Luolastokarttoja Power Pointilla

Luolaston piirtäminen käsin on helppoa. Riittää että hankkii käsiinsä ruutupaperia ja hyvän kynän. Sitten tarvitsee enää odottaa että alitajunta tekee tehtävänsä ja paperille syntyy jotakin mielekästä. Tietokoneella piirtäminen on vaikeampaa, sillä tuntuu ettei tarkoitukseen sopivia ohjelmia oikein ole, varsinkaan jos haluaa että kartoissa näkyy muutakin kuin mustia ja valkoisia ruutuja. Itse ainakin tykkään hieman abstraktia neliökarttaa yksityiskohtaisemmista… Continue reading Luolastokarttoja Power Pointilla

Siboot

Enpä ole huomannutkaan että legendaarinen tietokonepelisuunnittelija Chris Crawford kerää Kickstarterin kautta rahaa uuteen peliinsä Siboot. Keräystä on 11 tuntia jäljellä, joten nyt kannattaa toimia! Siboot perustuu vuonna 1987 julkaistuun Trust & Betrayal: The Legacy of Siboot -peliin, jota olen jossain vaiheessa pelaillut ja yrittänyt ymmärtää. Legacy of Siboot on käsittääkseni keskeneräinen, joten se on voinut hieman vaikuttaa… Continue reading Siboot

Luovuudesta

“Yesterday’s session only confirmed in my mind what I like in RPGs and what I suspect most of the readers of my blog like too: player creativity. Not GM creativity. Player creativity.” – Monsters and Manuals

300. blogikirjoitus

Pyöreitä lukuja tulee täyteen on aika katsoa menneesseen ja tulevaan. Seuraavassa Niklaksen ja minun ajatuksia blogin ympäriltä: Niklas: Limun ropellukset on nyt edennyt kunnioitettavaan 300. blogikirjoitukseensa. Blogin kirjoittaminen on ollut mukavaa ajanvietettä ja sen avulla on voinut puntaroida monesta eri näkökulmasta omaa pelaamisharrastustaan ja myös esitellä sitä muille. Itseäni kiinnostaa erityisesti roolipelaamisen historia ja jo unohtuneet… Continue reading 300. blogikirjoitus

The Fantasy Trip, taktinen taisteluroolipeli

Roolipelikeskustelun yksi haara on keskittynyt taktisiin taisteluihin keskittyneiden ja toisaalta mielikuvituksen varassa etenevien pelityylien vertailuun. Viimeistään D&D:n kolmos- ja neloslaitosten miniatyyripainotus teki selväksi, että D&D on peli, jota pelataan figuureilla. Tämän kaltainen kannanotto herättää tietysti myös vastalauseita. Heiluri on liikkunut jo piirun verran toiseen suuntaan, sillä D&D:n vitoslaitos enää pidä miniatyyrejä pakollisena osana pelaamista. Ei ehkä ole… Continue reading The Fantasy Trip, taktinen taisteluroolipeli

“Näytä, älä kerro” koskee myös pelaajia?

Pahimmillaan roolipelaaminen on vain nopanheittoa. Noppien heittelyssä ei sinänsä ole mitään vikaa, sillä järkevästi käytettyinä nopat toimivat kuten niiden on tarkoituskin: jännityksen nostattajina, epävarmuustekijöinä, jumalten johdatuksena. Näin on erityisesti taistelussa, varsinkin jos systeemi mahdollistaa sen, että pelaajahahmoilla on todellinen mahdollisuus kuolla tai muuten kärsiä heittojen seurauksena. Mutta jos nopanheittoja on liikaa, EIKÄ niillä ole tarpeeksi… Continue reading “Näytä, älä kerro” koskee myös pelaajia?