Korona-ajan pelejä

Koronavirus on muuttanut pelitottumuksiani aika lailla. Maaliskuussa ja huhtikuun alkupuolella en pelannut juuri mitään, mutta viimeisen kuukauden aikana on tullut uudelleenlämmiteltyä verkkopelaamista. Tällä hetkellä taitaa olla takana jo tusinan verran netin yli pelaattuja sessioita kahdessa eri kampanjassa, joten olemme ilmeisesti pelanneet keskimäärin pari kertaa viikossa. Ensinnäkin Lost Mine of Phandelver -kampanjamme siirtyi sujuvasti ja ikään kuin lennosta verkkoon. Pelaamme Roll20:n ja Zoomin avulla ja siirtymistä helpotti että Roll20:stä löytyy ilmaiset assetit kaikelle tarvittavalle. Kun kartat ja figuurit löytyvät helposti, ilman sen suurempaa omaa panostusta, ei kampanjan pyörittäminen ole vaatinut juuri lainkaan ylimääräistä valmistelua, pikemminkin päinvastoin.

Roll20 antaa pelinjohtajalle mahdollisuuden paljastaa alueita sitä mukaa kun pelaajat liikkuvat. Tällä hetkellä pelaajat ovat lähestymässä örkkiluolaa Wyvern Torilla, mutta eivät ole vielä päässeet kurkistamaan luolan sisään.

Lisäksi olemme aloittaneet aivan uuden verkkopelin, nimittäin Gabor Luxin Castle Xyntillanin. Senkin alustana on Roll20, jota pelin PDF-version mukana tulleet verkkopelaamista varten räätälöidyt kartat osaltaan tukevat. Tässä kampanjassa olemme päätyneet pelaamaan vähän lyhyempiä parin tunnin sessioita, mutta niin että niitä saattaa olla kolmekin viikossa. Järjestely sopii minulle ihan hyvin, sillä tuppaan jostain syystä uupumaan verkkopelinjohtamisesta huomattavasti enemmän kuin tosielämän vastineestaan, etenkin Castle Xyntillanin kaltaisessa kampanjassa jossa pelinjohtajan on jatkuvasti pysyttävä miljoonan eri asian suhteen kärryillä ja vielä improvisoitava niiden pohjalta.

Xyntillanin pelaajanäkymä näyttää jotakuinkin tältä. Mustat alueet ovat vielä tutkimattomia ja eri merkinnät ovat pelaajien ja pelinjohtajan tekemiä havainnollistuksia ja muistiinpanoja.

Castle Xyntillan on juuri niin tappavan vaarallinen kuin mainosmiehet väittävät. Nyt pelaajat ovat pikku hiljaa jo vähän oppineet välttämään pahimpia surmanloukkuja, mutta ei silti ole epätavallista että muutama hahmo putoaa pois pelikertaa kohden. Tuskastelen itse vielä hieman kampanjan sävyn kanssa, sillä se kääntyy ehkä liiankin helposti pelkkään synkkään kuolemakuvastoon kepeän “whimsyn” ja leikillisen kuolemalla leikittelyn sijaan. Silti kirja on oikein hyvä ja sopivan luonnosmainen, vaikka pelinjohtaja sen johdosta joutuukin pelin aikana raapimaan päätään sen suhteen mitä tekijä on oikein mahtanut tarkoittaa…

Olen myös kehitellyt verkkaiseen tahtiin uutta toiseen maailmansotaan sijoittuvaa kampanjaa. Tässä Braunstein-kampanjan ulkoilmanäkymän työversio.

Lisäksi olen puuhaillut vähän tulevien kampanjoiden suunnittelun parissa. Toiseen maailmansotaan sijoittuva peli on vasta suunnitteluasteella, mutta sitä päästään toivottavasti pelailemaan vielä tämän vuoden puolella. Olen kehitellyt kampanjaan omat OSR-henkiset taistelusäännöt ja luonut taustatarinaa ja seikkailulokaatioita erikoiseen genresekoituksen. Kokonaisuus tulee olemaan minulle jotakin täysin uutta, enkä oikein vielä uskalla paljastaa mitään sen kummempia yksityiskohtia ennen kuin tiedän että homma toteutuu ajattelemallani tavalla.

Uunituore Blood Bowl -joukkueeni Simian Spirit valmistautuu ensimmäiseen otteluunsa.

Roolipelien lisäksi on tullut pelattua FUMBBL:n avulla ihastuttava määrä Blood Bowlia. Pelasimme jo yhden liigan, ja nyt olemme aloittelemassa seuraavaa. Olen innoissani että pääsen aloittamaan liigan ihan uudella Simyin-joukkueella, jollaisella en ole aikaisemmin pelannutkaan. Lisäksi käynnissä on neljän hengen Civilization 6 -peli verkon ylitse. Peli on vähän turhan verkkainen kun vuorot pelataan peräjälkeen, mutta kyllä se on silti ihan kiinnostavaa puuhastelua. Lähiaikoina olisi tietysti kiva pelata kasvotustekin ja ainakin King’s Dilemmaa, Triumph & Tragedyä ja Here I Standia olisi kiva päästä pelaamaan kesän aikana.


Leave a Reply