Vanhan koulun D&D on yksinkertaisuudessaan nerokas systeemi, jota voi aika pienillä muutoksilla hyödyntää lukemattomissa eri genreissä. Esimerkkeinä käynee vaikkapa toiseen maailmansotaan sijoittuva Operation WhiteBox tai vaikkapa scifistinen Stars Without Number, joiden tarpeisiin kuuden ominaisuuden “perussysteemi” riittää paremmin kuin hyvin.
Kirjoittelin jokin aikaa sitten karisma-ominaisuuden uudelleentulkinnoista. Ajatuksena oli, että D&D:ssä usein pienemmälle huomiolle jäävät ominaisuudet kuten karisma ja viisaus oikein huutavat lisää merkityksiä. Tällaisia uudelleentulkintoja on toki netti väärällään, mutta yritän näissä kirjoituksissa käydä lävitse sellaisia, joita olen itse pohdiskellut tai ottanut käyttöön omissa peleissäni.
Viisaus liittyy mielestäni ihan oleellisesti kaikkiin pelastusheittoihin, vaikkei se sellaisena näyttäydy esim. Basic D&D:ssä. Lisäisin itse ihan tylysti viisaus-bonuksen verran plussaa kaikkiin pelastusheittoihin. Silloin korkea viisaus (+3) olisi oikeasti merkityksellinen, ja +1-bonuskin merkittävä. Huonosta viisaudesta johtuvat pelastusheittomiinukset puolestaan vaikuttaisivat nekin ihan kunnolla hahmon selviytymispotentiaaliin. Jo tällä pienellä muutoksella viisaus lakkaisi olemasta yksi klassisista “dump stateista”.
Toiseksi lanseeraisin perinteiselle D&D:lle uuden käsitteen, eli “rerollin” (heiton uusiminen). Rerolleja voisi käyttää ihan minkä tahansa peliheiton (paitsi ehkä kestopisteheiton) uusimiseen, mutta ne uusiutuisivat todella hitaasti. En missään nimessä antaisi pelikertakohtaisia rerolleja ja tasokohtaiset rerollitkin tuntuvat liian voimallisilta. Ehkäpä rerolleja voisi “ostaa” käyttämällä kokemuspisteitä. Tällöin ne olisivat selkeämmin pelin aikana ansaittava resurssi kuin pelaajille tyhjästä tuleva etu. Joka tapauksessa pelaajat saisivat viisausbonuksensa verran rerolleja kampanjan alussa, joten viisauden merkitys korostuisi entisestään.
Jos viisauden tulkitsee hahmon tarkkaavaisuudeksi ja “hereillä oloksi”, voi se saada myös muita merkityksiä. Itse olen pohdiskellut viisauden käyttämistä ketteryyden sijaan aloitekyvyn bonuksena. Etenkin jos pelattavan pelin osuminen on kovasti ketteryyspohjaista, kuten ampumapeleissä (esim. toisen maailmansodan systeemeissä tai villiin länteen sijoittuvissa peleissä), estäisi viisauden käyttö aloiteheitoissa sen, että ketteryyden merkitys paisuu liikaa. Näin viisauden merkitys olisi jo samaa luokkaa kestävyyden ja ketteryyden kanssa.
Näillä kolmella tavalla olisi helppo lisätä viisauden merkitystä pelissä. En ehkä lähtisi käyttämään kaikkia muutoksia samassa kampanjassa, mutta ainakin yhtä tai kahta ehdotetuista muutoksista kannattaisi ottaa käyttöön. Muitakin mahdollisuuksia olisi vaikka kuinka, sillä viisaus on mitä luonnollisin ominaisuus käytettäväksi esim. manapistepohjaisissa taikuussysteemeissä tai Cthulhu-tyyppisissä mielenterveysheitoissa.