“The [early] accounts of Dungeons & Dragons ignore the fate of nations and focus instead on the episodic unfolding of a fictional life, that of a person, and thereby created something new: a wargame without wars, a miniature game without miniatures, and a game without a winner or even an ending.” — Jon Peterson: Playing at… Continue reading Peli ilman voittajia
Onneksi olkoon, Gary Gygax!
Jos Dungeons & Dragonsin toinen keksijä ja roolipelaamisen alkuaikojen todellinen primus motor Gary Gygax olisi edelleen keskuudessamme, olisi tänään hänen 76-vuotispäivänsä. Gygaxin panosta roolipelaamisen kehittymisessä, ja varsinkin sen leviämisessä kaiken kansan ilmiöiksi, on vaikea liioitella. Jo nuorena fantasiakirjallisuudesta ja historiasta innostunut Gygax uppoutui yhä syvemmälle strategiapelien maailmaan 1960-luvun puolivälissä. Gygax kirjoitteli ahkerasti alan pienlehtiin, kehitteli… Continue reading Onneksi olkoon, Gary Gygax!
Kirjaostoksilla
Kuten internetin tapoihin kuuluu, niin laitan tännekin kuvan vihdoin Amazonista tilaamistani kirjoista. Kyseessä on David M. Evaltin Of Dice and Men, Brad Kingin ja John Borlandin Dungeons & Dreamers ja Jon Petersonin Playing at the World. Kuten arvelinkin, on Petersonin kirja näistä itselleni selkeästi mielenkiintoisin. Peterson seuraa historiatutkijan pikkutarkkuudella D&D:n syntyä, vaikutteita ja alkuaikoja. Kirjassa on… Continue reading Kirjaostoksilla
Gelatiinikuutio FTW!
Kuvat: Dungeons & Donuts
D&D Next, -1
Ahaa! Onneksi seuraan Jeff Rientsin blogia, muuten en olisi tajunnut että D&D Next on täynnä kaiken maailman huijaustaikoja: kolmostason loitsu Revivify herättää henkiin alle tunnin kuolleena olleita, sleep kestää vain minuutin ja Charm Person on vain varjo entisestään. Keskittyminen pelkkään Invisibility-taikaan selkeästi kostautui, kun uuden laitoksen todelliset design-mokat ovat muualla. Aavistelinkin että tässä on koira… Continue reading D&D Next, -1
D&D:tä inspiroineita strategiapelejä
Olen monesti kirjoitellut D&D:tä inspiroineista erilaisista historiallisista ja fantastisista strategiapeleistä. D&D ei tietenkään syntynyt tyhjästä, vaan se perustui Gygaxin ja Arnesonin peliporukoiden jo vuosikausia kehittelemiin peleihin. Minkälaisia pelit sitten olivat ja mistä niistä voi saada tietoa? Hyvä paikka aloittaa on vaikkapa The Collector’s Troven kuvitettu lista tämän vuoden Gary Conissa pelatuista klassikoista. Kaikki listassa olevat pelit eivät suinkaan… Continue reading D&D:tä inspiroineita strategiapelejä
Pikkuruhtinaat: Elysia, ajan unohtama maa
Kauan sitten, kaukaisessa maassa, on Elysiaksi kutsuttu valtakunta. Elysia on syrjäinen rajamaa, joka muodostuu Celadon-järven ympärille levittäytyneistä viidestä ihmisten asuttamasta kreivikunnasta: Aureliasta, Caesillasta, Lividiasta, Ostrinasta ja Viridiumista. Aureliaa hallitsee öykkärimäinen kreivi Olfbert, Caesillaa voivodin arvonimen saanut rohkea ritari Uskar, Lividiaa Hyrkonin apotti ja Voittamattoman auringon uskonsoturi Gikimdra, Ostrinaa leskeksi jäänyt nuori kaunis kreivitär Adele ja… Continue reading Pikkuruhtinaat: Elysia, ajan unohtama maa
Talon säännöistä ja yllätyksellisyydestä
“Dave [Arneson] and I disagree on how to handle any number of things, and both of our campaigns differ from the “rules” found in DandD. If the time ever comes when all aspects of fantasy are covered and the vast majority of its players agree on how the game should be played, DandD will have… Continue reading Talon säännöistä ja yllätyksellisyydestä
Case: Invisibility
Uuden D&D:n ilmestyminen innoitti vertailemaan sitä, miten invisibility-loitsun kesto ja toiminta on muuttunut versiosta toiseen. Listasin tähän virallisista versioista OD&D:n, AD&D:n, Moldvay Basicin, Mentzer Basicin, D&D 3.5:n ja D&D Nextin. Klooneista listasin Pathfinderin, ACKS:n, Basic Fantasyn ja Castles & Crusadesin. Puuttumaan jäi mm. AD&D:n toinen laitos ja D&D 4e, mutta tässä pitäisi olla mukana kaikki… Continue reading Case: Invisibility
Kartoista ja niiden tutkimisesta
Roolipelaaminen mahdollistaa monenlaisten elämysten kokemisen. Pelaaja voi mitellä lohikäärmeitä vastaan, tavata ja keskustella monenlaisten otusten kanssa, tai kokea sellaista, jota muuten ei voisi. Tämänlainen mielikuvituksen valjastaminen viihtymiseen on mahtava juttu, varmasti yksi roolipelaamisen pääviehätyksistä. Samalla täytyy kuitenkin pitää mielessä, että roolipelaamisessa on pohjimmiltaan kuitenkin kyse pelaamisesta. Roolipelit, varsinkin niiden alkuaikoina, olivat ennen kaikkea pelejä, ja pelit… Continue reading Kartoista ja niiden tutkimisesta