Dungeons & Dragonsissa kaikkein kiehtovinta on systeemin modulaarisuus ja muokattavuus. Ei siis ihme jos välillä kiinnostaa kehitellä vaihtoehtoisia tapoja ja proseduureja, jotka muuttavat peliä hienovaraisilla säädöillä tai kenties jopa tehostavat jo ennestään miltei äärimmilleen hiottua sääntöjärjestelmää. Jotta muokkaamisessa on järkeä, on uusien versioiden oltava yhtä helposti omaksuttavia ja intuitiivisia kuin alkuperäistenkin. Sääntösuunnittelun täytyy toisin sanoen olla tehokkaan eleganttia.
Yksi asia jota olen viime päivinä mietiskellyt on kestopisteet, tai pikemminkin niiden ymmärtäminen uudella tavalla. Olenkin pohdinnoissani päätynyt kestopistesääntöjen versioon, jossa kokonaiskestopisteiden sijaan seurataan yksittäisten haavojen vahinkoa ja niiden asteittaista paranemista. Ehdotuksessa seurataan jokaisen osuman vauriota erikseen, niin että pääpaino on haavojen “realistisemmassa” paranemisessa, ja pysyvien vaurioiden todella kevyessä mallintamisessa. Sääntöjen avulla haavat tuntuvat vakavammilta kuin jos seurattaisiin vain kokonaiskestopistemäärää, mutta kokonaisuus on silti äärimmäisen kevyt.
Muutos on hyvin yksinkertainen, mutta luo heti paljon uusia mahdollisuuksia. Se sopii etenkin maailmoihin joissa ei ole käytössä maagisia parannuskeinoja, tai joissa sellaiset ovat harvinaista, kuten moderneihin systeemeihin tai matalan fantasian kampanjoihin. Pääpointtina on, että haavat jäävät häiritsemään ja heikentämään pitkäksi aikaa. Esim. pistoolin osumasta tullut 8 pisteen haava tekee käytännössä 10 kestopisteen länkkäristä erittäin heikon päiväkausiksi, mutta halutessaan tämä voi pakottautua ylös sairasvuoteeltaan toimimaan, tosin huomattavasti alhaisemman kokonaiskestopistemäärän suojaamana. Kuolema korjaa valmiiksi haavoittuneen nopeasti.
Oleellista on, että jokaista yksittäistä haavaa voi yrittää parantaa taistelun jälkeen ensiaputaidolla. Itselle se luontevin kestopisteiden paraneminen on 1d3 pistettä, mutta jotkut saattavat haluta tehokkaampaa ja nopeampaa paranemista. Lisäksi tulee sitten täyden vuodenlevon myötä 1d3 kestopistettä vuorokautta kohden, tai kirurgisten toimenpiteiden myötä enemmänkin, mutta silloin hahmoilla on mahdollisuus myös menehtyä kirurgin epäonnistuessa kriittisellä tavalla. Näiden lisäksi fantastisemmissa kampanjoissa voi sitten vielä lisätä samanististen kääreiden ja vahvojen lääkkeiden mukanaan tuomat lisäpisteet.