Blogi on päivittynyt viime aikoina vähän harvakseltaan, kun kotinetti ei ole toiminut. Asiaan on toivottavasti tulossa jonkinlainen muutos tämän viikon aikana, mutta katsotaan nyt…
Nettiä odotellessa olen lueskellut vanhoja Judges Guild -julkaisuja ja todennut että ne ovat todellakin kultaakin arvokkaampia ideavarastoja sandboxin suunnittelussa. Judges Guild oli ensimmäinen D&D:lle “play aideja” ja kampanjamateriaalia julkaissut pulju, jonka klassinen City State of the Invincible Overlord tuli ulos 1976. TSR:llä yleinen mielipide oli vielä 1970-luvun keskivaiheilla, ettei asiakkaita kiinnosta seikkailumoduulit tai maailmakuvaukset, joten Judges Guild sai julkaista omaa materiaaliaan TSR:n luvalla. Lupa ulottui jopa Dave Arnesonin Blackmoor-lähdeteoksen First Fantasy Campaign, vaikka Arneson oli samaan aikaan TSR:n leivissä…
Ajan myötä kävi kuitenkin ilmi että juuri TSR:n väheksymä kampanjamateriaali oli sitä kaikkein halutuinta. Judges Guild kasvoi räjähdysmäisesti ja sillä oli parhaillaan 42 (!) työntekijää. 80-luvulle tultaessa TSR:n tulospaineet ajoivat kuitenkin Judges Guild -yhteistyökuvion ohitse, eikä lisenssiä enää uusittu vuoden 1982 jälkeen. Senkin jälkeen materiaalia tuli vielä ulos aika paljon, mutta ei enää mitään spesifisti D&D:lle tehtyä. Toisaalta Judges Guildin oma systeemi oli riittävän lähellä D&D:tä että materiaali oli käytännössä yhteensopivaa. Siitä huolimatta firma meni joskus 80-luvun puolivälin paikkeilla nurin.
Nykyisin Judges Guild on taas toiminnassa ja firman klassisten moduulien uudellenjulkaisuja voi käydä ihmettelemässä täällä ja täällä. Judges Guildin materiaali on nykylukijalle aika esoteerstiä, sillä firman tuotantoarvot olivat onnettomat ja suurin osa sen julkaisuista koostui lähinnä satunnaistaulukoista ja kahden lauseen heksakuvauksista. Mahtuu joukkoon toki erilaisia kaupankäyntitaulukoita, uusia hirviöitä, taikaesineitä ja muutama suurempi luolastokin (mm. Paul/Jennell Jaquaysin nerokkaat Dark Tower ja Caverns of Thracia), mutta suurin osa julkaisuista koostuu todellakin valtavaa maailmaa viiden mailin tarkkuudella kuvaavasta materiaalista. Kahden lauseen heksakuvauksia on yhteensä tuhansia ja niiden lennokkaita ideoita on nyt hyvin paljon käytössä myös Elsirin laaksossa, puhumattakaan satunnaistaulukoista.
Judges Guildin tapauksessa puhuttelee nimen omaan materiaalin epäspesifisyys ja luonnosmaisuus, joka on loppujen lopuksi paljon hyödyllisempää kuin esim. Paizon sivukaupalla etenevät heksakuvaukset, joiden käyttäminen pelitilanteessa on ilman pitkällistä valmistautumista lähes mahdotonta. Judges Guildin materiaali on aidosti pelaajien pelaajille tekemiä play aideja, eikä nykyroolipelikirjojen kirjoittajien pelitestaamatonta pseudoproosaa, joka toki on ihan mukavaa luettavaa mutta jolla ei käytännössä tee yhtään mitään pelin tiimellyksessä…
2 comments