Lohikäärmeiden johtaja
Pendragon-roolipeli on kiinnostanut minua jo pitkään. En ole sitä vielä päässyt pelaamaan vaikka se on suunnittelmissa ollut jo yli kymmenen vuotta. Vaikkei sopivaa peliseuraa ole vielä löytynyt, tulee Pendragonia aina välillä selailtua inspiraatiota etsiessä. Usein sitä on löytynytkin: olen vetänyt mm. (harmittavan lyhyeksi jääneen) Harn-kampanjan Pendragonin innoittamana. Pendragonin tekijä Greg Stafford pitää sitä itse parhaana… Continue reading Lohikäärmeiden johtaja
SIIS ry visailee
Eilen oltiin iloisia ja juhlittiin SIIS ry:n pikkujouluja. Tänään ollaan vähän vähemmän hilpeitä, mutta laitan silti tännekin eilisen SIIS ry:n visan kysymykset. Vastaukset tulee ensi viikon lopulla, kunhan vain kerkeän istahtaan koneen ääreen. Kommenttikenttään voi vastailla, mutta googlea ei saa käyttää 😉 Kierros 1: 1) Kenen nimi tai keiden nimet lukevat Dungeons & Dragonsin alkuperäisen… Continue reading SIIS ry visailee
Sankareita, onko heitä?
Pohdin pari blogikirjoitusta sitten roolipelien ja tarinan suhdetta. Totesin ettei nykyisin turhan yleinen “pelinjohtaja kehittää tarinan, joka sitten pelataan yhdessä lävitse” ole välttämättä järkevin ja palkitsevin tapa pelata. Ei vaikka seikkailulle olisi monta erilaista mahdollista loppua.Tällaisessa tarinavetoisessa roolipelaamisessa, jonka esimerkkinä voi toimia vaikkapa Dragonlance-sarja tai nykyisin suurin osa Paizon Adventure Patheista, seikkailu on useimmiten kirjoitettu… Continue reading Sankareita, onko heitä?
Vähän käytetty pelimaailma myynnissä
Seuraavaa blogikirjoitusta odotellessa voikin käydä katsomassa (tai kuolaamassa?) TSR:n entisen Senior Designerin David “Zeb” Cookin henkilökohtaista eBay-huutokauppaa. Zeb Cook muistetaan vaikkapa Pool of Radiancesta, Planescapesta, Slave Lords -modulista ja AD&D:n kakkoslaitoksesta. Nyt olisi sitten mahdollisuus ostaa Zebin omat pelimuistiinpanot 1970-luvulta…
Jo muinaiset suomalaiset…
Ei muuten sovi unohtaa että suomessakin on osattu versioida D&D:tä jo kauan ennen nykyistä “retrokloonibuumia”. Ensimmäisenä toimeen taisi tarttua Risto “Nordic” Hieta, joka julkaisi The Secret Treasure of Raguoc in the Acirema Dungeons -nimisen pelin vuonna 1985, eli kohta kolmekymmentä vuotta sitten. MikroBitin pitkäaikaisesta Peliluola-palstastaan monelle vanhemman polven roolipelaajalle tuttu Hieta myi Acimeraa 50 markalla.… Continue reading Jo muinaiset suomalaiset…
Haasteita hahmoille vai pelaajille?
Limun ropelluksia kohtasi odottamaton tekninen ongelma ja olimme pari päivää offline. Nyt kuitenkin jälleen eetterissä! Olen viime aikoina lueskellut James Maliszewskin vanhempia Grognardia-kirjoituksia ja löytänyt sieltä kaikenlaista kiinnostavaa, myös paljon sellaista joka liittyy omaan “tutkimusmatkaamme”. Pistin jo mielenkiintoisen linkin edellisen blogitekstin kommentteihin. Siinä Maliszewski käsittelee aika saman kaltaisesti Vancen ja kumppaneiden pikareskifantasioiden ja OD&D:n alkuperäisen… Continue reading Haasteita hahmoille vai pelaajille?
Tarinaa vai ei?
Missä vaiheessa roolipelistä tulee tarina? Tarviiko sen ylipäänsä olla sitä? Kysymys on monipolvinen ja vaikea. Arnesonin, Gygaxin ja kumppaneiden alkuperäiset roolipelit eivät olleet tarinoita siinä mielessä että joku olisi kirjoittanut ne valmiiksi ennen pelisessiota. Jos seikkailijoiden tutkimusmatkat Greyhawkin alaisissa luolastoissa olivat tarinoita (ja olivathan ne), syntyivät ne pelatessa, pelipöydän ääressä, pelaajien, pelinjohtajan ja luolaston vuorovaikutuksesta.… Continue reading Tarinaa vai ei?
Edistynyt lohikäärmeen luola
“Character background is what happens between levels one and six.” -Ernest Gary Gygax Äärimmäisen vaikutusvaltainen Advanced Dungeons & Dragonsin ensimmäinen laitos julkaistiin 1977 – 1979. AD&D on monelle yhä edelleen kaiken roolipelaamisen alku ja juuri. Sekä Monster Manualin (1977) Player’s Handbookin (1978) että Dungeon Master’s Guiden (1979) kannessa ilmoitetaan kirjoittajaksi Gary Gygax, joka viimeistään tässä… Continue reading Edistynyt lohikäärmeen luola
3.x low fantasy = E6
Ne jotka ovat pelanneet D&D:n kolmatta laitosta tai Pathfinderia ovat varmaan myös huomanneet että peli hidastuu samaa tahtia kun pelihahmot nousevat tasoja. Hidastuminen alkaa tuntua kunnolla kun lähestytään tasoa kymmenen ja alkaa peräti haitata peliä kun pelaajien tasot ovat toisella kymmenellä. Siinä missä taistelut ykkös- ja kakkostasoilla kestävät enintään puoli tuntia, on muutaman erilaisen vihollisen… Continue reading 3.x low fantasy = E6