Kampanjaidea: Sherwoodin rosvot

Olen viime aikoina pohdiskellut (taas kerran) uutta kampanjaa, tällä kertaa Swords and Schlock -blogin kirjoituksen The Bandit Game innoittamana. Ajatuksena on pelata Sherwoodin metsän rosvojen tyylinen kampanja, jossa pelaajat ohjaavat lainsuojattomia hyväntekijöitä, jotka jakavat pahoilta ja ahneilta vallanpitäjiltä viemäänsä rahaa köyhille. Ajattelen tätä itse aika hallittuna kampanjana, joka voisi kestää vaikkapa 20–50 pelikertaa. Oleellista itselle olisi se, että pelialue olisi rajattu (eli Sherwood ja sen ympäristö) ja pelin lopputavoite heti alusta asti selvä.

Sherwoodissa riittää seikkailtavaa pienen kampanjan tarpeisiin!

Omassa visiossani kampanja olisi aika maanläheinen, ilman sen suurempia korkeafantastisia elementtejä, niin että kaikki kampanjan hahmot olisivat ihmisiä. Toki mukana voisi olla myös yliluonnollisia piirteitä, miksei jopa taikurihahmoja, mutta taikuus olisi tunnelmallista ja harvinaista yleisen ja arkisen sijaan. Tällaisen kampanjan pelaamiseen Dungeons & Dragons ei välttämättä ole paras systeemi, mutta toisaalta RuneQuestin tai HarnMasterin kaltaisen systeemin mukana tulee myöskin niihin sisäänrakennettu hitaus ja tarinankerrontasysteemeistä puuttuu pelillinen jännite, joten kallistuisin silti Dungeons & Dragonsin abstraktin mallintamisen puolelle.

Robin of Sherwood cast
BBC:n muinainen Robin of Sherwood toimii innoituksena kampanjalle, onhan tässä kuvassa aivan ilmiselvä seikkailijaporukka. 

Omassa visiossani ainakin osa pelaajahahmoista olisi vallasta syöstyjen aatelisten vesoja ja muita vallankumouksellisia, joilla on selkeä motiivi nousta vallan kaapanneita nousukkaita vastaan. Tällainen asetelma on myös alkuperäisissä Robin Hoodin seikkailuissa, joten ei liene syytä muuttaa hyvää ja toimivaa kaavaa. Toisin Dungeons & Dragonsin pelimäisyyden kampanjaan mukaan, niin että kokemuspisteitä jaettaisiin tuttuun tapaan rahan haalimisesta, tällä kertaa valtaapitävien rahakuljetusten ja linnojen ryöstelystä. Lisäksi mukaan voisi luontevasti heittää seikkailukirjallisuudesta tuttuja tilanteita ja trooppeja, kuten neitoja pulassa, petturirovasteja ja aarteita vanhoissa hautakummuissa.

Hommletissa riittää ryöstettävää Sherwoodin iloisille veikoille?

Sherwoodin rosvot olisi omassa mielessäni tiukasti rajattu kampanja, jossa on tiukka maantieteellinen rajaus. Sherwoodin metsän ymäristöstä löytyy Nottinghamin ja Newsteadin luostarin lisäksi muutama muukin asutuskeskus, joihin voisi hakea inspiraatiota klassisten Dungeons & Dragons -seikkailujen kotikaupungeista ja muista tukikohdista. Sopivia kohteita olisivat vaikkapa B2 The Keep on the Borderlandsin eponyyminen linnake, T1–4 Temple of Elemental Evilin Hommlet ja Nuln, X2 Castle Amberin Averoigne ja niin edelleen. Näin seikkailuihin sisäänrakennettu moraalinen harmaus valjastettaisiin hyvän puolesta ryöstelevien rosvojen käyttöön.

OSR Grimoire: B2: The Keep
B2 The Keep on the Borderlandsin eponyyminen linnoitus toimii myös hyökkäyksen kohteena?

Tunnelman luomiseksi kampanja toimisi kultarahastandardin sijaan luontevasti hopearahastandardilla, niin että julkaistujen seikkailujen kulta vain muutettaisiin suoraan hopeaksi. Hopea toisi paitsi kokemuspisteistä, sitä voisi myös jakaa ahneen Nottinghamin sheriffin ryöstämille asukkaille näiden lojaliteetin nostamiseksi. Näin kulkeminen Sherwoodin ympäristön kylissä ja kaupungeissa muuttuisi matkan varrella turvallisemmaksi, paikallisten kääntyessä esivaltaa vastaan pelaajahahmoja tukeakseen. Kenties paikalliset voisi jakaa talonpoikiin, kauppiaisiin, aatelisiin ja kirkonmiehiin, jolloin pelaajien pitäisi tasapainoilla näiden faktioiden eri intressien välillä? 

BMM-210 Sheriff of Nottingham’s Men
Nottinghamin sheriffin joukot ovat luontevasti kampanjan perusvastustajia.

Kampanjan päävastustajina toimisivat tietysti Nottinghamin sheriffi, Guy of Gisborne ja näiden kätyrit, jotka voisivat tämän pituisessa kampanjassa luontevasti olla vähintään tasolla kuusi, mikseivät jopa tasolla yhdeksän. Pelaajien pitäisi olla tarkkana ja kerätä vähä vähältä lisää voimaa, koska ensimmäisen tai toisen tason hahmoilla avoimeen taisteluun ryhtyminen olisi suora itsemurha. Mutta jos pelaajat onnistuisivat väijyttämään vastustajiaan ja jakamaan sheriffin ryöstämää rahaa paikallisille, kääntyisivät todennäköisyydet vähä vähältä pelaajahahmojen eduksi. Jos alkuasetelma on tuntuvasti epäreilu, tuntuu mahdollinen voitto sitäkin maukkaammalta!

Leave a comment