Helposti syvyyttä NPC-hahmoihin, eli kuinka käyttää Hyveitä ja Tarot-kortteja luomaan tarinankaaria NPC:lle.

Joudun heti alkuun tunnustamaan, että satunnaisgenerointi on kohdallani edennyt jo niin pitkälle, että käytän excel-taulukoita pelinjohtamisessani hyvin aktiivisesti ja koen turhautumista, että julkaisuihin ei standardina kuulu automaattisesti julkaisijan puolelta taulukoita tiedostoina helpottamaan arpomista, sillä niiden käsin tekeminen on joskus työlästä. Ajattelin tällä kertaa valottaa kuinka käytän “klassisia” hyveitä ja Tarot-kortteja luomaan yhdellä napinpainalluksella luonteenpiirteet, taustatarinaa… Continue reading Helposti syvyyttä NPC-hahmoihin, eli kuinka käyttää Hyveitä ja Tarot-kortteja luomaan tarinankaaria NPC:lle.

500. blogikirjoitus

Limun ropellukset on tämän blogikirjoituksen myötä edennyt 500. julkaistuun kirjoitukseensa. Hommaan on mennyt karkeasti ottaen viisi vuotta, joten julkaisuja on syntynyt keskimäärin sata vuodessa. Lisäksi on tietysti paljon muutakin tekstiä, esim. kattava kampanjaraportti Rebeacksin aikakirjat viiden vuoden takaa. En voi kuin hämmästellä tätä määrää roolipeliaiheista pohdintaa ja selostusta, enkä alotellessamme osannut uskoa blogin elävän näinkin kauan.… Continue reading 500. blogikirjoitus

Echoes from Fomalhaut

Gabor Lux aka Melan on julkaisemassa ensimmäisen numeron OSR-fanzinestaan Echoes from Fomalhaut. PDF-teaseri on vapaasti ladattavissa Melanin blogista Beyond Fomalhaut, ja siinä on mukana osa lopullisen sisällöstä. Lopullisessa julkaisussa näyttäisi olevan kaikenlaista OSR-henkistä sisältöä, aina satunnaistaulukoista ja talon säännöistä lyhyisiin seikkailuihin. Melanin tuottaman materiaalin laatu on tunnetusti korkealla ja teaserin perusteella lehti on oikein hyvä.… Continue reading Echoes from Fomalhaut

The Perrin Conventions

Dungeons & Dragonsin ensimmäisen laitoksen sääntöjä modattiin ahkerasti 70-luvun puolivälissä. Se johtui osittain sääntöjen epämääräisyydestä, mutta toisaalta myös siitä että erittäin kevyisiin sääntöihin oli helppo lisäillä kunkin peliporukan mielestä kiintoisia elementtejä. Myös RuneQuest sai alkunsa OD&D:n muokattuna versiona, ns. The Perrin Conventionsina. Nimi tulee Steve Perrinistä, joka kirjoitti Kaliforniassa suositut talon säännöt ylös vuonna 1977. The… Continue reading The Perrin Conventions

Linkit, kytkennät ja yhteydet

Olen yhä vakuuttunempi siitä, että hyvien roolipeliseikkailujen tärkein ominaisuus on huoneiden ja kohtaamisten väliset linkit, kytkennät ja yhteydet. D&D:n on todella helppo tehdä “perussisältöä”, vaikkapa piirtää paperille parikymmentä luolastohuonetta ja asettaa niihin örkkejä ja aarteita sopivissa määrin. Mutta jos huoneilla ei ole mitään muuta yhteistä kuin perusteema luolassa asuvasta örkkiheimosta, ei seikkailu luultavasti tule erottumaan… Continue reading Linkit, kytkennät ja yhteydet

Maailman toinen pelinjohtaja muistelee

The Secrets of Blackmoor -dokkarin tekijät ovat taas julkaisseet kiinnostavaa haastattelumateriaalia. Tällä kertaa haastateltavana oleva Greg Svenson kertoo eri näkökulmia Blackmoorin keskivertokampanjaa paljon korostetumpiin scifi-vaikutteisiin. Svenson varmasti tietää mistä puhuu, olihan hän kymmeniä vuosia Dave Arnesonin pelikaverina ja ensimmäinen pelinjohtajan viitan Arnesonilta perinyt. Maailman toinen pelinjohtaja, siis! Svenson saattaa kuulostaa tutulta, linkkasinhan pari viikkoa sitten… Continue reading Maailman toinen pelinjohtaja muistelee

Mikä ihmeen EHP?

Kun selailee vanhempia englanninkielisiä roolipelejä 70-luvulta, törmää tämän tästä ilmaisuun EHP. Lyhenne on yllättävänkin yleinen, eikä sitä aina kirjoiteta auki. Ei siis ihme, ettei nykylukija aina ole täysin varma siitä, mistä oikein on kyse. Tietäjät kuitenkin tietävät että kyseessä on lyhenne sanoista Evil High Priest, eli toisin sanoen pahuuden ylipappi. Rajua hommaa, siis! Nykynäkökulmasta on… Continue reading Mikä ihmeen EHP?

Erilaisia roolipelikerrontatapoja

Roolipelejä voi pelata monella eri tavalla, eikä jonkun käyttämä terminologia aina välttämättä aukene muille. Kirjoittelen tähän omia käsityksiäni roolipelien kerrontatyyleistä ja siitä, kuinka pelinjohtaja voi valmistautua tai olla valmistautumatta pelitapahtumiin etukäteen. Listausta voi ajatella jonkinlaisena pelityylien, tai pikemminkin pelinjohtotyylien, taksonomiana. Myös muunlaisia kampanjatyylejä on varmasti olemassa, mutta en nyt tähän hätään keksinyt kuutta tyyliä enempää.… Continue reading Erilaisia roolipelikerrontatapoja

Miltä ensimmäiset luolastot näyttivät?

Secrets of Blackmoor -Facebook-ryhmässä on viime päivinä esitelty vanhimpia säilyneitä luolastokarttoja. Kyseessä on Tonisborg Castlen, eli Dave Arnesonin pelikaverin Greg Svenson luolasto suunnilleen vuodelta 1974. Minusta on loputtoman kiinnostavaa, kuinka 70-luvun ensimmäiset luolastot erosivat moderneista vastineistaan. Käytäviä oli paljon enemmän ja huoneita vastaavasti vähemmän, eikä nykyisin kaikkien tuntema luolastokarttamerkistö patsaita ja salaovia merkkaavine tuttuine symboleineen… Continue reading Miltä ensimmäiset luolastot näyttivät?