D&D <3 megaluolasto

Roolipelaamisen alkuaikoina seikkailut sijoittuivat luolastoihin. Gygaxin kotikampanjassa seikkailijat tutkivat Greyhawkin linnan kellareita, löytäen sieltä ansoja, hirviöitä ja aarteita. Luolasto oli itsestään selvä osa roolipelaamista, muodostihan sen pohjapiirros eräänlaisen monivalintatarinan, jonka avulla pelinjohtaja ja pelaajat kertoivat yhdessä tarinaa. Greyhawk kutsui tutkimaan silkalla olemassaolollaan. Se oli dynaaminen, sillä se muuttui pelikerrasta toiseen luolaston valtaryhmittymien hyödyntäessä pelaajien jättämiä… Continue reading D&D <3 megaluolasto

Ah! Tuo niin ihana pettymyksen karvas kalkki…

Meillä on ollut pitkällinen keskustelu roolipelaamisen “syvimmästä olemuksesta”, jossa keskeisenä osana on ollut kysymys hahmoon eläytymisestä. Näkökulmat voi jakaa keskustelun tiimoilta seuraavaan kahteen päänäkökulmaan: Eläytyminen on koko pelaamisen keskeisintä antia (vs) Hiekkalaatikkoluolaston synnyttämä metatason tarina on tärkeintä. Molemmissa on puolensa. Koko pelisessio voi olla se kun pelaajat käyvät sepän luona tinkaamassa tai hahmot keskustelevat pitkään… Continue reading Ah! Tuo niin ihana pettymyksen karvas kalkki…

Pähkinöitä rouskittavaksi

Pelinjohtajamme Iimu on omaksunut huolella gygaxilaisen luolamestarin rooliin. Tuomion luolastossa kuolema vaanii jokaisen kulman takana. Välillä tuntuu että pelihahmot säilyvät hengissä vain hiuskarvan varassa, toisinaan taas hengen menetys tuntuu sattumanvaraiselta. Koska luolasto on hengenvaarallinen, ei mikään ole varmaa pelin alkaessa. Pelaajien on tehtävä työtä onnistuakseen, eikä ensimmäinen hahmo luultavasti onnistu. Itse asiassa useimmat pelihahmot ja… Continue reading Pähkinöitä rouskittavaksi

Seikkailijasta kuninkaaksi

Retroklooneja tutkiessa tulee välillä vastaan oikein mielenkiintoisia systeemejä. Viimeisin kokeilemamme on nimeltään Adventurer Conqueror King System (ACKS). ACKS pohjaa Tom Moldvayn punalaatikkoon, eli vuoden 1981 ensimmäiseen Basic Setiin. ACKS on kuitenkin esikuvaansa monipuolisempi, joten OD&D:sta lainatuilla perinteisillä hahmoluokilla on enemmän vaihtoehtoja (eli tekemistä) luolaston uumenissa. ACKS myös keskittyy esikuvaansa enemmän seikkalijoiden elämän loppuvaiheisiin, eli ns.… Continue reading Seikkailijasta kuninkaaksi

Appendix N

D&D:n juuret ovat syvällä strategia- ja sotapeleissä. Gygaxin varhaisesta ludografiasta löytyvä Chainmail käsittelee keskiaika-aiheisia figuuritaisteluja. Pelin ensimmäiseen painokseen sisältynyt liite Fantasy Supplement sisälsi säännöt lohikäärmeille, haltioille ja magialle. Näiden sääntöjen pohjalta Dave Arneson veti maailman ensimmäisiä roolipelisessioita, joissa sankarit kolusivat Blackmooren alaisia luolastoja. Chainmail ja Fantasy Supplement (ja kolme vuotta myöhemmin D&D) olivat sääntöjärjestelmä, joka… Continue reading Appendix N

Pelinjohtaja tiedottaa:

Seuraavat Tuomion Luolaston (vko 8) pelipäivät 22.2. ja 24.2 klo 20:30 -> Viikolla 9 on hiihtoloma, joka näkyy pelipäivissä jotenkin, mutten tiedä miten 🙂 Haluaisin myös kiinnittää huomiota uuteen Lokikirjan pitäjäämme Rebeack Ubrostiin, mahtavaa! http://iimu.kapsi.fi/limunropellukset/?page_id=311

Taikurin huono muisti

Taikurin muistiin mahtuu kerralla vain muutama loitsu. Nekin katoavat heti taikurin lausuttua loitsunsa. Miten taikureilla on D&D:ssä niin huono muisti? Asiasta saanee kiittää purjehdusta ja matkailua rakastavaa kalifornialaista scifi- ja fantasiakirjailija Jack Vancea, joka oli keskeinen esikuva D&D:n taustalla. 1940-luvusta lähtien itsensä ammattikirjailijana elättänyt Vance on ollut viimeiset kolmekymmentä vuotta sokea, mutta on siitä huolimatta… Continue reading Taikurin huono muisti