Satunnaisia taikakasvien vaikutuksia

Olen jo pidemmän aikaa ollut sitä mieltä että maagiset marjat, sienet, hedelmät ja muut kummallisuudet ovat hauskimmillaan jos niiden pelimekaaniset vaikutukset tarjoavat pelaajille jotakin kiinnostavaa tutkittavaa. Olen hyödyntänyt tällaisten efektien mallintamisessa satunnaisia D&D-taikoja, mutta päätin nyt kirjoitella vähän perustavanlaatuisemman systeemin tulevan kampanjan tarpeisiin.

Ideana on että taulukoiden avulla voidaan luoda monenlaisia taikaefektejä erilaisille maagisille kasveille. Uuteen kampanjaan on tulossa taikakasvien vaikutuksia mallintava “minipeli”, joka aukeaa kun pelaajat löytävät matkoillaan erilaisia outoja kasveja, ja voivat tunnistaa niitä Lore-taidolla, sekä valmistaa niitä nautittavaksi Alchemy-taidolla. Tietoa erilaisista maagisista kasveista voi tietysti saada myös paikallisilta tietäjiltä ja shamaaneilta.

Taikakasveista arvotaan seuraavat muuttujat: nauttimistapa (1d4), olomuoto (1d6), väri (1d8), kasvupaikka (1d12), vaikutus (1d20)
A) nauttimistapa: 1) syödään sellaisenaan, 2) keitettynä/tislattuna, 3) hierotaan ihoon/hauteena, 4) nautitaan savuna/hengittämällä
B) olomuoto: 1) sieni, 2) kukka, 3) hedelmä, 4) marja, 5) hyönteinen/eläin, 6) home
C) väri: 1) punainen, 2) oranssi, 3) keltainen, 4) vihreä, 5) sininen, 6) indigo, 7) violetti, 8) “neonväri”
D) kasvupaikka: 1) puussa, 2) kiven alla, 3) 10′ halkaisijan kehässä, 4) veden pinnalla, 5) köynnös/liaani, 6) veden alla, 7) korkealla vuorella, 8) kuolleissa/mätänevässä lihassa, 9) haudan päällä, 10) laavassa/mudassa, 11) kiven päällä, 12) maassa
E1) vaikutus 1/2 suotuisa / AD&D 2nd ed. (save vs. poison pass/fail): 1) nightvision/sleep, 2) healing potion/none, 3) breath underwater/none, 4) hallusinogenic (kaukonäkö)/confusion, 5) neutralize poison/none, 6) breath underwater/none, 7) invisibility/confusion, 8) tongues/confusion, 9) ESP/confusion, 10) true seeing/fear, 11) telekinesis/confusion, 12) speak with dead/fear, 13) speak with plants/sleep, 14) speak with animals/confusion, 15) detect invisibility/blindness, 16) haste/slow, 17) levitate/sleep, 18) astral spell/confusion, 19) detect magic/sleep, 20) animate dead (täytyy syöttää kuolleille)/poison
E2) vaikutus 2/2 myrkyllinen / AD&D 2nd ed. (save vs. poison pass/fail):1) none/lethal, 2) none/sleep, 3) none/confusion, 4) none/paralysis

Näiden taulukoiden avulla voikin sitten aika nopeasti luoda alla olevien esimerkkien mukaisia taikakasveja, jotka voivat sitten olla joko pääasiassa hyödyllisiä tai sitten pääasiassa myrkyllisiä. Hauskinta tietysti on jos pelaajilla on jonkinlainen käsitys taikakasvisysteemin olemassaolosta ja jos he rupeavat aktiivisesti selvittämään kohtaamiensa kasvien vaikutuksia pelimaailman tietäjien avulla.

A) indigon värinen Sulroth-toukka, nautitaan keitettynä tahnana, elää kivien alla, aiheuttaa nightvision/sleep
B) oranssi Loaleror-sieni kasvaa vain kehämäisinä muodostelmina haudoilla, käytetään salvana, aiheuttaa speak with dead/fear
C) keltainen Kelale-marja, kasvaa veden pinnalla (lumme), nautitaan poltettuna, aiheuttaa detect magic/sleep
D) neonvihreä Mosok-sieni, nautitaan sellaisenaan, kasvaa korkeiden kivipilareiden kyljissä, aiheuttaa haste/slow
E) sininen Ialei-kukka, kasvaa mätänevissa ruumiissa, nautitaan sellaisenaan, aiheuttaa none/sleep


Leave a Reply