#mapvember

Tämäkin kartta on vanha, mutta yritetään Iimun kanssa päästä mukaan Miska Fredmanin loistavaan kamppikseen ihan aidosti, uusilla piirroksilla. Kaikki Limun ropellusten #mapvember-kartat voi katsoa tästä, ja esim. Twitteristä löytyy muidenkin karttoja.

Suomalaiset tekijät esittelyssä: Miska Fredman

Avaamme uuden juttusarjamme, jossa esittelemme suomalaisen roolipeli- ja peliskenen tekijöitä. Aloitamme esittelemällä Tamperelaisen Miska Fredmanin, jolla tuntuu olevan näppinsä pelissä melkein joka saralla ja sittenkin vielä hieman… 1. Kerro hieman kuka olet ja mitä teet? Lähdetään ilmeisistä asioista: Olen Miska Fredman, roolipelaava perheenisä ja pelisuunnitelija Nokialta. 2. Millainen oli ensi kosketuksesi roolipelien kanssa? Missä? Milloin?… Continue reading Suomalaiset tekijät esittelyssä: Miska Fredman

#mapvember

Piirrä joka päivä roolipelikartta ja pistä se nettiin? Kannattaa tutustua Astraterran ja Ironspinen takaa tutun Miska Fredmanin huikeaan ideaan. Itse en ehtinyt piirtään mitään uutta, joten laitan tänne nyt yhden vanhan kartan. #mapvember on kuitenkin jo kovassa vauhdissa, tsekkaa vaikka täältä!

Kaupunkikampanjan vetäminen

Toisinaan ihmettelen miksei kukaan ole vieläkään julkaissut kunnollisia sääntöjä kaupunkikampanjoiden vetämiseen. Kaupungissa seikkaileminen tuntuisi olevan luolastovastinettaan paljon hankalammin toteutettavissa, ainakin jos se halutaan pitää pelimäisenä. Useimmissa julkaistuissa kaupunkiseikkailuissa on paljon enemmän pelinjohtajan päätäntävallan (ja siten ohjailun) alla: keitä eri paikoissa tavataan, onko paikasta toiseen liikkuessa vaara törmätä yllättäviin vastaantulijoihin, miten virkavalta reagoi pelaajahahmojen tekemisiin ja niin edelleen.… Continue reading Kaupunkikampanjan vetäminen

Suuri kosminen imuri?

“Dungeons & Dragons, as any experienced Dungeon Master knows, is the great cosmic vacuum cleaner: anything that looks like a suspiciously good idea gets sucked up and assimilated with the rest of the jumble, whatever it might be. The only limits to such integration are an individual gamer’s self-imposed limits upon the imagination. And why… Continue reading Suuri kosminen imuri?

Säännöistä

“The more rules you add (AD&D) the more likely it is you will constrain the players and the game. Rules are good, too many rules are bad. And you will screw things up.” – Dave Arneson, odd74.proboards.com

Hawk & Moor

Kent David Kellyn uudehko D&D-historiikki Hawk & Moor on erittäin yksityiskohtainen katsaus Gary Gygaxin ja Dave Arnesonin yhteistyöhön 1970-luvun alussa. Kirja on mielestäni paljon kiinnostavampi kuin Michael Witwerin tuore Gygax-elämäkerta Empire of Imagination, joka sortuu vähän turhankin nostalgiseen käsittelyyn. Hawk & Moorista jäi erityisesti mieleen Blackmoor-kampanjan alkuaikojen uskottava käsittely. Ensimmäistä kertaa tuntuu siltä että joku esittää loogisen… Continue reading Hawk & Moor

Elsirin laakso -kampanja

Elsirin laakso -kampanjassa on nyt 85 pelikertaa takana. Koska kampanja perustuu aikaisempaan n. 50 pelikerran Red Hand of Doom -adaptaatioon, on samassa “maailmassa” seikkailtu jo lähemmäs 150 kertaa. Kampanja etenee nousevien uusien kuningaskuntien hallinnoimisen ja perinteisemmän seikkailemisen ristiaallokossa. Heksaryömintä on pikkuhiljaa antamassa tilaa suuremmille tarinakokonaisuuksille, esim. sodalle jättiläisiä vastaan ja muukalaisolentojen invaasiolle. Viime aikojen tärkeimpiä tapahtumia… Continue reading Elsirin laakso -kampanja