Gangbusters

Huomaan, että viime aikoina on kiinnostanut yhä enemmän Tom Moldvayn suunnittelemat pelit ja moduulit. Tom Moldvayhan on mies D&D:n käännettyä punalaatikkoa edeltäneen toisen basic-setin takaa ja lisäksi on kirjoittanut muutaman ikonisen D&D moduulin, Isle of Dread ja Castle Amber päällimmäisinä. Lisäksi mies on tuttu Avalon Hillin julkaisemasta Lords of Creation -“ulottuvuushyppelyroolipelistä”, josta kirjoitin aiemmin täällä, Star… Continue reading Gangbusters

Hassuilla äänillä puhumisesta

Olen pitkään ollut aika varautunut roolipelaamisen eläytyvää koulukuntaa kohtaan. Jotenkin rooleihin eläytymisestä on tullut väkisinkin mieleen haltijakorvat päässä larppaavat tyypit, joihin on välillä kovin hankala samastua. Samankaltaisella varauksella olen suhtautunut niihin, jotka puhuvat roolin mukaisesti erilaisilla äänillä. Nyt kun tulee pelailtua säännöllisemmin, huomaan kuitenkin itsekin puhuvani erikoisilla äänillä ja eläytyväni hahmoihin, ilman että se tuntuu… Continue reading Hassuilla äänillä puhumisesta

Taustatarinasta pelitapahtumaksi

Kaikille tuttu ilmiö: pelinjohtaja paasaa kampanjan taustatarinasta ja pelaajat keskittyvät johonkin olennaisempaan, kuten kännyköihinsä, nenän kaivamiseen tai tuijottamaan silmät lasittuneina eteensä. Kuka nyt jaksaisikaan kuunnella sivukaupalla juttua jumalista, muinaisista roduista, kuninkaista ja näiden petoksista? Varsinkaan jos voi sen sijaan surffailla netissä? Roolipelaamiseen ei oikein näytä sopivan yksi-puhuu-ja-muut-kuuntelevat-malli, vaan viihdemuotona se on jo lähtökohtaisestikin vuorovaikutteinen,. Siinä… Continue reading Taustatarinasta pelitapahtumaksi

Nostalginen tuntematon

”The nostalgia of things unknown, of lands forgotten or unfound, is upon me at times. Often I long for the gleam of yellow suns upon terraces of translucent azure marble, mocking the windless waters of lakes unfath – omably calm; for lost, legendary palaces of serpentine, silver and ebony, whose columns are green stalactites; for… Continue reading Nostalginen tuntematon

Miten dynaamisen maailman vaikutelma syntyy?

Viime aikoina blogissa on ollut hieman hiljaisempaa, joka johtuu varmaan pääasiassa siitä että olen hairahtanut pitkästä aikaa tietokonepelin pariin. Tällä kertaa kierrossa on legendaarinen toisen maailmansodan taktinen simulaatio Steel Panthers, tosin päivitetyssä (ja ilmaisessa) SPWW2-inkarnaatiossaan. Peli on oikein hyvä, varsinkin valmiita skenaarioita pelatessa, mutta pirullisen paljon aikaa se vaatii. Kun kaksi tuntia pelaamista ei vielä… Continue reading Miten dynaamisen maailman vaikutelma syntyy?

Lohikäärmepuu palaa tänä yönä

Jos muistat Radio Mafian legendaarisen “radioroolipeli” Lohikäärmepuun, kannattaa tänä yönä olla radion äärellä puoleltaöin lähtien, sillä ohjelman toinen vetäjä Andy Pilke palaa radioaalloille Radio Moreenin taajuuksilla. Nostalgiatrippi on osa Tampereen yliopiston pelitutkijoiden Yöpeliradiota, jossa käsitellään pelejä eri näkökulmista. Ohjelmaa voi kuunnella myös netin kautta yllä olevasta linkistä, joten jos nämä aiheet kiinnostavat, ole kuulolla: Käsiteltävinä… Continue reading Lohikäärmepuu palaa tänä yönä

Forgotten Realms modi Civilization 5:n

Mielenkiintoinen lisäosa uusimpaan Civilizationiin on ilmaantunut tietooni. Kyseessä on ns. total conversion modi Civilization 5stä Forgotten Realmsin päänäyttämölle Faeruniin. Ensi silmäyksellä Modi vaikuttaa laadukkaalta ja vähintäänkin hyvin mielenkiintoiselta Civ5:n ja Forgotten Realmsin ystäville: Linkki itse modiin: http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=192736010 Let’s play, Kotakun uutinen aiheesta: http://kotaku.com/the-closest-thing-to-a-new-d-d-game-is-this-civilizatio-1465085893/all Explore a Dark Fantasy Realm This mod is set in the fantasy… Continue reading Forgotten Realms modi Civilization 5:n