100. blogikirjoitus!

Limun ropellukset on edennyt kunnioitettavaan sadanteen blogimerkintäänsä. Asetin jossakin vaiheessa itselleni leikillisen tavoitteen kirjoittaa Iimun kanssa sata juttua vuoden aikana, ja itse asiassa luku on tullut täyteen kuukauden etuajassa! On ollut hauskaa sukeltaa roolipelaamisen historiaan ja pohdiskella miten peleistä voisi kehittää yhä parempia. Mukavaa on ollut myös tutustua netin avulla muihin “OSR-tyyppeihin”, joita osaa pääsi tapaamaan ihan oikeastikin JokkeConissa.

Kun tämän vuoden kesäkuussa kirjoittelin viidettäkymmenettä blogimerkintää katsoin jo kohti kaikenlaisten projektien tulevaa. Projekteista Dwimmermount on ollut pienoisella tauolla, mutta palaamme sen pariin tammikuun toisella tai kolmannella viikolla. Iimu on alkanut vetämään netin ylitse Twilight: 2000 -kampanjaa, joka tuntuu herättävän aika monitahoista nostalgiaa pelaajissa. Jos kaikki menee hyvin, muodostuu kampanjasta yhtä mielenkiintoinen testilaboratorio kuin Tuomion luolastostakin.

OSR for life!
OSR for life! Kuva: Dyson’s Dodecahedron.

Elsirin laaksoa on pelattu nyt parisenkymmentä pelikertaa. Heksakoluamisen taustalla kulkeva kuningaskuntapeli ei ole edennyt ihan odotusten mukaisesti (pelaajien henkilökohtaisisista syistä), joten alemman tason hahmojenkin seikkailut ovat pysyneet lähinnä valmiin maailman tutkimisena. Vaikkei mitään kauhean pitkälle vietyä dynamiikkaa “kuninkaiden” ja “seikkailijoiden” välillä vielä ole, on kampanja kuitenkin edennyt oikein hyvin. Suurimmat omat oivallukset ovat liittyneet siihen millä tarkkuudella maailmakuvauksia ylipäänsä tarvitsee tehdä. Samalla on löytynyt itselle hyödylliset lähteet: Judges Guild, Land of Nod, Dungeon Crawl Classicsin parhaat, Planet Algol jne. Huomaan olevani tenfootpole.orgin kanssa yhä enemmän samaa mieltä moduulien pelattavuudesta: vähemmän tekstiä, enemmän asiaa!

Tällä hetkellä Elsirin laaksossa on pelaajia yli 10, mutta aktiivisia ehkä vain puolet siitä. Ehkä suurin haaste Elsirin laakson kohdalla onkin miten “hallita” pelaajaporukkaa, niin että jokaiselle kerralle saataisiin kasattua optimaalinen 5-7 hengen ryhmä. Kun pelaajat itse muodostavat omat tavoitteensa, voisi kehitellä myös toimivampaa quest-systeemiä, jossa pelaajat loisivat tehtäviä toisilleen. Välillä olen pallotellut sellaisellakin idealla, että jaettaisiin pelaajat useampaan (toisiaan vastaan kilpailevaan) porukkaan, mutta ehkei pelaajia vielä ole siihen tarpeeksi. Useamman GM:nkin mahdollisuudet kiinnostavat, joten katsotaan miten ensi vuoden aikana tämän osalta käy.

Edelleenkin kiinnostaisi myös yhdistää tietokonepelaamista ja -alustoja klassiseen roolipelaamiseen. Tämä Imnyl-työnimellä kulkeva roolikonsepti on yhä edelleen olemassa, vaikkei se ole hirveästi mihinkään viimeisen puolen vuoden aikana edennyt. Konsepti on kuitenkin pääpiirteittäin valmis: massiivinen (sadan tai peräti tuhannen hengen?) roolipeliserveri, jossa eri porukat voivat laskeutua Imnyl-nimisen kaupungin alaisiin luolastoihin eri pelinjohtajien johdolla. Dynaamisen kampanjan edetessä myös kaupunki ja sen alaiset luolastot muuttuvat pelaajien tekojen pohjalta, OSR-peleistä tutun logiikan mukaisesti. Tekniikka tähän on jo olemassa ja kaupunkikin on osittain mallinnettu hienoilla kartoilla, mutta todellinen haaste taitaa liittyä projektin sosiaaliseen ulottuvuuteen: millä työkaluilla ja yhteydenpitovälineillä saadaan näin iso kampanja toimimaan?

Kuka tietää mitä kauheuksia Imnylin alaisista luolastoista löytyykään. Taide: Erol Otus.
Kuka tietää mitä kauheuksia Imnylin alaisista luolastoista löytyykään! Taide: Erol Otus.

Jatkossa blogimerkinnät tulevat varmaankin keskittymään yhä enemmän tällä hetkellä käynnissä oleviin peleihin, sillä Dwimmermountin ja Elsirin laakson historiaa olisi vielä kirjoitettavana kymmeniä sivuja. Olen myös pohdiskellut omien pelimuistiinpanojen ja “seikkailujen” julkaisemista täällä, mutta katsotaan miten tämän kanssa käy, kun niiden editoimiseen kuitenkin menisi jonkin verran aikaa. Lisäksi WordPressin julkaisemattomissa jutuissa on jonossa toiset kymmenkunta jutturaakiletta erilaisista aiheista, joten eiköhän sitä sisältöä ole ilmankin vielä toiseksi vuodeksi.

Julkaisutahdista en tosin lupaa vielä mitään, sillä ensi vuonna on tiedossa myös roolipelien ulkopuolisia projekteja. Siitä huolimatta, jos kaikki menee hyvin, pitäisi aikaa riittää myös blogille…

1 comment

Leave a comment