Kyberpunk-kampanja

Onpas täällä ollut hiljaista jo pidemmän aikaa, johtuen ihan muista kiireistä. Paljon on kuitenkin juttuideoita valmiina, katsotaan saadaanko niitä julkaistua lähiaikoina.

Olen jo pidemmän aikaa haaveillut aloittavani uuden roolipelikampanjan, ainakin Conan-henkinen fantasia, korkeafantasia, scifi ja villi länsi ovat pyörineet mielessä. Viime aikoina kaikkein aktiivisimmin olen edistänyt kyberpunk-kampanjaa, nyt kun vuosi 2020 on lähestymässä kovaa vauhtia. Nykyisin ei ole enää mitään järkeä sijoittaa kybepunkia kolmenkymmenen vuoden päähän tulevaisuuteen, sillä elämme jo nyt kyberpunk-maailmassa: suuryritykset hallitsevat maailmaa yksityisarmeijoineen, varallisuus keskittyy yhä pienemmän kansanosan käsiin, teknologisia väliinputoajia on yhä enemmän, keskiluokka katoaa ja tilalle muodostuu feodaalinen jako hyperrikkaisiin ja globaaliin maaorjiin.

En kuitenkaan halua peluuttaa kyberpunkia kaikkine kliseineen, vaan hieman uudenlaisella näkökulmalla. Ajatuksena on sijoittaa kampanja lähitulevaisuuteen ja lähiseuduille. Vaikka en ole siellä koskaan käynyt, on Venäjään kuuluva Kaliningrad paikkana äärimmäisen kiinnostava. Itämeren vapaakaupungissa on paljon sitä kyberpunkille ominaista rosoisuutta, joka saa oman mielikuvitukseni lentämään. Paikassa on myös  kyberpunkille ominaista “urban decayta” ja raju jako köyhiin ja varakkaisiin. Siihen kun lätkäistään päälle satojatuhansia paperittomia siirtolaisia Välimeren alueelta on omanlaisensa kyberpunk-dystopia valmis.

Pelillisesti olen nykyisin ennen kaikkea kiinnostunut hiekkalaatikoista, enkä valmiista tarinankaarista. Toki hiekkalaatikkokampanjaakin voi ohjailla tarinallisesti ties mihin suuntaan, mutta tarinan johdattelu tapahtuu eri tasolla: ei valmiina tapahtumina, vaan mielenkiintoisena maailmana, jonka kanssa pelajat joutuvat kosketuksiin. Tärkeää on mallintaa kaupungin alamaailman valtarakenteita kaupungin eri alueilla ja kehittää puolisen tusinaa kiinnostavaa faktioita, joiden kanssa pelaajat voivat joko liittoutua tai riitaantua. Lisäksi tarvitaan tietysti mielenkiintoisia EPH:ta omine agendoineen ja salaisuuksineen.

Kuva: RPG.net / celebrityomnipath

Tulevaisuudessa touhu on kovaa. Kuva: RPG.net / celebrityomnipath

Sääntöjärjestelmänä voi hyvin käyttää Cyberpunk-pelien taustalla olevaa Mike Pondsmithin Friday Night Firefightia, joka on sopivan verinen moderni taistelusysteemi. En haluaisi antaa pelaajien käyttöön kampanjan alussa vielä mitään kyberneettisiä lisäkkeitä, vaan säästää ne kampanjassa paljastuviksi elementeiksi. Mielestäni on paljon tehokkaampaa lähteä liikkeelle täysin vaniljanmakuisilla ihmisillä ja sitten antaa pelaajille mahdollisuus lähteä muokkaamaan kehoaan kampanjan kuluessa. Lisäksi sulkisin aluksi pois Cyberpunk-pelien erikoishahmoluokat, ne kun ovat vähän liian sarjakuvamaisia (ja tehokkaita) omaan makuuni.

Kyberpunk-kampanjaan kuuluu ehdottomasti erilaisten iskujen, pankkiryöstöjen ja salamurhien tekeminen. Niiden etukäteissuunnittelu on olennainen osa peliä. Pelinjohtajan kontolle jää lähinnä luoda valmiita tapahtumapaikkoja (baareja, rikkaiden kartanoita, hylättyjä pilvenpiirtäjiä, öljynporauslauttoja), joissa iskut voivat tapahtua, sekä mallintaa faktioiden reaktioita pelaajahahmojen edesottamuksiin. Tähän löytyy jonkin verran työkaluja ihan OSR-peleissä (reaktiotaulukot, satunnaiskohtaamiset) mutta lisäksi tarvitaan faktiotason suhdematriisi ja kaupunkitason liittolais- ja vihollissuhteet huomioonottava sääntöjärjestelmä.

Net-runner hommat jättäisin (ainakin alkuun) vähän vähemmälle, sillä muiden pelaajien on tylsä katsella kun yksi murtautuu tietojärjestelmiin. Järkevintä olisi varmaan sitoa ne yhden heiton taakse tai sitten luopua tietokonehommista kokonaan. Lisäksi olisi varmasti paikallaan ottaa ainakin jossain määrin huomioon viime aikojen uutta teknologiaa, kuten miehittämättömiä lentokoneita ja virtuaalilaseja. Tämähän alkaa kuulostaa ihan kyberpunkilta: kampanjan pitää olla käynnissä viimeistään vuonna 2020!


Leave a Reply