Hidden Kingdom

Erilaiset roolipelien vaihtoehtoiskehityskulut ovat kovin kiinnostavia. Viimeisin silmille pompannut esimerkki on New Rules Inc. -nimisen yrityksen vuonna 1983 julkaisema Hidden Kingdom, jota voisi kuvailla jonkinlaiseksi herooisen fantasian, kansansatujen ja Greg Staffordin Pendragonin sekoitukseksi.

Hidden Kingdom ilmestyi alun perin pari vuotta Pendragonia ennen ja korosti kuuluisampaa vertailukohtaansa enemmän roolipelaamisen hiekkalaatikkoelementtejä. Se on erityisen yllättävää, kun pelin ideana on pelata Arthur-legendoista tuttuja hahmoja. Varsinaista hahmonluontia ei ole, vaan pelaajat valitsevat yhden 300 valmiista hahmosta, joihin kuuluu kaikenlaisia hahmoja aina kuuluisista Pyöreän pöydän ritareista tarinoissa vain maininnan osakseen saaviin sivuhahmoihin.

Kuva: Board Game Geek
Kuva: Board Game Geek / Charles Picard

Valittuaan pelaamansa hahmon, saa pelaaja ohjattavakseen myös tämän linnan ja muut omistukset. Pelaajahahmot aloittavat pelin kotiprovinsseistaan, joten seikkaillakseen muiden pelaajien hahmojen kanssa, on hahmojen matkattava johonkin missä voivat toisensa tavata. Raikas ero D&D:n klassiseen olomuotoon, jossa tavernassa toisiinsa törmäävä ryhmä ongenonkijoita päättää lähteä ryöstelemään läheltä löytyviä hautoja.

Jokaisella hahmolla on kuusi ominaisuutta: Leadership Bonus (LB), Swordplay Roll (SPR), Offensive Bonus (OB), Defensive Bonus (DB), Unseating Bonus (UN) ja Jousting Bonus (JB). Ensimmäistä käytetään joukkojen johtamiseen, toisesta saa bonuksia lyönteihin, kolmannesta bonuksia vaurioon, neljännellä vältetään vauriota taistelussa ja kahta viimeistä käytetään turnajaisissa. Yksinkertaisuudessaan piristävää…

Pelin hengenlaatu/alignment-systeemi on jokseenkin erikoinen, sillä hahmot ovat hengenlaadultaan joko pakanoita tai kristittyjä. Lisäksi hahmojen käyttäytymistä mitataan akselilla ritarillinen — itsekäs pelin tapahtumien ja sankarin käyttäytymisen pohjalta. Hahmo voi olla vaikkapa ritarillinen pakana tai uskonsa hyljännyt ja itsekäs kristitty, riippuen siitä, miten pelin aikana toimii.

Kuva: RPG Geek / Charles Picard
Kuva: RPG Geek / Charles Picard

Systeemi mahdollistaa kansansaduista tutun sadunomaisemman ilmapiirin, jossa ritareilla on peliin sisäänrakennettu motiivi toimia oman hengenlaadunsa mukaisesti, niin että vaikkapa ritarillisen kristityn kannattaa myös sääntöjen tasolla taistella pahoja lohikäärmeitä vastaan ja pelastaa neitoja pulasta. Tällainen hengenlaatua ja pelaajien valintojen seurauksia korostava systeemi tuntuisi olevan ihan mukiinmenevä vaihtoehto D&D:stä tutulle “paladiinin dilemmalle”, joka johtaa ennemmin tai myöhemmin fasistisiin ritareihin…

Vaikuttavin osa peliä tuntuisi olevan sen valtavan kokoinen, keskiaikaista britanniaa esittävä heksakartta, josta selviää eri provinssien, kylien, kaupunkien, luostarien ja linnojen sijainnit. Linnoja on 300, sillä jokaisella pelattavalla hahmolla on oma linnansa. Täydellinen hiekkalaatikkoasetelma, siis. Pelin mukana tulee vielä erillinen seikkailukirja, joka on täynnä teemaan sopivia kohtaamisia roistojen, noitien, mustien ritarien ja demonien kanssa.

Kiinnostavaa on myös se, että Hidden Kingdomissa kirjoitetaan auki se, kuinka fantasiaroolipelejä voi pelata monella eri tavalla. Sääntökirja listaa neljä erilaista pelimoodia, joiden välillä pelaajien oletetaan vaihtelevan:

Mode 1 – Traveling
Mode 2 – Encounters
Mode 3 – “Sundries”
Mode 4 – Special

Eri moodien erottamisesta näin tiukasti toisistaan voisi ottaa oppia myös D&D:n pelaamiseen. Klassisessa muodossaanhan D&D muuttuu turhan herkästi eräänlaiseksi kirjanpitosimulaattoriksi kun pelin edetessä siirrytään hallitsemaan paroni- ja kuningaskuntia. Hidden Kingdomissa on myös säännöt kaupankäynnille ja politiikalle, mutta niistä voidaan pitkälti luopua pelaajien niin toivoessa. Ainakin minusta tuntuu, että Hidden Kingdomin kaltainen strategia- ja roolipelin hyvät puolet yhdistävä malli voisi helpottaa myös D&D-kampanjan vetämistä, määritellessään pelin eri osa-alueille selkeästi toisistaan eroavat raamit.

Hidden Kingdomin ideana on, että pelinjohtajan lisäksi kuka tahansa pelaajista voi suunnitella oman luolastonsa, labyrinttinsä tai raunionsa, johon seikkailijat sitten voivat (joko yhteisestä päätöksestä tai erikseen) lähteä kokeilemaan onneaan. Mikään säännöissä ei estä vaikkapa 10-12 pelaajan liittymistä yhteen saman pelipöydän ääreen, joko samaan aikaan tai erillisinä porukoina…

Lue lisää:

https://rpggeek.com/rpgitem/56019/hidden-kingdom
http://odd74.proboards.com/thread/731

2 comments

Leave a comment