Dark and Darker koukuttaa!

Kirjoittelin puolitoista vuotta sitten Dark and Darker -tietokonepelistä, jossa maksimissaan kolmen hengen seikkailijaporukat suuntaavat synkeisiin luolastoihin aarteiden ja rikkauksien toivossa. Mukana ovat Dungeons & Dragonsista tutut hahmoluokat, mutta PVPVE-henkisessä pelissä ei taistella vain hirviöitä, vaan myös muita pelaajaryhmiä, vastaan, joten jännitettävää riittää monella rintamalla!

Dark and Darker Steamissä
Ympäristön pimeydellä on keskeinen rooli Dark and Darkerissa!

Mietiskelin viimeksi että peliä olisi kiva kokeilla jos vain löytyi sopiva porukka, mutta nyt kun se on löytynyt, en osannut ennustaa että peli olisi näinkin koukuttava. Koukuttavuus syntyy monesta seikaista, muun muassa Dark Souls -henkisestä taistelusta hirvittävän vaikeita hirviöitä vastaan, satunnaisesta ja luolan vaikeuteen kytköksissä olevasta “loot-economysta” ja muiden pelaajien kohtaamisen pelosta. Dark and Darker on vielä Early Accessissa, joten sen eri mekaniikat ja painopisteet saattavat muuttua nopeastikin, mutta on aivan selvää, että jotakin peli tekee oikein.

Dark and Darker on Steam
Välillä hiljennytään nuotion äärellä.

Peli on myös vaikea! Oma porukkamme koostuu jo vähän varttuneemmista pelaajista, mutta vaikka meillä kaikilla on kokemusta FPS-peleistä ja verkkopeleistä jonkin verran, tuli yllätyksenä kuinka vaikeaa pelissä on voittaa yhtäkään kohtaamista muiden pelaajien kanssa. Nyt tilanne on jo vähän tasoittunut, mutta kyllä suurin osa muiden pelaajaryhmien kanssa käymistämme mittelöistä edelleen päättyy tappioon. Silti voittojen ja häviöiden suhdeluku paranee tuskallisen hitaasti jos vain jaksaa yrittää.

Early Access -peli on toistaiseksi kehittynyt eri kausissa, jotka kestävät muutaman kuukauden. Jokaisen kauden päätyttyä hahmojen haalimat aarteet ja kokemuspisteet nollautuvat. Se saattaa kuulostaa tylyltä, mutta on itse asiassa aika vapauttavaa. Kauden päättymisestä seuraavan “wipen” jälkeen voi hyvällä omatunnolla lähteä kokeilemaan uutta hahmoluokkaa, ja kun pelin lukemattomat mekaniikat ja hirviöt rupeavat olemaan tutumpia, kehittyy pelissä taas hieman paremmaksi.

Crypt-01-N - Dark and Darker Interactive Map
Pelin kartat ovat miellyttävän OSR-henkisiä.

En ole itse pelannut näin kilpailullisia verkkomoninpelejä aiemmin, ja PVP:n liittyy vielä paljon opeteltavaa. Porukkamme on siinä mielessä amatöörimäinen, että joudumme edelleen opettelemaan verkkomoninpelien vaatimaa kommunikaatiota, eri hahmoluokkien sijoittumista ja taktiikoita kantapään kautta, mutta aina välillä jokin yhteispelissämme loksahtaa kohdalleen. Nyt olenkin kokenut omakohtaisesti, kuinka kilpailullinen verkkopelaaminen lähestyy urheilua sen vaatiman taktisen ajattelun, jatkuvan oppimisen ja epäonnistumisten käsittelemisen vuoksi. Silti Dark and Darkerissa on jatkuvasti läsnä myös ripaus luolastojen koluamisen mystiikkaa ja kutkuttavaa jännitystä retkikunnan suunnatessa yhä syvemmälle pimeyteen.

Tällä hetkellä pelissä on kuusi kenttää, joista osaan pääsee vain aloitusluolastoista. Yksikerroksinen Goblin Caves sijoittuu labyrinttimäiseen goblinien ja hämähäkkien kansoittamaan alamaailmaan, jäätikköteemaisen ja luurankojen täyttämän Ice Cavesin pohjalla on paljon vaikeampi wyvernin hallitsema Ice Abyss, ja rauniokaupungista Ruinsista pääsee valtavan Howling Cryptsin kautta painajaismaiseen demonien täyttämään Infernoon. Mitä alemmaksi luolastossa menee, sen vaarallisemmaksi muuttuvat viholliset, mutta samalla lootin taso paranee.

Dark and Darker: How To Extract (Escape)
Jäätikköluolassa on tunnelmaa!

Lisäksi pelissä voi mitellä muita pelaajia vastaan Areenalla. Siellä pelin PVP-elementti on keskiössä, ja ottelut seuraavat toisiaan tiiviissä tahdissa. Areena-pelaaminen on oiva tapa harjoitella muita vastaan pelaamista, mutta myös tajuta, että sijoittuu itse vielä tiukasti huonoimpaan 10 % kaikista pelaajista. Silti jokaisessa matsissa kehittyy, ja jokainen osavoitto tuntuu hirvittävän hyvältä kun on ensin hävinnyt kymmenen ottelua 3-0.

Olen itse kokeillut melkein kaikkia hahmoluokkia, mutta läheisimmiksi ovat muodostuneet velho, taistelija ja pappi. Ensimmäisen kauden pelasin pelkästään velholla, mutta huomasin nopeasti, ettei minulla taida olla sen vaatimaa sorminäppäryyttä ja taktista ajattelua. Toisella kaudella olen keskittynyt taistelijaan ja pappiin, joiden rooli on paljon suoraviivaisempi ja sitä kautta helpompi. Pappi pystyy myös tukemaan tovereitaan, johon refleksini juuri-ja-juuri riittävät myös verisen PVP-taistelun tuoksinnassa.

Dark And Darker | Chaf Games
Hahmoluokat ovat Dungeons & Dragonsista tuttuja!

Uuteen päivityksen on lupailtu paitsi uutta kenttää, myös PVE-pelaamiseen keskittyvää pelimoodia, joka tulee varmaankin oman porukkamme käyttöön harjoittelun apuvälineenä. Kun vähitellen opimme voittamaan myös luolaston bosseja ja vaikeampi kenttiä, on taas hieman parempi mennä takaisin PVPVE-moodiin. Luulen että lähden kokeilemaan taas parilla uudella hahmolla, luultavasti druidilla, noidalla ja uudella sorcerer-hahmoluokalla, mutta katsotaan mikä niistä alkaa toimimaan!

Leave a comment