Onpas täällä hiljaista! Ehkä tässä kohtaa voi mainita että lauantaina 7.4. on luvassa sisällissotalautapeliaiheista ohjelmaa Museo Milavidassa. Museo Milavida ja Suomen pelimuseo järjestävät sisällissota-aiheisen pelipäivän, jossa sodan tapahtumiin tutustutaan yhdessä uusien suomalaisten sisällissotapelien ja niiden tekijöiden kanssa. Suomen sisällissotaa kuvaavat pelit ovat esillä ja pelattavissa Museo Milavidassa 7.4.2018 klo 12 – 18. Pelipäivä on pääsymaksuton.… Continue reading Sisällissotalautapelit Milavidassa
Hieno pointcrawl-generaattori
Ed Allen on tehnyt todella toimivan pointcrawl-generaattorin, jota voi käydä kokeilemassa täällä. Pointcrawlilla tarkoitetaan mindmap-tyylistä karttaa, joka ei ole mittakaavassa mutta josta näkee luolastohuoneiden tai muiden tilojen sijainnin suhteessa toisiinsa. Allenin generaattori näyttäisi tuottavan todella monipuolista sisältöä, jota voi vieläpä editoida selainikkunassa. Editorille on varmasti käyttöä, joko inspiraation lähteenä tai sitten nopeana luolastogeneraattorina kun pelaajat… Continue reading Hieno pointcrawl-generaattori
The CRPG Book Project
Vapaaehtoisvoimin kasattu The CRPG Book Project on erinomainen katsaus tietokoneroolipeleihin läpi aikojen, ja osoitus siitä kuinka digipelienkin puolella tapahtuu välillä kiinnostavia asioita. Kirjassa ei käsitellä vain viime vuosien kaupallisia tietokoneroolipelejä, vaan mukana on genren pitkä historia ja pelien monipuolinen kirjo. Mukana on lisäksi muutamia oivaltavia esseitä esim. kartoittamisen merkityksestä, roolipelien historiasta ja PLATO-peleistä, joista olen… Continue reading The CRPG Book Project
Helposti syvyyttä NPC-hahmoihin, eli kuinka käyttää Hyveitä ja Tarot-kortteja luomaan tarinankaaria NPC:lle.
Joudun heti alkuun tunnustamaan, että satunnaisgenerointi on kohdallani edennyt jo niin pitkälle, että käytän excel-taulukoita pelinjohtamisessani hyvin aktiivisesti ja koen turhautumista, että julkaisuihin ei standardina kuulu automaattisesti julkaisijan puolelta taulukoita tiedostoina helpottamaan arpomista, sillä niiden käsin tekeminen on joskus työlästä. Ajattelin tällä kertaa valottaa kuinka käytän “klassisia” hyveitä ja Tarot-kortteja luomaan yhdellä napinpainalluksella luonteenpiirteet, taustatarinaa… Continue reading Helposti syvyyttä NPC-hahmoihin, eli kuinka käyttää Hyveitä ja Tarot-kortteja luomaan tarinankaaria NPC:lle.
Let’s Pelataan: Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 on erinomainen tietokoneroolipeli ja lunastaa monia odotuksia, joita sitä kohtaan on ympäri internettiä annettu! Jos et usko niin voit katsoa itse kuinka peli taipuu kaksin läpipelattavaksi allekirjoittaneen ja J. Omaheimon työstämänä
500. blogikirjoitus
Limun ropellukset on tämän blogikirjoituksen myötä edennyt 500. julkaistuun kirjoitukseensa. Hommaan on mennyt karkeasti ottaen viisi vuotta, joten julkaisuja on syntynyt keskimäärin sata vuodessa. Lisäksi on tietysti paljon muutakin tekstiä, esim. kattava kampanjaraportti Rebeacksin aikakirjat viiden vuoden takaa. En voi kuin hämmästellä tätä määrää roolipeliaiheista pohdintaa ja selostusta, enkä alotellessamme osannut uskoa blogin elävän näinkin kauan.… Continue reading 500. blogikirjoitus
Echoes from Fomalhaut
Gabor Lux aka Melan on julkaisemassa ensimmäisen numeron OSR-fanzinestaan Echoes from Fomalhaut. PDF-teaseri on vapaasti ladattavissa Melanin blogista Beyond Fomalhaut, ja siinä on mukana osa lopullisen sisällöstä. Lopullisessa julkaisussa näyttäisi olevan kaikenlaista OSR-henkistä sisältöä, aina satunnaistaulukoista ja talon säännöistä lyhyisiin seikkailuihin. Melanin tuottaman materiaalin laatu on tunnetusti korkealla ja teaserin perusteella lehti on oikein hyvä.… Continue reading Echoes from Fomalhaut
The Perrin Conventions
Dungeons & Dragonsin ensimmäisen laitoksen sääntöjä modattiin ahkerasti 70-luvun puolivälissä. Se johtui osittain sääntöjen epämääräisyydestä, mutta toisaalta myös siitä että erittäin kevyisiin sääntöihin oli helppo lisäillä kunkin peliporukan mielestä kiintoisia elementtejä. Myös RuneQuest sai alkunsa OD&D:n muokattuna versiona, ns. The Perrin Conventionsina. Nimi tulee Steve Perrinistä, joka kirjoitti Kaliforniassa suositut talon säännöt ylös vuonna 1977. The… Continue reading The Perrin Conventions
Linkit, kytkennät ja yhteydet
Olen yhä vakuuttunempi siitä, että hyvien roolipeliseikkailujen tärkein ominaisuus on huoneiden ja kohtaamisten väliset linkit, kytkennät ja yhteydet. D&D:n on todella helppo tehdä “perussisältöä”, vaikkapa piirtää paperille parikymmentä luolastohuonetta ja asettaa niihin örkkejä ja aarteita sopivissa määrin. Mutta jos huoneilla ei ole mitään muuta yhteistä kuin perusteema luolassa asuvasta örkkiheimosta, ei seikkailu luultavasti tule erottumaan… Continue reading Linkit, kytkennät ja yhteydet
Maailman toinen pelinjohtaja muistelee
The Secrets of Blackmoor -dokkarin tekijät ovat taas julkaisseet kiinnostavaa haastattelumateriaalia. Tällä kertaa haastateltavana oleva Greg Svenson kertoo eri näkökulmia Blackmoorin keskivertokampanjaa paljon korostetumpiin scifi-vaikutteisiin. Svenson varmasti tietää mistä puhuu, olihan hän kymmeniä vuosia Dave Arnesonin pelikaverina ja ensimmäinen pelinjohtajan viitan Arnesonilta perinyt. Maailman toinen pelinjohtaja, siis! Svenson saattaa kuulostaa tutulta, linkkasinhan pari viikkoa sitten… Continue reading Maailman toinen pelinjohtaja muistelee