3.x low fantasy = E6

Ne jotka ovat pelanneet D&D:n kolmatta laitosta tai Pathfinderia ovat varmaan myös huomanneet että peli hidastuu samaa tahtia kun pelihahmot nousevat tasoja. Hidastuminen alkaa tuntua kunnolla kun lähestytään tasoa kymmenen ja alkaa peräti haitata peliä kun pelaajien tasot ovat toisella kymmenellä. Siinä missä taistelut ykkös- ja kakkostasoilla kestävät enintään puoli tuntia, on muutaman erilaisen vihollisen ja neljä pelihahmoa sisältävä taistelu kymppitasolla aikamoinen urakka, jossa menee helposti useita tunteja. Siitä tietysti seuraa että kampanjakin etenee hitaammin, varsinkin kun uusia sääntöjä ja taikoja tulee koko ajan lisää. Peli ikään kuin jämähtää…

Uudemmat painokset saattavat nukuttaa...
D&D:n uudemmat laitokset saattavat nukuttaa…

Mutta ei hätää! Törmäsin mielenkiintoiseen 3.x “modiin” nimeltään E6. E6:n perusideana on että pelihahmojen eteneminen pysähtyy tasolle kuusi. Sen jälkeen kehittyminen tapahtuu ainoastaan featureiden avulla, joten kokonaisuus jää aika lailla hallittavammaksi, eikä loppua kohden tapahdu tuttua jämähtämistä. Homma helpottuu erityisesti taikojen osalta: satojen erilaisten taikojen sijaan käytössä on vain kolme ensimmäistä taikalistaa. Samalla peliin tietysti tulee paljon “low fantasympi” fiilis, kun pelaajat eivät kehity miksikään lentäviksi ja kaikkivoipaisiksi supersankareiksi.

Ei kauaa tarvitse ihmetellä että Howardin kuningas Kull seikkailee suomenkielisissä käännöksissä nimellä Kall. Joka tapauksessa: low fantasya tämäkin.
Ei kauaa tarvitse ihmetellä miksi Howardin kuningas Kull seikkailee suomenkielisissä käännöksissä nimellä Kall. Joka tapauksessa: low fantasya tämäkin.

E6:n perusideaan kun vielä yhdistää sen, etteivät viholliset ja vastustajat enää skaalaudu pelihahmojen tason mukaan, niin kolmoslaitoksen D&D:n saadan jopa ihan vaaran tuntua. Täytynee kokeilla.

1 comment

Leave a comment