Vaikka H.P. Lovecraftin syntymäpäivät menivätkin jo reilu viikko sitten (Lovecraft oli syntynyt 20.8. 1890), on syksyn pimenevien iltojen laskeutuessa mitä oivallisin hetki kirjoitella Cthulhusta, tällä kertaa avaruusnäkökulmasta. Challenge-lehdessä oli joskus muinoin (eli numerossa #43) avaruuteen sijoittuva Marcus Rowlandin A Souvenir of Mars -niminen Cthulhu-skenaario, ja olen siitä lähtien ollut kiinnostunut seikkailuissa kuvatun kaltaisesta avaruusseikkailun ja mieltä järkyttävän Cthulhu-mytologian yhdistämisestä. Vaikka Rowlandin seikkailu sijoittui Space: 1889 -maailmaan, en näe etteivät Lovecraft-vaikutteet toimisi myös tieteellisemmässä teknologia-scifissä. Itse asiassa teknologiapainoitteinen pelaaminen olisi varmaankin paras vaihtoehto, sillä se muodostaisi kiehtovan rinnastuksen Cthulhun voimiin.
Teknologiapainotteinen ja realistissävytteinen avaruusmatkustamisen kuvailu on yksinkertaisesti pelottavaa. Suurin osa pelottavuudesta tulee varmaankin siitä että avaruudessa jokainen on aivan yksin keskellä loputonta tyhjyyttä ja siitä pienestä kalvavasta tunteesta että ehkä tyhjyydessä sittenkin on muitakin. Ihmismieli täyttää tuntemattoman mielikuvituksensa tuotteilla, oli sitten kyse avaruudesta tai pikkulapsen sängynalusesta. Avaruudessa koettu yksinäisyys ja luonnonvoimien armoilla juuri-ja-juuri koossa pysyvän teknologian avustuksella tehdyt matkat ovat hyviä ja toimivia troppeja, mutta tarinallisessa mielessä varsin staattisia. Tarinan vuoksi tarvitaankin sensorien tunnistamia anomalioita tai outoja hätähuutoja, sillä niiden kaltaisten ilmiöiden selittämätön puoli pistää pelaajien mielikuvituksen liikkeelle.
Realistisen teknologiascifin (kultisteilla tai ilman) lisäksi minua kiinnostaa myös outouden ja toiseuden kohtaaminen avaruudessa. Muinaisten sivilisaatioiden jälkeensä jättämät avaruusrauniot, kuten avaruusalukset tai kokonaiset planeetat, sekä erilaiset avaruuden anomaliat, ovat minusta kaikkein kiinnostavinta avaruuskauhussa. Alien-elokuva on tietysti hyvä esimerkki mitä tapahtuu kun yhdistää Cthulhu-mytologiaa avaruusscifiin, ja myös loistava esimerkki siitä miten genrejen yhdistyessä syntyy parhaimmillaan jotakin uutta. Samanlaisten kosmisten kauhujen kanssa ollaan tekemisissä Avaruusseikkailu 2001 -elokuvassa.
Kummankin elokuvan hyväksi osoitettua asetelmaa voi tietysti muokata loputtomiin, heittämällä soppaan pelaajien ihmeteltäväksi vaikkapa monoliitin tai kuution, joka houkuttelee luokseen mutta tuhoaa kaikki lähelle tulevat. Tietyllä tapaa kaikki tämä puhe avaruuden kauhuista vertautuu mereen ja merenkäyntiin liittyviin myytteihin. Merimiesten monipuoliseen mytologiaan meren alaisista kammottavuuksista, ja toisaalta erilaisista “seireeneistä”, jotka kutsuvat meren äärettömyydessä matkaavia merimiehiä tuhoonsa. Tällaista “uteliaisuus tappaa” -trooppia voi myös eri tavoin modifioida, niin että uteliaisuus ja tutkiminen onkin itse asiassa tapa pysyä hengissä, niin että pelaajat pysyvät sopivasti varpaillaan.
Toinen keskeinen avaruuskauhuun kuuluva seikka liittyy ihmisyyteen. Siksi on tärkeää pohtia mitä Cthulhun palvominen tekee avaruudessa hilluville piloteille tai tiedemiehille ja miten avaruudesta hiipivä hulluus saa astronautin toisensa jälkeen hulluuden partaalle ja polvistumaan Suurten muinaisten edessä. Challenge-lehden seikkailussa kyseessä taisi olla jonkinlainen outo portaalina toimiva kuutio, jota hullu NPC syötti ensin hyönteisillä ja myöhemmin omalla verellään. Lopulta kuutiosta aukesi hyperkuutio, joka kuljetti pelaajahahmot outoon maailmaan todellisuuden tuolle puolen. Kuulostaa minusta ihan pelaamisen arvoiselta!
Realistisen teknologiascifin lisäksi avaruusaihetta voi tietysti lähestyä myös pulp-hengessä. Itse tekisin sen mieluiten niin, että pähkähulluja ja hölmöjä pulp-trooppeja käsiteltäisiin realistisen sävyyn. Elf Maids & Octopi -blogissa on kiehtovaa tavaraa ja kymmeniä erilaisia seikkailusiemeniä avaruudessa asuvista kultisteista ja niiden palvomista jumalista, jotka ainakin minun visiossani sopisivat aivan mainiosti myös teknologiapainotteiseen kampanjaan. Mikä sen tunnelmallisempaa kun laskeutua tutkimaan hätähuutoja hylätyltä avaruusasemalta, vain tajutakseen että paikka on täynnä Hasturia palvovia kultisteja jotka yrittävät uhrata pelaajat jumalalleen. Täytyy myös mainita saman blogin upea seikkailuhahmotelma The strange high house in the stars, jossa noita palaa kostamaan avaruuteen. Näiden inspiroimana onkin sitten helppo lähteä kirjoittamaan omaa seikkailua ja kampanjaa erilaisista avaruuskultisteista.