Lisää upeita heksakarttoja!

Kirjoittelin jo aikaisemmin strategiapelikartoista ja sivusin niiden vaikutusta roolipelikarttoihin. Onkin aika kiinnostavaa, miten strategiapelien jo 70-luvulla erittäin näyttävät kartat saivat vaikuttaa myös roolipelien maailmakuvauksiin. Heksapohjainen kartta oli kätevä apuväline roolipelimaailmoissa liikkumiselle, voihan sen avulla mitata etäisyyksiä kätevästi, tai peräti abstrahoida ulkoilmaliikkumisen heksasta toiseen etenemiseksi. Heksakartan edut ovat toki huomattavia myös paronikuntien ja muiden läänitysten hallitsemisessa.

Poimin viimeksi hienoja esimerkkejä etenkin strategiapelien puolelta, mutta löytyy varhaisista roolipelikartoista myös kaikenlaisia helmiä Darlenen Greyhawk kartan lisäksi. Itse arvostan ennen kaikkea sitä, että kartassa on yksityiskohtaisen informaation lisäksi myös seikkailun tuntua, hienoja vahvoja värejä ja elämää suurempia maisemia. Ei olekaan järkevää tehdä kartasta täydellistä keskiaikamaailman simulaatiota, vaan pikemminkin aina lisätä ripaus ekstraa, joka tekee kartasta riittävän mielenkiintoisen peliä ajatellen.

Toista maailmansotaa simuloivan Europa-sarjan kartat ovat aina olleet upeita yksityiskohtaisuudessaan. Kuva: WorthPoint
Dave Arnesonin Blackmoor-kampanjan kartta taitaa olla ensimmäinen fantasiaroolipelikartta? Kuva: Havard’s Blackmoor Blog
Judge’s Guildin alkuperäinen Wilderlands of High Fantasy oli mustavalkoisuudestaan huolimatta kartografian juhlaa. Kuva: Bat in the Attic
Judge’s Guildin uudemmat Wilderlands-kartat ovat nekin upeita. Kuva: Judge’s Guild
Mystara / Known World -kartoitus on nykyisin useiden sitoutuneiden harrastajien ansiosta aivan omalla tasollaan. Kuva: Thorfinn Tait Cartography
Columbia Gamesin julkaiseman Hârnin kartta on roolipelikarttojen klassikko. Kuva: Columbia Games
Mahtavan mutanttiroolipeli Gamma Worldinkin kartta on upean tunnelmallinen. Kuva: EN World

Leave a comment