Olen jo jonkin aikaa miettinyt uutta nykypäivään sijoittuvaa kampanjaa. Ideana on luoda pelaajahahmot kampanjassa pelaavien oikeiden ihmisten pohjalta, niin että kaikki ikään kuin pelaavat itseään. Hahmojen ominaisuudet määritetään TimeLords-pelin hengessä esikuviensa kaltaisiksi niin, että voimakkuus liittyy pelaajan kykyyn punnertaa ja vetää leukoja, älykkyys älykkyystestin tulokseen jne. Kampanjan säännöiksi olen kaavaillut D20 Call of Cthulhua, lähinnä… Continue reading Pelaajat pelaajahahmoina
Turnajaissäännöt
Elsirin laaksossa on meneillään monipäiväiset turnajaiset. Ne järjestetään Viridumin kuninkaan Volfgar Valkotukan pojan Ranulfin kotiinpaluun kunniaksi. Paikalle pääkaupunki Anduroniin on saapunut pelaajien lisäksi suuri joukko enemmän tai vähemmän eteviä ritareita, jotka mittelevät voimiaan viiden päivän ajan. Lajeina on paini, lausunta tai muu esiintyminen, kaksintaistelu, jousiammunta ja kirsikkana kakun päällä ratsuin käytävä peitsiottelu. Tilanteen tekee vielä kutkuttavammaksi… Continue reading Turnajaissäännöt
GM Mastery
“The attitude of the master GM is always positive. When he looks at a situation laden with problems, he sees opportunities instead – for every problem, no matter how severe, implies the existence of an opportunity in the form of a solution. He knows the game, his campaign, and the individuals and their PCs who form the group.… Continue reading GM Mastery
Toisten inspiroimisesta
“Nothing brings me more satisfaction than to hear that individual Judges’ copies of these products have become dog-eared or filled with notes necessitating new copies. It is like a grand symphony. To inspire others to create is my fervent hope. Your players will respond to your delight in seeing your creation take on life and enthusiasm will increase the fun.… Continue reading Toisten inspiroimisesta
Hauskan pitämisestä
“If the players don’t amuse the GM, then the GM will amuse himself at their expense.” — Dave Arneson, Fight On! #2 (2008)
Mitä voi improvisoida, ja mitä ei?
Pelinjohtaminen on ennen kaikkea opittu taito. Jotkut voivat olla siinä lähtökohtaisesti parempia, mutta kukaan ei ole syntyessään täydellinen. Viime aikoina minua on kiinnostanut aika paljon improvisoidun ja ei-improvisoidun materiaalin ero. Periaatteessahan pelinjohtaja voi vetää täysin improvisoituja pelikertoja, ja olen niin joskus itsekin tehnyt. Silloinkin on useimmiten ollut jotakin kättä pidempää apuna, esim. ajatus alusta, NPC:stä,… Continue reading Mitä voi improvisoida, ja mitä ei?
Roolipelaamisen seitsemän osa-aluetta
“To have a good chance of being exciting and enjoyable (and thus popular), a role-playing game must contain seven major elements, with varying degrees of emphasis placed on each one depending on the intention of the author. The elements are these: 1. wonder and fear 2. adventure and heroism 3. problem solving 4. role-playing 5.… Continue reading Roolipelaamisen seitsemän osa-aluetta
Pikkuruhtinaat: Ostrina
Ostrina on varakas ja hyvinvoiva kreivikunta Celadon-järven lounaisrannikolla. Sitä hallitsee kreivitär Adele “Antelias” Daniess (sor6), jonka mies, kreivi Agserorm Daniess, kuoli vuosia sitten rajakahakassa Viridiumin joukkojen kanssa. Vielä nuorella ja kauniilla kreivittärellä ei ole lainkaan lapsia, joskin huhutaan että Agserorm olisi jättänyt jälkeensä avioliiton ulkopuolisen äpäräpojan. Läpi Elysian juorutaan kreivittären uudesta puolisosta, mutta sellaista ei… Continue reading Pikkuruhtinaat: Ostrina
Crawl – mielenkiintoa herättävä uutuus PC:lle
Crawl is the local multiplayer dungeon crawler where your friends control the monsters! It’s bullet-hell beat-em-up meets old-school RPG, in an arcadey party-game for up to 4 players. One player is the hero, exploring a randomly generated dungeon full of traps and monsters – all controlled by the other players. If you slay the hero… Continue reading Crawl – mielenkiintoa herättävä uutuus PC:lle
Ajatuksia pelistä: Twilight 2000 1ed.
Päätin palata pitkän tauon jälkeen takaisin kirjoittavaan kokoonpanoon. Vaikka olenkin ollut poissa se ei tarkoita kuitenkaan, että roolipelit olisivat olleet täysin paitsiossa. Seuraavassa kirjoitan joitakin ajatuksia, joita heräsi lyhyehkön kampanjakokeilun aikana Twilight 2000 1. editionia pelailessamme.. Säännöt: Sääntökirja noudattelee klassista 80-luvun henkeä ja jakautuu kahteen osuuteen, joista ensimmäinen on tarkoitettu pelaajille ja toinen pelinjohtajalle. Ensimmäinen… Continue reading Ajatuksia pelistä: Twilight 2000 1ed.