin pallohuoneeseen ja kokeilemaan jos efekti saataisiin pallot tuhoamalla kumottua.

Näkymätön Frobozz leijaili hiljaa käytävää eteenpäin katon rajassa. Pian äänetön tutkimusmatkailija tuli huoneen luokse ja ampui sinne fireballin. Pallot räjähtivät kappaleiksi, mutta pohjoiseen johtavalta ovelta alkoi kuulua kammottavaa mylvintää. Pian ovi lennähti auki ja hurjistuneet minotaurit astuivat huoneeseen. Nyt jo näkyvä Frobozz leijaili nopeasti takaisinpäin ja selvisi juuri ja juuri takaa-ajajien kynsistä.

Pallojen tuhoaminen toden totta auttoi koomassa olevia. Pian nämä olivat hereillä, muistona vain kammottavia unia. Puhdistusveljet päättivät lähteä taas ylemmäs, neloskerros oli taas kerran osoittaunut liian vaaralliseksi. Seuraavassa kerroksessa kuultiin kuitenkin hobgoblineiden ääniä. Jäätiin väijyyn ja surmattiin otukset nopeasti. Henkiinjääneiden kuulustelussa kävi kuitenkin ilmi, että otukset olivat toimineet Vapaiden miekkojen etuvartiona näiden etsiessä azothia. Lisäksi hobgoblinit tuntuivat väittävän että muutamia Vapaita miekkoja oli näkymättöminä muutaman jalan päässä. Missä Vapaat miekat olivat?

Puhdistusveljille iski pakokauhu. Ympärillä oli ilmeisesti verivihollisten näkymättömiä jäseniä. Päätettiin kiertää toista kautta, yrittäen välttää Vapaiden miekkojen alueet kokonaan. Kakkostasolle tultaessa käveltiin kuitenkin suoraan ansaan: käytävässä olevan barrikaadin takana oli hobgoblineita jousineen ja pian taaempaa kuului ääniä. Taistelun jatkuessa Puhdistusveljien keskuuteen iski tulipallo, jonka myötä Jeera ja Fjaal menivät maihin. Ilmeisesti Vapaat miekat olivat saapuneet.

Taistelu jatkui käytävässä ja hobgoblinit saatiin ajettua karkuun. Vihollisen taikurikin saatiin tapettua toistamiseen. Vapaiden miekkojen soturit lähtivät vetäytymään, mutta kun niitä seurattiin, jouduttiin taas taisteluun. Lopulta kävi selväksi että Vapaat miekat voittaisivat toistamiseen silkalla muskelivoimallaan, sillä vihollisella oli enemmän päteviä sotureita, eivätkä Puhdistusveljet onnistuneet huonon tuurin vuoksi hyödyntämään taikuusylivoimaansa. Fjaal ja Jeera olivat maissa, eikä loppuporukka kyennyt laittamaan viholliselle kampoihin.

Lopulta Puhdistusveljet nostivat kädet ilmaan. Antautuminen tuntui pahalta, mutta se oli nyt ainoa vaihtoehto. Vapaat miekat riisuivat Puhdistuveljet aseista ja vaativat saada nyt tietoa azothin sijainnista. Puhdistuveljet joutuivat taipumaan ehtoihin ja jäivät vankeina vihollisen leiriin.  Yön yli jatkuneen levon jälkeen huomattiin että vihollisen taikuri oli jälleen toimintakunnossa. Ilmeisesti Vapailla miekoilla oli pääsy jonkinlaiseen henkinherätystaikuuteen. Lisäksi nähtiin taustalla katettu juhlapöytä. Ilmeisesti Vapaat miekat eivät olleet mitään askeetteja.

Murtuneina lähdettiin näyttämään viholliselle azoth-aarteen sijainti. Ei uskallettu yrittää mitään kommervenkkejä ja pian oltiin azothille johtavassa huoneessa. Näytettiin miten salaovi toimii ja lähdettiin häntä koipien välissä takaisin kohti ulkoilmaa. Vapaat miekat olivat voittaneet toisen erän, mutta kenties taistelu olisi vielä voitettavissa…

Leave a comment