Moderni luolasto

Perinteistä haaste- ja kartoitusvetoista D&D:tä on totuttu pelaamaan fantasiaympäristössä, jossa on scifivaikutteita vain tunnelmaa luomassa, kuten vaikkapa mainiossa Expedition to the Barrier Peaksissa. Koska D&D:tä on niin pitkään ajateltu pseudokeskiaikaisena luolastosimulaattorina, tuntuu peräti oudolta ajatella että sen kodifioimia pelikäytänteitä voisi ihan suoraan käyttää myös muunlaisissa genreissä. Tämä ajatus on toki väistymässä, ja löytyyhän nyky-OSR:stä myös tutkimukseen ja kartoittamiseen perustuvia scifipelejä, kuten vaikkapa erinomainen Mothership ja sen “megaluolasto” Gradient Descent, jonka kartat ovat inspiroituneet sähkökytkentäkaavioista.

Gradient Descentin kartat näyttävät elektroniikkakytkentäkaavioilta. Kuva: Gradient Descent / Backerkit

Vaikka tutkimus- ja kartoituspelit on ajateltu D&D-sidonnaisina ja keskiaikaisteemaisina, on sellaisia pelejä ollut historian aikana muitakin. TSR:n alkuperäinen Top Secret -agenttipeli on mielenkiintoinen kokeilu siirtää D&D-käytännöt suoraan nykypäivään, niin että pelaajien tehtävänä on kartoittaa ja tutkia ympäristöään. Pelin klassinen seikkailu Operation: Sprechenhaltestelle on esimerkki juuri tästä, sillä seikkailussa kuvattu idän ja lännen välinen rajakaupunki on täynnä juonittelua ja rikkauksia, mutta se sisältää myös säännöt mm. marssijärjestykselle ja esipuhujille (“callereille”). Peli soveltaa siis suoraan D&D-pelaamista moderniin aikaan, ja vaikka tuo moderni onkin jonkinlainen 80-luvun alun agenttijännäreiden läpitunkema käsitys siitä mitä moderni aika ylipäänsä on, voi seikkailun käytänteitä toki soveltaa myös tämän päivän seikkailuihin.

Operation: Sprechenhaltestellen maanalaisia osioita kuvaava kartta ei kauheasti eroa keskivertoisesta luolastokartasta. Kuva: Gaslight & Steam

Minua on jo pidemmän aikaa kiinnostanut D&D-käytänteiden vieminen muihin genreihin ja aikoihin kuin pseudokeskiaikaan. Kirjoittelin pari kuukautta sitten 1600-luvulle sijoittuvasta L’Île Mystérieuse -kampanjasta, jossa D&D-käytänteet kohtaavat ranskalaiset tutkimusmatkailijat. Olen myös jo pidemmän aikaa hahmotellut paitsi palkkasoturikampanjaa Sodan koirat, joka hyödyntää D&D:n erämaaseikkailusääntöjä ja faktiopeliä, myös toiseen maailmansotaan sijoittuvaa Braunstein-kampanjaa, jonka tarkemman sisällön ja suhteen D&D-käytänteisiin pidän vielä tässä vaiheessa salassa. Joka tapauksessa D&D-käytänteet taipuvat moneen, eikä kannata aliarvioida niiden toimivuutta tarinankerrontakeinona!


Leave a Reply