“Ja sodan koirat irroittaa”

Pienen väliamerikkalaisen Megeran tasavallan asiat ovat viime aikoina muuttuneet yhä huonompaan suuntaan. Commandante Manuel Ortega kaappasi vallan vuonna 1970, ja on 30-vuotisen hallituskautensa systemaattisesti keskittänyt maan luonnonvarat harvavaltaisen eliitin käsiin. Kansa näkee nälkää Ortegan solmiessa yhteistyösopimuksia kansainvälisten suuryritysten kanssa, mutta Ortegan Kansanarmeija ja sen pelätyt Mustat baretit pitävät huolta, ettei kansannousulla ole minkäänlaista mahdollisuutta. Ihmiskunnan toisen vuosituhannen lähestyessä loppuaan, ei Megeran kansalla näytä olevan juhlimisen aihetta.

Commandante Manuel Ortega

Potretit on tehty XichtEd-nimisellä ohjelmalla.

Kyseessä on hiekkalaatikkotyylinen, vuoteen 2000 sijoittuva roolipelikampanja, joka yhdistää Jagged Alliance 2:n, Frederick Forsythin palkkasoturiromantiikan ja Alistair MacLeanin Navaronen tykit. Palkkasoturi-pelaajahahmot voivat lähteä vapauttamaan Megeraa valitsemallaan tavalla, mutta käytössä oleva budjetti on alkuun rajallinen. Resurssitilanne voi tietysti pelin edetessä muuttua, kun Megeran erilaiset luonnonvarat (timanttikaivokset, öljykentät, sähköntuotanto) siirtyvät pelaajahahmojen haltuun. Tarkoituksena on, että suora vastarinta Ortegan joukkoja vastaan on alkuun hankalaa, mutta jos pelaajat saavat kansan asiansa taakse, helpottuu myös kamppailu Ortegan hirmuhallintoa vastaan. Tosin siinä vaiheessa Ortega pistää tietysti peliin pelätyt Mustat barettinsa…

Näillä näkymin peli pelataan Twilight: 2000:n 2.2 laitoksen ja Merc 2000:n säännöillä. Se tarkoittaa että hahmojen selviytyminen tulee olemaan hankalaa, mutta eräänlainen karismaan perustuva henchmansysteemi takaa jatkuvuuden, vaikka yksittäinen pelihahmo saisikin tuta. Perinteisestä pöytäpelistä ei kuitenkaan ole kyse, vaan kampanja on tarkoitus pelata virtuaaliympäristössä, joko Roll20:ssä tai MapToolin avulla. Virtuaalisuusvaatimus tulee paitsi Twilight: 2000:n suhteellisen raskaasta resurssienhallinnasta, myös siitä, että tarkoituksena on generoida dynaamisia karttoja Bingin ilmakuvista, niin että niihin lätkäistään vauhdissa päälle 30m tai 15m heksaruudukko. Joitain sisätiloja varten ajattelin tehdä varta vasten omat karttansa, mutta periaatteessa se ei ole välttämätöntä.

http://www.hexographer.com/

Kartta on tehty Hexographerilla.

Olen myös hahmotellut kampanjaa varten uudenlaista NPC-hallintajärjestelmää. Mistään rakettitieteestä ei ole kyse, vaan järjestelmä tarkoittaa käytännössä Excel-taulukkoa, jossa voidaan seurata yksittäisten NPC:n ja erilaisten faktioiden suhtautumista pelaajahahmoihin ja Ortegan keskushallintoon. Tällä hetkellä erilaisia kuvallisia NPC:tä on valmiina n. 40, mutta niitä olisi tarkoitus tehdä vielä toiset mokoma lisää. NPC:n luominen on suhteellisen nopeaa, aikaavievintä on varmasti niiden välisten suhteiden tekeminen mielenkiintoiseksi “matriisiksi”, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.


Comments

“Ja sodan koirat irroittaa” — 3 Comments

  1. Toimiiko maptool taas, vai downgreidaatko javan vai mitä meinasit sille tehä?

    Sun pitää järjestää kuule avoimien ovien päivä, niin että kaikki kiinnostuneet voivat tulla joku päivä tutustumaan näihin proggiksiin!

  2. Ainiin, pitää varmaan vetää Roll20:ltä sitten. Tää “Sodan koirat” on vasta idea-asteella, mutta jos aikaa löytyy, niin tästä voisi tulla ihan onnistunut kamppanja. Yhtenä innoittajana toimii muuten Papers, please!

  3. Pingback: 200. blogikirjoitus | Limun Ropellukset

Leave a Reply