Ajan ja paikan tuolla puolen

Viime aikoina olen fiilistellyt Tom Moldvayn Lords of Creation -multigenre-roolipeliä, joka julkaistiin aikoinaan Avalon Hillin toimesta vuonna 1983. Pelissä pelaajahahmot liikuvat erilaisten maailmojen välillä, niin että samat hahmot seikkailevat niin fantasia-, kauhu- kuin scifimaailmoissakin. Tällainen multiversumin haltuunotto, jossa hahmot liikkuvat erilaisten ulottuvuuksien välillä, on aina tuntunut kiinnostavalta. Netistä löytyvien arvosteluiden (täällä, täällä ja täällä) mukaan… Continue reading Ajan ja paikan tuolla puolen

Paras roolipelaamista kuvaava peliesimerkki?

Roolipelien sääntökirjoissa olevat peliesimerkit ovat varmasti kaikille tuttua kamaa. Ainakin omasta mielestäni ne turhan usein vain toistavat toisiaan, eivätkä oikein jaksa innostaa pelaajia. Tiettyä kiltteyttä ja poliittista korrektiuttakin on omaan makuuni ihan liikaa. Onneksi myös poikkeuksia on olemassa, kuten MAR Barkerin “Example of Play” alkuperäisestä Tékumel-roolipelistä vuodelta 1975. Voiko asiaa paremmin esittää: Player : (After… Continue reading Paras roolipelaamista kuvaava peliesimerkki?

Conan-visa

Tuli vedettyä Px:n kanssa Ravintola 931:ssä Conan-visa elokuvateatteri Niagaran leffanäytöksen kunniaksi. Näytöshän meni pieleen, eikä elokuvasta pystytty näyttämään kuin ensimmäinen 30 minuuttia kun optinen äänilamppu jo hajosi, mutta visa oli siitä huolimatta onnistunut. Palkinnotkin olivat upeita! Pistetään nyt vielä visan kysymykset tännekin. Vastaukset tulevat sitten jossain vaiheessa. Conan-visa 11.11.2013 @ Ravintola 931 Kierros 1 1… Continue reading Conan-visa

Totta vai tarua?

Roolipelien yhteydessä puhutaan vähän väliä pelien ja pelaamisen realistisuudesta. Useimmiten realismia kaivataan lisää, mutta mitä sillä loppujen lopuksi tarkoitetaan? Jos jokin tapahtuma, hahmo tai teko ei ole realistinen, niin mitä se sitten on? Kuinka realistisia tai epärealistisia kuvitteelisen maailman tapahtumat lopulta voivat ovat? Realismikeskustelulla on pitkät juuret. Jo antiikissa puhuttiin taiteiden ja tarinankerronnan yhteydessä mimesiksestä,… Continue reading Totta vai tarua?

Moonstone – A Hard Days Knight

Vieläkään ei ole löytynyt aikaa kirjoitella pidempiä blogikirjoituksia, mutta odotellessa kannattaa pelailla Moonstone – A Hard Days Knight -tietokonepeliä kultaiselta 1990-luvulta. Mindscapen kehittämä peli ilmestyi Amigalle alunperin vuonna 1991 ja vuotta myöhemmin PC:lle. PC-versio löytyy nykyisin helposti erilaisilta abandonware-sivustoilta, joissa sitä jaellaan ihan alkuperäisen julkaisijan luvalla. Esim. Abandonia.com:sta voi käydä nappaamassa omansa. Pelissä ohjataan fantasiamaailmassa… Continue reading Moonstone – A Hard Days Knight

Vihreän lohikäärmeen majatalo

Vihreän lohikäärmeen majatalo on maaseudulla sijaitseva pienehkö majatalo, jonka tunnelmallisessa salissa useampikin seikkailijaporukka on kerääntynyt ennen lähtöään tutkimattomaan erämaahan. Alakerrassa on sali, jonka nurkassa on esiintymislava. Alakerrassa on lisäksi keittiö ja pieni hevostalli, talon takapuolella myös viihtyisä terassi. Yläkerrassa on omistajan huone ja kolme vuokrattavaa huonetta. Pieni kellari toimii lähinnä muonavarastona. Yhteismajoitus järjestetään salin lattialla.… Continue reading Vihreän lohikäärmeen majatalo

Miniatyyrien merkityksestä

Miniatyyrit, nuo pienet lyijymiehet, ovat varmasti kaikille roolipelaajille tuttuja ja monen mielestä olennainen osa D&D:kin pelaamista. Toisin kuin yleisesti uskotaan, on D&D:n suhtautuminen niihin kuitenkin ollut alusta asti varsin kaksijakoinen. On totta, että roolipelien synty voidaan aika mutkattomasti johtaa miniatyyreillä pelattavista sotastrategiapeleistä ja erityisesti Gygaxin omasta Chainmail-fantasiaminiatyyritaistelusäännöstöstä. D&D:n ensimmäinen versio (1974) sisälsikin kannen mukaan “Rules… Continue reading Miniatyyrien merkityksestä

JokkeCon 2013, la 21.12. @ Tampere

Viime aikoina on löytynyt huonosti aikaa blogin päivittämiseen. Yritetään korjata tilanne ensi viikolla. Sitä ennen kuitenkin ennakkomainos joulukuussa järjestettävästä loistavasta pelitapahtumasta Tampereella: SIIS ry järjestää edesmenneen puheenjohtajansa kunniaksi lauta- ja roolipelitapahtuman Tampereen Telakan toisessa kerroksessa la 21.12. klo 12:00 -> HUOM! Tapahtuman luonteen ja tilojen rajallisuuden vuoksi siihen mahtuu osallistumaan vain 10 yhdistyksen ulkopuolista ja… Continue reading JokkeCon 2013, la 21.12. @ Tampere

Dwimmermountin historia #3

Viime peliraportti jäi hykerryttävään tilanteeseen: seikkailijat olivat syvällä maan alla ilman tietoa ulospääsystä. Lisäksi yksi seikkailijoista, haltija Feynord, oli menehtynyt hirvittävien faasihämähäkkien hyökkäykseen. Tässä kinkkisessä tilanteessa siirryin pelaajasta pelinjohtajaksi. Onneksi väistyvä pelinjohtaja Topi ehti perehdyttämään minut Dwimmermountin saloihin. Ehdin lukea suurimman osan Dwimmermountin taustamateriaalista, ja pääsimme jatkamaan peliä heti seuraavalla viikolla. Tähän mennessä (kun Dwimmermount… Continue reading Dwimmermountin historia #3

Papers, Please

Hehkutetaan nyt täälläkin suhteellisen tuoretta Papers, Please -nimistä “puzzle-tietokonepeliä”, joka kertoo maahantuloviranomaisen työstä fiktiivisessä Arstotzkan valtiossa. Peli on äärimmäisen koukuttava esitys siitä, minkälaista on leimata ihmisten passeja päivästä toiseen, mutta samalla se herättelee tehokkaasti ajatuksia rajaviranomaisen työstä ja sen varjopuolista. Itse ainakin huomasin samastuvani viranomaisen työhön niin paljon että ihan hykertelin kun sain käännyttää porukkaa… Continue reading Papers, Please