Älykkäistä esineistä

Älylliset esineet ovat sellainen asia, jota näkee nykypelaamisessa kovin vähän. Itse palan halusta lisäillä kampanjaamme kaikenlaisia ärsyttäviä ja vähemmän ärsyttäviä älykkäitä esineitä, jotka saisivat mielellään olla niin voimallisia että ne hallitsisivat pelaajahahmoja, eikä toisin päin. Älyllinen ja kaoottinen miekka olisi tietysti se kaikkein klassisin, mutta muitakin esimerkkejä tulee helposti mieleen, vaikkapa eräässäkin suhteellisen kuuluisassa fantasieepoksessa vaikuttava LE ring of invisibility, jolla on suhteellisen vahva ego ja empaattinen linkki kantajaansa.

Kun en ole ennen älykkäitä esineitä viljellyt, niin en osaa yhtään sanoa miten se vaikuttaa kampanjan kulkuun. Mitä jos mittavan egon omaava kaoottinen miekka ottaa haltuun pelaajahahmon? Tekeekö se pelaamisesta jotenkin erilaista, vai pelkästään mahtavaa? Onko jollain muulla kokemusta älykkäistä esineistä, jotka alkavat sanelemaan mitä niiden käyttäjän pitäisi tehdä?


Comments

Älykkäistä esineistä — 3 Comments

  1. Kokemuksia kyllä löytyy älykkäistä esineistä pelaajahahmojen käytössä. Nykyisessä D&D Next kamppiksessa löytyi haltioiden takoma miekka, jolla oli seuraavanlainen ominaisuus:
    Confident: The item makes its bearer feel nigh invincible. This sensation does not protect the bearer from fear effects.

    Pelaajahahmot joutuivat pahaan taisteluun ja päättivät lähteä karkuun. Yksi hahmo jäi jumiin ja itseluottamusta buustaavaa haltiamiekkaa kantava hahmo pinkaisi siitä huolimatta karkuun. Pelinjohtajana yritin neuvoa pelaajahahmoa jäävän taistelemaan ainakin siihen saakka, että kaveri saadaan turvaan. Seurasi pieni väittely esineen mielekkyydestä. Lopputuloksena yksikään hahmo ei halunnut kantaa miekkaa, koska se sitoi liikaa hahmon päätöksiä.

    Hyviäkin kokemuksia löytyy. D&D 4e kamppiksessa löytyi “paha” miekka, joka halusi tuhota Orcus demonin. Miekka antoi kantajalleen myös lisävoimia, jos jokaisena päivänä tappoi älykkään olennon. Miekkaa kantava pelaajahahmo nautti miekan ominaisuuksista ja tehtävästä (joka oli pelaajaryhmän kanssa yhtenevä) 15 tasosta 30 tasoon saakka, jolloin Orcus viimein tuhottiin.

    Thunhus

  2. Mielenkiintoisia kokemuksia. Eli ei liian dominoivia miekkoja peliin? Tai pikemminkin miekkojen ominaisuudet eivät saa liikaa rajoittaa pelaajien valinnan mahdollisuuksia. Entä jos miekka on egoltaa niin vahva että pelaaja siirtyykin pikemminkin pelaamaan miekkaa kuin omaa hahmoaan. Sekin voisi olla mielenkiintoista…

    Itse aloittelin nyt varovaisesti laittamalla basiliskien kivettämälle sankarille heikohkon CG-miekan (tai siis arvoin mikä sieltä tulee), joka saman tien löytyi. Pelaajat hommasivat flesh to stone -taikuutta, mutta sankari ei selvinnyt elossa. Sehän ei haitannut kun haltuun otettiin sankarin kamat. Kun kävi ilmi että miekka on älyllinen, herätti se pelaajissa saman tien valtavasti kiinnostusta ja kilpailua kuka sen saa. Tietysti miekan muut ominaisuudet vaikuttivat myös. Miekka meni käyttöön vaikka se oli selkeästi eri alignmentia kuin pelaajat ja olisi esim. paladinin kohdalla saanut aikaan aikamoista tuhoa jos olisi dominoinut tämän.

    Seuraavaksi ajattelin sitten sijoittaa maailmaan vähän vahvemman miekan. Senkin alignment olisi tarkoitus arpoa, mutta jotain vähän mielenkiintoisempaa toivoisin. Kampanjan luonteen vuoksi en siis ole tehnyt mitään suoranaisesti mihinkään tarinaan liittyvää miekkaa, vaan miekan rooli paremminkin löytyy sitten pelatessa. Miksei myös älyllinen sormus olisi siisti ja toki tuollainen Orcuksen-tuhoaja olisi ihan paikallaan…

  3. Esineiden dominointi sopii joillekin pelaajille. Monet pelaajat pelaavat kaikkia pelaajahahmojaan samanlaisesti kun taas jotkut haluavat pelata hahmojaan erilaisesti. Jotkut satsaavat paljon hahmon luonteen kehitykseen ja ovat vihoissaan kun eivät voikaan enää pelata hahmoa suunnitelmansa mukaan. Toiset taas eläytyvät tilanteeseen uutena haasteena.

    Thunhus

Leave a Reply