Tutkimuspeleistä ja vaikutteista

Nyt vasta tajusin että viime aikojen yksi kiinnostavimmista tietokoneelle julkaistuista indiepeleistä The Curious Expedition (josta Limun ropelluksissa löytyy Let’s Playta ja kehuja), itse asiassa perustuu Avalon Hillin 70-luvulla julkaisemaan ja Ross Makerin ja Dave Weselyn suunnittelemaan lautapeliin Source of the Nileen. Se ei sinänsä ole ihme, sillä The Curious Expedition on monessa kohtaa varsin lautapelimäinen kokemus.

Kuva: Raid1280 / BGG
Kartan piirtämistä Source of Nilessä. Kuva: Raid1280 / BGG

Source of the Nilestä löytyy paljonkin kiinnostavia mekaniikkoja tutkimusmatkailuun liittyen, ja on ihan selvää että ainakin niistä osa on innoittanut myös The Curious Expeditionia. Pelissä on niin sattumanvarainen ja pelin aikana generoitava kartta kuin ykistyiskohtaiset taulukot “natiivien” kanssa vuorovaikuttamiseen, karkuun juoksemiseen ja metsästämiseen. Kuten Avalon Hillin peleissä ylipäänsä, on äärimmäisen kiehtova peliasetelma piilotettu aika hyvin ylitylsien taulukoiden ja mahdollisimman objektiivisen ilmaisun taakse, mutta selvää on että Source of the Nilen konepellin alla kehrää erittäin kiehtova pelimoottori.

Kiinnostava valikoima taulukoita. Kuva: Joseph / BGG
Kiinnostava valikoima taulukoita. Kuva: Joseph / BGG

Minun silmääni vaikuttaa myös selvältä, että Source of the Nilen tutkimusmatka-asetelma on vaikuttanut X1: Vaarojen Saareen karttaan. Vaarojen saaren kartta on samalla tavalla keskeltä tutkimaton erämaa, jonka saloja kampanjan aikana selvitellään. Toisaalta Source of the Nilen toinen suunnitteilija Dave Wesely on mm. Braunstein-pelien keksijä ja tärkeä taustavaikuttaja Dave Arnesonin Blackmoor-kampanjassa. Siinä mielessä voi pitää todennäköisenä että Arnesonin peliporukan käyttämät erämaaseikkailujen proseduurit ovat itse asiassa vaikuttaneet Source of the Nileen. Ympäri mennään ja yhteen tullaan…

Leave a comment